Miközben a cégvezetők igyekeznek egy teljesen új éra lehetőségeit kiaknázni és elfogadni a hibrid munkavégzés velejáróit, a legnagyobb probléma az, hogy nem tudják megfelelően mérni és erősíteni a dolgozók hatékonyságát. Egyre több szervezet fordul ezért a folyamat- és feladatbányászat felé, amely támogatja folyamat-automatizálási törekvéseiket és hatékonyságukat azáltal, hogy a legapróbb darabokra szedi az egyes folyamatokat és automatizálja azokat a feladatokat, amiket egy gép is el tud végezni - hiszen ezek az emberek számára monotonok, és sokszor magas emberi hibalehetőséggel is bírnak - valamint megmutatja a szűk keresztmetszeteket annak érdekében, hogy az emberek munkája tovább javítható legyen.
Robotkollégák segítenek majd a munkában
A vállalkozások komoly kihívásokkal néznek szembe a tartalmak (dokumentumok, űrlapok, képek és e-mailek) gyors és pontos feldolgozásával kapcsolatban. Óriási mennyiségű manuális munkát igényel a konkrét információk megtalálása a tartalmakban, az adatbevitel, valamint a dokumentumok felülvizsgálata és jóváhagyása. Az alkalmazottaknak folyamatosan részt kell venniük a vállalati tartalmak feldolgozásában, ám ez egyáltalán nem javítja az ügyfélélményt és csak rabolja a dolgozók idejét. Ezt kívánja megoldani a feladatbányászat.
A mai üzleti környezetben, amelyet olyan digitális technológiák vezérelnek, mint a robotikus folyamat-automatizálás (RPA), a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia, az embernél valami gyorsabbra van szükség a tartalom feldolgozásához, hogy a cégek időt nyerjenek. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lesz már szükség emberi asszisztensekre, pénzügyesekre, logisztikai szakemberekre, csak azt, hogy a feladataik megváltoznak majd és olyan területeken tudnak kiteljesedni, ahol az emberi tulajdonságok a kulcsfontosságúak.
"A feladatbányászat rögzíti és elemzi az emberek és a különböző rendszerek közötti interakciót, segítve a vállalatokat abban, hogy azonosítsák és mélyebben megértsék, hogy az alkalmazottak valójában mit csinálnak, amikor egy adott feladatot végeznek. Célja, hogy betekintést nyerjünk egyes feladatok megoldásába és ezekből a betekintésekből előnyt kovácsoljunk" - fogalmaz Máhr Tamás, az ABBYY magyarországi K+F irodájának vezetője, amely a világ vezető vállalati digitális intelligencia-cégeként van számontartva.
Mi a különbség a folyamat- és feladatbányászat között?
A folyamatbányászatot a vállalat üzleti folyamatainak széleskörű elemzéséhez használják, míg a feladatbányászat lehetőséget kínál egyes folyamatok közeli értékelésére és a legjobb automatizálási lehetőségek meghatározására, mindezt úgy, hogy a beruházás megtérülését is megbecsüli. Feladatbányászat során nem fájlokat és üzleti mutatókat naplózunk, hanem a felhasználói interakciók adatait vizsgáljuk meg a feladatok elvégzése közben.
A feladatbányászat jelentős előnyöket kínál minden modern szervezet számára, mivel lehetővé teszi számukra, hogy felfedezzék a manuális munka gyenge pontjait, és mérni és optimalizálni tudják munkatársaik termelékenységét.
A fejlett feladatbányászati eszközök természetesen protokollokkal rendelkeznek a felhasználók személyes adatainak védelme érdekében, valós időben naplózzák a felhasználói interakciókat, de segítenek elkerülni a felhasználók személyiségi jogainak megsértését.
Egy multinacionális telekommunikációs vállalat például a megoldás integrálása után azonosított 9 területet, ahol az automatizálás, a virtuális asszisztensek, a mesterséges intelligencia és gépi tanulás segítségével már az első hat hétben 8 millió dolláros megtakarítást, és 70%-os idő- és költségcsökkenést tapasztaltak, a korábbi, manuális hatékonyságnövelő erőfeszítésekhez képest.
A feladatbányászat egyre több modern vállalatot segít a hatékonyság és bevételek növelésében, ám Magyarországon még nem elterjedt a megoldás Máhr Tamás szakember szerint. Úgy gondolja, hogy azok, akik egy szektorban elsőként vetik majd be a feladatbányászat eszközeit, vezető pozícióba kerülhetnek a következő években és lehagyhatják versenytársaikat.