Lezárult az ÁSZ elektronikus közigazgatási ügyintézés fejlesztése érdekében tett intézkedések értékelését célzó ellenőrzése, amelynek keretében a leggyakoribb közigazgatási ügyek elektronikus felületeit is tesztelték a számvevők felhasználói szempontból. Az ellenőrzés megállapította, hogy nagy lépés történt a digitális állampolgárság kiteljesedése felé, mindazonáltal hiányosságokat is feltárt a stratégiai tervezésben és a felhasználóbarát szempontok egységes érvényesülésében. A számvevőszéki megállapítások egy része ugyanakkor már az ellenőrzés folyamatában hasznosult - tájékoztatta a Computerworldöt a hatóság.
A technológiai és információs forradalom alapjaiban változtatja meg az állam működését is, ami többek között jelentős hatással van a közigazgatási folyamatokra. A távoli ügyintézés azonban nem csak kényelmi, illetve hatékonysági kérdés, hanem a zökkenőmentes ügyintézés kulcsa is. Az elektronikus ügyintézés keretrendszerének kialakításakor alapvető elvárás a közigazgatási folyamatok eredményes és hatékony végrehajthatósága érdekében az ügyfélbarát szempontok figyelembevétele. Ezek a tényezők irányították az ÁSZ figyelmét a téma áttekintésének fontosságára.
Az ÁSZ ellenőrzése során a magyarorszag.hu portált és az Ügyfélkaput működtető NISZ Zrt., illetve a digitális állampolgárság megteremtését koordináló kulcsszereplő, a DMÜ Zrt. tevékenységét, az általuk felügyelt rendszerek működését, az elektronikus közigazgatási ügyintézéshez való eredményes hozzájárulását, valamint a kialakított elektronikus ügyintézési felületek ügyfélbarát jellegét értékelte.
A felhasználói élmény értékelése a közérdeklődésre leginkább számot tartó közigazgatási ügyek kezelését biztosító alkalmazások felhasználói felületeinek tesztelésével történt. Az ügyintézés egyszerűségére és egyértelműségére fókuszáló tesztelés a magyarorszag.hu, mint központi portál 25 ügytípusára, valamint azon alkalmazásokra terjedt ki, amelyek ugyanezen ügytípusok ügyintézését tették lehetővé. Ennek keretében az ÁSZ értékelte a hozzáférhetőséget, az ügyintézési cél megfelelőségének felismerhetőségét, a felhasználói hibavédelmet, a működőképességet, a felhasználói felület esztétikáját és a tanulhatóságot is.
Az ellenőrzés során az ÁSZ megállapította, hogy a stratégiai keretrendszer kialakításában, a releváns informatikai rendszerek fejlesztési irányainak meghatározásában és a kapcsolódó tevékenységek részletes kidolgozásában összességében érvényesültek az ügyfélbarát szempontok, ami megfelelő alapot szolgáltatott az elektronikus közigazgatás fejlesztéséhez. Ugyanakkor az ellenőrzött időszakban a stratégiai célok visszamérési rendszerét maradéktalanul nem alakították ki, továbbá elmaradt a felhasználók igényeinek teljeskörű felmérése és közvetlen bevonása a szolgáltatások fejlesztésébe, valamint az elektronikus közigazgatási ügyintézést biztosító alkalmazások ügyfélbarát jelleg szempontjaira irányuló tesztelése.
A tesztelés alapján az ÁSZ rámutatott, hogy a felhasználói élmény javítása, illetve az elektronikus ügyintézés eredményessége érdekében törekedni kell a rendelkezésre állás elvárt szintjének elérésére, valamint a magyarorszag.hu portálon és az ellenőrzött alkalmazások felületein a felhasználóbarát szempontok maradéktalan érvényesítésére, így különösen azonos struktúra, nyelvezet és vizuális megjelenés biztosítására minden alkalmazásban.
Pozitív tapasztalat, hogy az ÁSZ megállapításai már az ellenőrzés során hasznosultak, a DMÜ Zrt. és a NISZ Zrt. a számvevőszéki jelentéstervezet véleményezése során arról tájékoztatták az ÁSZ-t, hogy a felmerült hiányosságok megszüntetése érdekében intézkedéseket tettek.