A Meta (korábbi nevén Facebook) felfedte a Horizon VR-környezete egy változtatását: egy láthatatlan "személyes tér" határt von az avatárok köré, amely megakadályozza, hogy mások túl közel kerüljenek hozzájuk, ami pedig komoly aggályokat vet fel - írja a Inc. magazin.
Jeff Steen a lap publicistája arra emlékeztet, hogy Tim Cook, az Apple vezére azért nem szívesen ugrik fejest az AR/VR térbe, mert elsősorban biztonsági aggályai vannak. Abban persze nincs semmi új, hogy a webhelyek és alkalmazások már régóta küzdenek az adatbiztonság megfelelő szívonalának elérésével, ami a különböző nemzeti és regionális követelmények (például a GDPR) miatt óriási kihívást jelent.
De van egy másik potenciális probléma is a VR-rel kapcsolatban, amelyre a Meta legutóbbi változtatása rávilágít: az anonim környezetben tapasztalható viselkedésbeli veszély. Ez nem új jelenség, a világsztár szociálpszichológus Philip Zimbardo már egy 1969-ben végzett tanulmánya kimutatta a kapcsolatot az anonimitás és a bántalmazó viselkedés között. Joe Dawson 2018-ban porolta le a tanulmányt, és ma sem lehetne találóbb.
Dawson megemlékezik a későbbi tanulmányokról is, például a Lancaster Egyetemen Marek Palasinksi által 2012-ben készítettről, amely egy másik riasztó tendenciát mutatott ki. Ha az emberek olyan környezetbe kerülnek, ahol a névtelenség uralkodik, kevésbé valószínű, hogy segítenek másoknak, akik bántalmazással vagy zaklatással szembesülnek.
Igaz, ezek a viselkedések nem maguktól értetődőek. A chatszobákban, a 90-es években vagy később, ugyan előfordult olykor visszataszító viselkedés, de ez nem harapódzott el annyira, hogy kiválthatta volna az internetet leállítását. Sokan építettek pozitív, tartós kapcsolatokat ezekben a környezetekben. Mások képesek voltak megnyílni és igazán önmaguk lenni, amivel a hiperkritikus valóságban nehezen tudtak megküzdeni - írja Steen. De az ellenkezője is lehetséges, és a múltunkat tekintve valószínű, sőt - tette hozzá.
Mindenképpen érdemes felfedezni a VR és az AR lehetőségeit, hogy lássuk, hogyan javíthatják az életünket. De közben nem szabad megfeledkezni a VR-világ két kulcsfontosságú eleméről: az adatbiztonságról és az emberi viselkedésről.
A publicista szerint - ahogyan a Meta is tette - igyekezzünk gyorsan hozzáadni biztosítékokat, biztonsági intézkedéseket, szabályokat és beavatkozást, ahol szükséges, hogy ezek az új valóságok biztonságosak legyenek. Ha nem tesszük meg most, amikor az innováció izzik, akkor a digitális terekben egy nagyon sötét, nyugtalanító helyen találhatjuk magunkat szexuális zaklatással, visszaélésekkel és erőszakkal körülvéve.