Az új fejlesztésnek köszönhetően, elektronikus rendszer váltja fel a papíralapú TB-kiskönyvet, amelybe a munkáltatók rögzítették a munkavállalók társadalombiztosítási jogviszonyára és egészségbiztosítási ellátásaira vonatkozó adatokat.
A benne szereplő információk az államigazgatásban - az időközben bevezetett digitális nyilvántartásokban - foglalkoztatói adatszolgáltatás útján rendelkezésre állnak, ezért a nyomtatvány megszüntethető.
Most, a papír alapú modellt egy elektronikus lekérdező rendszer váltja fel, ami rengeteg előnnyel jár a Belügyminisztérium szerint.
- Kevesebb adminisztráció - A vállalkozásoknak nem kell többé a TB-kiskönyv kitöltésével és tárolásával bajlódniuk.
- Gyorsabb és pontosabb ügyintézés - Az adatok mindig naprakészen elérhetők lesznek a kifizetőhelyek és hatóságok számára.
- Pontosabb adatok - A korábbi rendszerben előfordulhatott, hogy a jogviszony és ellátás (pl. táppénz, CSED, GYED nem teljeskörűen szerepelt a kiskönyvben. Az új digitális rendszer ezt is orvosolja.
Ez a változás nemcsak csökkenti a papírmunkát, hanem a digitális megoldásoknak köszönhetően az e-TB kiskönyv gyorsabb, egyszerűbb és átláthatóbb ügyintézést tesz lehetővé minden érintett számára.
A megszüntetés mellett szól az is, hogy a TB-kiskönyv tartalma nem minden esetben teljes körű, ugyanis egyes jogviszonyok (például egyéni vállalkozói, társas vállalkozói jogviszony) nem szerepelnek benne, továbbá egyes esetekben az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai sem kerülnek bejegyzésre a TB-kiskönyvbe.
Kiemelt kormányzati cél a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése, amelynek része, hogy a digitalizáció eredményeként az államigazgatás adatbázisaiban rendelkezésre álló adatok ne kerüljenek újra bekérésre, vagy dokumentálásra. A TB-kiskönyv megszüntetése ezért illeszkedik a bürokrácia csökkentés célrendszerébe.