Bár korábban személyes megjelenéshez volt kötve az e-aláírás igényléséhez szükséges azonosítás, ma már lehetőség van ezt távolról intézni, videó azonosítással. Ehhez elegendő mindössze egy laptop vagy egy okostelefon, és néhány perc alatt bárki elvégezheti a regisztrációt. A sikeres azonosítás után akár 1 napon belül hozzájuthatunk az elektronikus aláíráshoz elengedhetetlen tanúsítványhoz. Mindez azt is jelenti, hogy fontos esetben a nyaralás alatt is - akár egy vitorlás fedélzetén vagy a medence parton - elvégezhető a folyamat. Ha egy cégvezető elutazik, de határidős irat érkezik, "akkor sem áll meg az élet", az e-aláírás segítségével távolról ugyanúgy hitelesíthető a dokumentum, mintha az irodában, papíron írnánk alá. Az e-aláírt dokumentumot az EU teljes területén elfogadják, joghatással bír.
"Minden évben egyre több cégvezető fordul hozzánk, hogy e-aláíró tanúsítványt váltson ki, ezzel biztosítva azt, hogy szükség esetén az irodán kívül is alá tudjon írni okiratot, szerződést vagy más dokumentumot. A globális járvány pedig elhozta az e-aláírás forradalmát. Szinte megrohamoztak minket az ügyfelek, hogy e-aláírást igényeljenek és otthonról, a "home office"-ból is képesek legyenek dokumentumokat hitelesíteni. Ilyenkor nyáron szintén sokan fordulnak hozzánk, hogy az utazások és szabadságok alatt biztosítva legyen az üzletmenet folytonossága. Hiszen, ha az aláíró úton van vagy hosszabb szabadságra megy, az elektronikus aláírás segíthet a sürgős iratok hitelesítésében" - foglalta össze Csorbai Ádám, az e-aláírás specialista NETLOCK üzletágvezetője. A szakember hozzátette, hogy tavaly év végére, az előző év decemberéhez képest tízszeresére nőtt az elektronikusan aláírt iratok száma rendszereikben, amely főleg a járványhelyzet következtében zajló digitális ugrásnak volt köszönhető.
Felhőből, bárhol, bármikor, okostelefonon is elérhető
Az e-aláírások új generációja felhőalapú szolgáltatásként érhető el. Számítógépen, okostelefonon és tableten egyaránt használható, operációs rendszertől függetlenül. A folyamat mindeközben rendkívül biztonságos és egyszerű. A belépés és az elektronikus aláírás kétfaktoros azonosítással történik, azaz saját jelszavunk megadása után egy SMS-ben kapott megerősítő kódot is be kell gépelni. A belépés után, feltöltjük az online rendszerbe az aláírásra szánt dokumentumot, majd néhány kattintás után újabb megerősítő kód segítségével aláírjuk azt. Az e-aláírt dokumentum kényelmesen, az e-aláíró rendszerből azonnal továbbítható vagy letölthető, immár hitelesítve. "Az e-aláírás során tulajdonképpen egy rendkívül biztonságos, a mai technológiai körülmények között gyakorlatilag feltörhetetlen "digitális pecsét" kerül az adott dokumentumra. Ezt a hiteles pecsétet a legtöbb pdf olvasásra képes szoftver automatikusan felismeri, és amint megnyitjuk a fájlt, látható, hogy a dokumentum egy - vagy több - elektronikus aláírást tartalmaz. Van mód arra is, hogy a rendszeren belül, egy aláírási folyamatban több aláíró közösen írjon alá egy dokumentumot, külön e-mail küldés nélkül, az online felületen maradva" - tette hozzá a NETLOCK szakembere.