A Védelmi Minisztérium az iparban keres nukleáris meghajtási technológiát műholdjai számára, hogy megszabadítsa azokat a jelenlegi elektromos és napelemes meghajtás alacsony energiaitermelő képessége miatti korlátoktól.
Ezek a hagyományos rendszerek nagyrészt jól szolgálták a kormányzati űrrendszereket. Ha egyszer elérik a tervezett pályát, a legtöbb műholdnak nem kell sokat mozognia. A meghajtórendszereket általában arra használják, hogy a műholdak pozícióját újra beállítsák, amikor azok kisodródnak a kijelölt pozíciójukból, vagy hogy elkerüljék az ütközést, miközben alkalmanként új pályára állítják a műholdakat, hogy folytassák küldetésüket.
A jövőbeni amerikai katonai küldetések azonban sokkal nagyobb manőverezőképességet és teljesítményt igényelhetnek. Az amerikai küldetéseknek több elektromos energiára lesz szükségük ahhoz, hogy gyakrabban változtassanak pályát, más objektumokat új pályára helyezzenek, és a Föld körüli pályán kívül működjenek - derül ki a Defense Innovation Unit (DIU - Védelmi Innovációs Egység) szeptember 9-i felhívásából, amely a védelmi minisztériumnak egy olyan szervezete, amely segít a kiforrott, kereskedelmi megoldások és a katonai igények összehangolásában.
Ezenfelül a kis műholdak és a dobozszatellitek megnövekedett képességei miatt számos űrrendszer méretének csökkenése a jövőbeli meghajtórendszerek térfogatára is korlátokat szab. Más szóval, a hadsereg több energiát akar, de nem egyszerűen nagyobb meghajtórendszerek építésével vagy több napelemtábla hozzáadásával.
E célból a DIU kormányzati ügyfelei olyan könnyű, hosszú élettartamú kereskedelmi nukleáris energiaellátási megoldásokat keresnek, amelyek nagyobb meghajtást és elektromos energiát tudnak nyújtani a kis és közepes méretű űreszközök számára. Azok az érdeklődő vállalatok, amelyek három-öt éven belül prototípus-fejlesztési tervet tudnak felmutatni, hatósági szerződéseket kaphatnak az ilyen rendszerek laboratóriumi prototípus-fejlesztésének támogatására, majd a repülésen alapuló tesztelésre.
Nem ez az első alkalom, hogy a katonák belemerülnek a nukleáris meghajtású űrhajók fejlesztésébe. Legutóbb áprilisban a DARPA három vállalatnak adott szerződést egy nukleáris hajtómű-rendszer tervezésére az űrbe. A program célja olyan nukleáris hőhajtás megépítése, amely lehetővé teszi a gyors manőverezést az űrben, különösen a ciszlunáris műveletekhez. A General Atomics, a Blue Origin és a Lockheed Martin a fővállalkozók ebben az erőfeszítésben.
Eközben a vállalatok olyan kereskedelmi szolgáltatásokat kezdtek el kínálni, amelyek képesek műholdakat feltölteni, vagy kiegészíteni azokat saját meghajtórendszerükkel. A SpaceLogistics például bemutatta a Mission Extension Vehicle nevű járművét, amely az ügyfél pályára állított műholdjához csatlakozik, majd saját meghajtórendszerével manőverezi azt. Az Orbit Fab, amelybe nemrégiben a Lockheed Martin és a Northrop Grumman is befektetett, Föld körüli pályán működő üzemanyagellátó állomásokat épít. Ezek az erőfeszítések egy újabb lehetőséget kínálnak arra, hogy a meglévő meghajtórendszerekből nagyobb manőverezőképességet és élettartamot lehessen kihozni.
https://www.c4isrnet.com/battlefield-tech/space/2021/09/10/pentagon-taps-industry-for-nuclear-powered-propulsion-for-its-satellites/