Petri-csészében tenyésztett és mikroelektródákkal segített emberi agysejtek lényegesen gyorsabban elsajátították a "Pong" videojáték játékát, mint a mesterséges intelligencia.
Az ausztráliai Cortical Labs kutatói mikroelektróda-tömbök tetején növesztett emberi agysejtek százezreit hasznosították, és az általuk "DishBrain"-nek nevezett biotechnológiai hibridet megtanították a régi "Pong" egyjátékos verziójának lejátszására.
Ezután összehasonlították, hogy a miniagy milyen gyorsan sajátította el a képességeket a mesterséges intelligencia (AI) sebességéhez képest. Az emberi agysejtek simán legyőzték riválisukat: mindössze öt perc alatt elsajátították a játékot, míg a gépnek 90 percbe telt mindez.
Brett Kagan, a kutatást vezető laboratórium tudományos vezetője azonban a New Scientist magazinnak elmondta, hogy nem minden ilyen egyszerű. Ha a mesterséges intelligencia egyszer megtanulja a játékot, akkor végül ügyesebb lesz, mint az emberi agysejtek.
Ettől függetlenül a projekt mögött álló tudósok szerint bebizonyították, hogy "in vitro agykérgi neuronok egyetlen rétege képes önszerveződésre, és intelligens, érző viselkedést mutat". Sőt, ennek gyakorlati következményei is lehetnek, mivel a Cortical Labs azt reméli, hogy a kutatás segít majd kikövezni az utat az "élő biológiai neuronok" és a "hagyományos szilíciumszámítástechnika" integrálásához, ami gyakorlatilag egy igazi kiborg agy lenne.
És ha ez még nem lenne elég sci-fi, a kutatókat a New Scientist idézi, akik az emberi agysejteket úgy emlegetik, mint amelyek "a Mátrixban élnek". Ez a következőt jelenti: Amikor a miniagy a "Pong" egyszerűsített, egyjátékos változatával játszik, az agysejtek azt a hitet keltik, hogy ők az ütő, amely a játékban a labdát üti.
Ami magát a kísérletet illeti, az agysejtek mikroelektródák tömbjeinek tetején ülnek, amelyek stimulálják őket, és elektromos jeleket küldenek a jobb vagy a bal oldalinak, hogy jelezzék, hol van a labda. Válaszul a "DishBrain" neuronokat szabadít fel az ütő mozgatására, miközben ugyanazok az elektródák elemzik az idegi aktivitást, és lehetővé teszik, hogy a virtuális valóság ennek megfelelően reagáljon.