A 2024. október 30-án véget ért ISSEP 2024 (International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives) konferencia, amely az ELTE IK Lágymányosi kampuszán került megrendezésre, hatalmas sikerrel zárult. Az esemény az informatika oktatásának legújabb kihívásait és innovációit tárgyalta, összefogva kutatókat, oktatókat, tanárokat és a téma iránt érdeklődőket. A konferenciát a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (NKFIA) által adott 10 millió forintos támogatás is segítette, amely jelentősen hozzájárult a rendezvény magas színvonalú megszervezéséhez.
A Tanári Nap
A konferencia különleges programpontja október 28-án a digitális kultúrát és informatikát oktatók számára rendezett Tanári Nap volt. Az egésznapos eseményen délelőtt előadásokat hallhattak az érdeklődők, köztük Huszár Ferenc professzor (Cambridge-i Egyetem) "Oktassuk a gépeket: Hogyan tanítsunk mesterséges intelligenciát tinédzsereknek?" című interaktív bemutatóját. Délután informatikai akadályversenyen és interaktív műhelyfoglalkozásokon vehettek részt a nemzetközi résztvevők és a magyar kollégák. A magyar programot Dr. Szlávi Anna kutató (Trondheimi Egyetem) előadása nyitotta "Lányoknak is való az informatika (?/!)" címmel, amelyben a nők fokozódó szerepvállalásának szükségességére hívta fel a figyelmet. A nap során a tanárok nemcsak új módszertani ötletekkel gazdagodtak, hanem lehetőséget kaptak arra is, hogy megosszák egymással tapasztalataikat és kihívásaikat.
Nemzetközi együttműködések és jövőbeli irányok
A konferencia a szakmai előadások miatt kiemelkedő volt, és lehetőséget nyújtott a résztvevők számára, hogy nemzetközi szinten kapcsolódjanak egymáshoz. A Springer Lecture Notes in Computer Science sorozatba bekerülő publikációk garantálják, hogy az itt bemutatott kutatások a nemzetközi tudományos életben is visszhangra találnak, míg a helyi kiadványban az új kezdeményezésekről, kezdődő kutatásokról adtak hírt a résztvevők. A 0. napon megrendezett Doctoral Consortium a PhD hallgatók számára nyújtott barátságos, ám kritikus környezetet munkájuk bemutatására és az egymással való kapcsolatépítésre.
Az ISSEP 2024 szervezői és résztvevői egyetértettek abban, hogy a konferencia a tudományos ismeretek bővítésén túl arra is szolgált, hogy a jövő informatikai oktatásának alapjairól és felépítéséről eszmét cseréljenek, különös figyelmet fordítva a változatosságra, az oktatás egyénre szabására, a sokszínűségre és az inkluzivitásra.
A szervezők köszönik a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (NKFIA), az ELTE Kiválósági Alap és az EPAM támogatását, a Neumann János Számítógéptudományi Társaság (NJSZT) partnerségét a rendezésben, az ELTE IK oktatóinak és hallgatóinak segítségét.
Az ISSEP konferenciasorozat továbbra is azon dolgozik, hogy a jövő generáció informatika oktatásával kapcsolatos kutatások, innovációk bemutatásának élvonalába tartozzon, és minden évben egyre több résztvevő számára biztosítson nemzetközi szinten lehetőséget a tanulásra, a tapasztalatcserére és szakmai fejlődésre.