A Finastra londoni székhelyű pénzügyi szoftvercég jelentést tett közzé: "Banking as a Service: A beágyazott pénzügyek útjának előkészítése" címmel. A kutatás 1600 felsővezető véleményét összesítette a Banking as a Service (BaaS) által kínált lehetőségeket vizsgálva.
A bankolás szolgáltatásként az ügyfelek számára (mind a lakossági mind az üzleti területen) azt jelenti, hogy a banki termékek és szolgáltatások egy meglévő, engedéllyel működő intézmény biztonságos, szabályozott infrastruktúrájának felhasználásával, modern API-alapú platformokkal történik.
A Finastra kutatásából kiderül, hogy a BaaS iránti érdeklődés mennyire nagy: a válaszadók közel 85 százaléka már bevezette vagy azt tervezi a következő 12-18 hónapban.
A legfontosabb megállapítások
A szabályozott pénzügyi szolgáltatók több mint 80 százaléka a teljes BaaS-piac növekedésére számít. Közülük 30 százalék szerint a következő öt évben évente több mint 50 százalékos lesz a növekedés.
A BaaS 7 billió dolláros lehetőséget jelent. A forgalmazók, köztük a kiskereskedők, az e-kereskedelmi cégek és más fogyasztói márkák is a BaaS-megoldások felé mozdulnak el, és arra számítanak, hogy a következő három évben az általános növekedés meghaladja az évi 70 százalékot; a forgalmazók 60-70 százaléka növelni kívánja a pénzügyi partnerségekre (beleértve a BaaS-t is) fordított kiadásait.
A kkv-hitelezés, a vállalati hitelezés és a vállalati treasury/FX-szolgáltatások várhatóan a legnagyobb vonzerőt gyakorolják majd. A kkv-k hitelezésének egyszerűsítése a BaaS révén várhatóan 30 százaléka növekedést eredményez 2024-ig.
A technológia elérést lehetővé tévők többsége, beleértve a bigtecheket és a fintecheket is, arra számít, hogy a BaaS-piac összességében több mint 50 százalékkal fog növekedni a következő öt évben. A megvalósítók mintegy 40-50 százaléka a következő öt évben több mint 50 százalékkal kívánja növelni a forgalmazókkal és pénzügyi szolgáltatókkal való partnerségét.
Angus Ross, a Finastra Banking as a Service üzletágának bevételi igazgatója elmondta: "Kétségtelen, hogy a BaaS hihetetlenül izgalmas lehetőséget jelent a teljes pénzügyi szolgáltatási ökoszisztéma számára. A pénzintézetek jelentősen alacsonyabb költségek mellett nagyobb számú ügyfelet érhetnek el, míg a forgalmazó márkák új bevételi forrásokat nyithatnak meg, és mélyebb kapcsolatokat építhetnek ki ügyfeleikkel. Kutatásainkból egyértelműen kiderül, hogy a fogyasztók (lakossági vagy vállalati) megváltoztatják, honnan szerzik be a pénzügyi szolgáltatásokat, és a nem banki csatornák felé mozdulnak el. Ez a tendencia csak gyorsulni fog, mivel a szabályozott termékek integrálása az ügyfélútvonalba olyan egyszerűvé válik, mint egy közösségi médiafiók létrehozása."
A Finastra kutatása értékelte a forgalmazók, lehetővé tevők és szolgáltatók monetizációs stratégiáit is a BaaS területén, és feltárta a partnerségek fontosságát. A válaszadók mindegyike a platform- és piactéri modellre való áttérés mellett volt, ahol a végfelhasználók versenyképes áron, hiánypótló megoldások nagyobb választékát szerezhetik be.
Theodora Lau, az Unconventional Ventures alapítója a következőket nyilatkozta: "Bátorít a növekvő beágyazott pénzügyi ökoszisztéma, különösen, ami a szolgáltatások kiterjesztését illeti az olyan közösségekre és vállalkozásokra, amelyek hagyományosan a szükségesnél kevesebb szolgáltatást kapnak a korlátozott kínálat miatt. A kisvállalkozások és a vállalkozók alkotják gazdaságaink gerincét. Átgondolt innovációval lehetőségünk van arra, hogy egyenlőbb versenyfeltételeket és igazságosabb jövőt teremtsünk mindenki számára. A technológiai innovációnak végső soron az emberekről kell szólnia."
A Finastra kutatása azt mutatja, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak négy kulcsfontosságú képességre van szükségük a forgalmazókkal és a technológiai fejlesztőkkel való együttműködéshez, valamint a BaaS monetarizálásához. Technológiai szempontból ezek a következők: nyílt API platform; integrált adat- és elemzési platform; és speciális digitális megoldások az ügyfélutak zökkenőmentes integrálásához.