A Fraunhofer intézet kutatói kifejlesztettek egy olyan szoftvert, amely nyomon követi és láthatóvá teszi a rakományhordozók útját. Ez a logisztikai ágazat számára óriási lehetőségeket kínál a hatékonyság javítására. Logistikbude révén a Fraunhofer-kutatók még saját spin-off céget is alapítottak.
A raklapok, ládák, konténerek, állványok és tartályok létfontosságú szerepet játszanak az áruszállításban. A német szövetségi statisztikai hivatal adatai szerint 2020-ban Németországban körülbelül 101 millió lapos raklapot (euro-raklapot) gyártottak. A Fraunhofer IIS ellátási lánc szolgáltatásokkal foglalkozó alkalmazott kutatási központja kiszámította, hogy a német logisztikai ágazat összesen 280 milliárd euró bruttó bevételt termel. Ezzel az egyik legnagyobb gazdasági ágazat Németországban. Míg azonban az áruk hollétét pontosan rögzítik és nyomon követik, addig maguk a rakományhordozók eddig sokkal kevesebb figyelmet kaptak. Gyakran napokig felügyelet nélkül maradnak a raktárakban, ami csökkenti a hatékonyságot.
A Fraunhofer dortmundi logisztikai intézetének kutatója Dr. Philipp Wrycza, Patrik Elfert, Jan Möller és Michael Koscharnyj társaságában kifejlesztett egy szoftveres megoldást, és erre nemrég megalapították saját spin-off vállalkozásukat, amelyet "Logistikbude", azaz "logisztikai kényelmi boltként" határoztak meg. Wrycza még a doktori disszertációját is az euro-raklapok témájában írta a Fraunhofernél.
A webalapú szoftver először minden egyes rakományhordozóhoz címkét generál, és létrehoz egy digitális fájlt. Ezzel egyidejűleg a visszaváltható rakományhordozókat - raklapokat, tartályokat, állványokat, konténereket, ládákat - vonalkóddal vagy aktív érzékelőkkel látják el. Az Android vagy iOS rendszerre elérhető okostelefon-alkalmazás a címkén keresztül rögzíti az egyes rakományhordozókat a szállítás előtt és az áru célállomásra érkezésekor is. Az alkalmazás lehetővé teszi az állapotukkal kapcsolatos további bejegyzéseket is. Ezek az adatok ezután azonnal szinkronizálódnak a webalapú szoftverplatformmal. A rakományhordozók beolvasással történő nyomon követése mellett lehetőség van a mennyiségek rögzítésére is.
Az ügyfél vagy az áru címzettje is hozzáférhet a számlához, és rögzítheti például, ha az árut kirakodták, és a raklapok készen állnak a visszaszállításra vagy más áruk szállítására. Ily módon létrejön egy közös cserefiók, amelyen az üzleti partnerek tájékoztatják egymást a rakományhordozók aktuális állapotáról. Ha a már kiürített rakományhordozókat nem küldték vissza azonnal, automatikusan emlékeztető e-mailt küldenek.
A megoldás 2022 januárja óta készen áll és működik. "Eddig sok vállalat gyakran azt sem tudta, hogy egy adott pillanatban például hol vannak a saját rakományhordozói. Most már bármikor láthatják, hogy hol vannak, és mikor kapják vissza őket. Ez megkönnyíti a tervezést. A felgyorsított forgalom végül szavatolja, hogy összességében kevesebb rakományhordozót kell vásárolni. Ez pedig hozzájárul az ágazat fenntarthatóságának növeléséhez" - mondja Wrycza.
A rakományhordozókat különféle érzékelőkkel is fel lehet szerelni. Ezek olyan értékeket rögzíthetnek, mint a földrajzi hely, a hőmérséklet vagy a páratartalom. Ez lehetővé teheti azt is, hogy például információt szolgáltassanak a rajtuk szállított élelmiszerek állapotáról. A Fraunhofer kutatói a szoftvert rendkívül felhasználóbaráttá tették. Nincs szükség a rendszer testreszabására. "Egy napot szántunk a képzésre, és utána az ügyfél azonnal belevághat" - ígéri Wrycza.