Ami valamikor az életforma része volt, ma már sok ember számára nem tartozik a fontos programok közé. Egy nemrégiben készült Pew-felmérés szerint például az amerikai felnőttek mintegy 30 százaléka nem kötődik konkrét valláshoz. (Jegyezzük meg, hogy a vallástalanodás Európában és Magyarországon is erős tendencia.) Az egyházak érzik a hiányt, és a The Wall Street Journal szerint a Big Data segítségével próbálják az embereket visszacsalogatni a padokba.
Az egyik cég, amelyik segít a Gloo, egy coloradói technológiai vállalat, amely személyes adatok alapján segít az egyházaknak azonosítani azokat a személyeket, akik alkalmasak lehetnek a toborzásra.
A cég 30 ezer ügyfelet szerződtetett, ami az USA egyházainak mintegy 10 százalékát fedi le. A Gloo platformja a Google-on és a közösségi médiában meghatározott keresőkifejezésekre optimalizált webes hirdetéseket készít, és a keresőket egy olyan weboldalra irányítja, amely összekapcsolja őket egy helyi egyházzal.
Olyan keresőkifejezéseket használnak, amelyek akkor lehetnek fontosak, ha egy ember személyes válságon megy keresztül. Például ezeket: házassági nehézségek, szorongás vagy depresszió, drogfüggőség. Bár a gyakorlat a legjobb esetben is megkérdőjelezhetőnek hangzik, a Gloo nem az egyetlen cég amelyik ebben az üzletben utazik. Az egyházak már évek óta használják a Facebookot arra, hogy megcélozzák a bajba jutott embereket.
Az embereg jelentős része azonban viszolyog ettől a gyakorlattól. A Wunderman Thompson - a Gloo egyik adatszolgáltatója - nemrég felmondta szerződését, miután nyilvánosságra került a partneri szerepe - írja a The Hustle. A Gloo azt állítja, hogy már nem használ mentális egészségi adatokat az egyének megcélzásához, továbbá minden harmadik féltől származó adatot anonimizálnak. De a portál szerint azoknak a cégeknek, amelyek az erkölcs szürke zónájában dolgoznak, mindenképpen bizonyítaniuk kell, hogy jóhiszeműen járnak el.