Két hónap alatt 26 milliárd forintot hozott az e-útdíj rendszer, az eddigi eredmények alapján tarthatónak tűnik a fél évre tervezett 75 milliárdos bevétel. A teherjárművek számára tiltott útvonalakat választó fuvarozók szigorúbb ellenőrzésére lenne szükség, ellenkező esetben katasztrofális helyzetbe kerülhetnek a legálisan működő cégek – írja a Világgazdaság.
Augusztus végéig összesen 25,931 milliárd forint volt a megtett útszakaszok után befizetett tarifa – mondta Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője. A júliusi 14 milliárd forint után augusztusban 12 milliárd forint volt az e-útdíjból származó bevétel. A visszaesés nem érte váratlanul a szakembereket, az augusztus a nyári szabadságolások miatt a fuvarozásban is visszafogottabb időszaknak számít. Az őszi hónapokban lényegesen nagyobb forgalom várható, és az eddigi eredmények alapján tarthatónak tűnik a fél évre tervezett 75 milliárd forint.
Az elmúlt két hónap tapasztalatai alapján elmondható, vannak tipikus hibák, amit a fuvarozók elkövetnek az e-útdíj fizetése során, ezért szeptemberben intenzív tájékoztató kampányt indítunk, hogy elkerülhetőek legyenek ezek a problémák – közölte Kibédi-Varga Lajos. Sok fuvarozó úgy gondolja, hogy a viszonylati jegy oda-vissza érvényes, azonban ez nem így van, illetve gyakori probléma, hogy induláskor elfelejtik bekapcsolni a fedélzeti egységet.
Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója szerint a tavaly 2,7 milliárd forintos forgalmú cégnek az e-útdíj havonta 4,5-5 millió forintos kiadást jelent, amit egyelőre át tudnak terhelni az ügyfelekre, azonban kérdés, hogy ez mennyire befolyásolja a vállalat versenyképességét. A cégvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy szigorúbban kellene ellenőrizni a fizetős útvonalakat elkerülő, tiltott útszakaszokat használó fuvarozókat, mert amennyiben széles körűen elterjed ez a gyakorlat, annak katasztrofális hatása lesz a legális szektorra.
A Népszabadság szerdai számában ugyanakkor arról cikkez, hogy az Európai Bizottság értékelése szerint a Magyarországon július 1-jétől alkalmazott útdíjrendszer nem felel meg a közösségi irányelveknek.
A lap írása szerint a Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa, alelnöke által jegyzett vélemény alapján a magyar autópályadíj-rendszer több ponton nem felel meg a követelményeknek.
Az újság többi között példaként említi, hogy a bizottság szerint az úthasználati díjak lényegesen magasabbak a kormány által tavaly novemberben, majd 2013 februárjában bemutatott díjszámítási modellből levezethető összegeknél, illetve nincsenek a modell használatához elengedhetetlen alapvető adatok.
A Népszabadság értesülése szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még tanulmányozza az augusztusban postázott állásfoglalást. Úgy tartják: "a támadás" beleillik a magyar ügyeket övező brüsszeli hangulatba, és a hiba nem a működésének első két hónapjában 27,35 milliárd forintot hozó díjrendszerben, hanem bizottsági "készülékekben" van - írja a Népszabadság.