Az Apple júniusban jelentette be autós szoftverének következő generációját, a CarPlay-t. Ez átveszi az összes belső képernyő felhasználói felületét, az üzemanyagszintjelzőt, a sebességmérőt stb. és a vezető iPhone-ja által működtetett digitális változattal váltja fel. A cég azt sugallja, hogy a CarPlay segít az autógyártóknak eladni a járműveket.
Emily Schubert, az Apple mérnök-menedzsere szerint az Egyesült Államokban az új autók 98 százaléka CarPlay-jel van felszerelve. Megdöbbentő adatot közölt, miszerint az amerikai vásárlók 79 százaléka csak akkor vásárolna meg egy autót, ha az támogatná a CarPlay-t. "Ez egy kötelező funkció, amikor új járművet vásárolnak" - mondta Schubert az új funkciók bemutatása során.
Az autóipar kellemetlen választás előtt áll: vagy komoly összegeket költenek saját infotainment-szoftverük fejlesztésére, és kiszolgálják az autóvásárlók potenciálisan szűkülő közönségét, akik a CarPlay nélkül is megveszik az új járművet, vagy beengedik az Aplle-t a kerítésen belülrte.
Az autógyártók rendszeresen és visszatérően további szolgáltatásokat és funkciókat értékesítenek a járműtulajdonosoknak, ahogy az autók csatlakoznak az internetre, önvezető funkciókat kapnak, és a benzinüzemű helyett elektromos és akkumulátoros üzemre váltanak.
A McKinsey jelentése szerint az autós szoftverek piaca 2030-ig évente 9 százalékkal fog növekedni, gyorsabban, mint az autóipar egésze. A McKinsey elemzői szerint az autószoftverek 2030-ra 50 milliárd dolláros forgalmat bonyolíthatnak le.
A GM például már most is évi 2 milliárd dollár bevételt szerez az autóba épített előfizetésekből, és arra számít, hogy ez 2030-ra évi 25 milliárd dollárra nő. A Tesla, amely nem támogatja a CarPlay-t, nemrégiben áttért az "FSD" vezetőtámogató funkciók, köztük az automatikus parkolás és sávtartás értékesítésére, előfizetés formájában, amely havonta 199 dollárba kerül.
A kínai autógyártók olyan elektromos járműveket kezdenek létrehozni, amelyek mélyen integrált alkalmazásaikkal lehetővé teszik a vezetők számára, hogy javításokat kapjanak, kapcsolatot teremtsenek más tulajdonosokkal, vagy akár a bérelt akkumulátoraikat kicseréljék.
"Úgy gondoljuk, hogy ez végül oda vezethet, hogy az Apple az autók szenzorplatformjait kihasználva szolgáltatásokat nyújt" - írta Rod Hall, a Goldman Sachs elemzője júniusban a következő generációs CarPlay-ről. Ehhez az autógyártók jelentős hozzájárulására lesz szükség, hiszen enélkül az Apple szoftvere nem tud hozzáférni az alapvető rendszerekhez. Az Apple azt terjeszti, hogy több nagy autógyártótól is biztosította az együttműködést.
"Az autógyártók világszerte izgatottan várják, hogy a CarPlay új verzióját eljuttassuk az ügyfelekhez" - tette hozzá Schubert, mielőtt egy diát mutatott volna, amelyen 14 autógyártó márka, köztük a Ford, a Mercedes-Benz és az Audi szerepel.
Iparági megfigyelők úgy vélik, hogy az autógyártóknak el kell fogadniuk a szoftveres szolgáltatásokat - és szkeptikusan kell tekinteniük az Apple ajánlatára -, különben azt kockáztatják, hogy lemaradnak. "Ez egy nagyon nehéz időszak az iparágban, ahol az autógyárak azt hiszik, hogy még mindig autókat építenek. De nem így van. Szoftvert építenek kerekeken, de nem tudják, és eladják" - mondta Conrad Layson, az AutoForecast Solutions vezető elemzője.
A CarPlay új verziója hatalmas feltörekvő bevételi motor lehet az Apple számára. Először is, ha egy felhasználó megszereti az iPhone CarPlay kezelőfelületét, akkor kisebb valószínűséggel vált át Android telefonra. Ez stratégiai prioritás az Apple számára, amely bevételeinek nagy részét hardvereladásokból szerzi.
Másodszor, bár a vállalat egyelőre nem számít fel díjat az autógyártóknak vagy beszállítóknak, a járművekkel kapcsolatos szolgáltatásokat ugyanúgy értékesíthetné, mint ahogyan az iPhone-szoftvereket forgalmazza.
Júniusban az Apple elárulta, hogy olyan funkciókat vizsgál, amelyek integrálják a kereskedelmet az autó pilótafülkéjébe. Az egyik nyáron bejelentett új funkció lehetővé tenné a CarPlay-felhasználók számára, hogy a benzinkúthoz navigáljanak, és az autó műszerfaláról fizessenek az üzemanyagért - írja a Reuters.
Az Apple már most is több tízmilliárdot termel az App Store-ból, és ezt tovább növelheti, ha valaha is úgy dönt, hogy díjat számít fel az autókban nyújtott szolgáltatásokért. Az Apple például 2021-ben 70 és 85 milliárd dollár közötti összbevételt ért el az App Store-ból, amelyből alkalmazástól függően 15 és 30 százalék közötti összeget szed le. Az Apple jelenleg nem szed százalékot az iPhone-alkalmazásokban fizikai áruk vagy szolgáltatások vásárlása után.
Az új CarPlay azt is lehetővé teszi az Apple számára, hogy magas szintű ismereteket és adatokat gyűjtsön arról, hogyan használják az emberek a járműveiket. Ez értékes információ, ha valaha is piacra dobja saját autóját, amelynek fejlesztése évek óta nagy titokban zajlik. (Az Apple autós csoportja és CarPlay-csapata külön részlegekbe szerveződött.)
Amikor például az emberek az Apple Maps alkalmazást használják, a vállalat betekintést nyer abba, hogy mely útvonalak a legnépszerűbbek, és mikor a legnagyobb a forgalom. Emellett azt is látja, hogy mely CarPlay-alkalmazások nyerik el a vonzerőt és a letöltéseket. A Morgan Stanley elemzői az év elején egy jegyzetben azt feltételezték, hogy az önvezetés fejlődése évente több billió órát szabadíthat fel, amelyet az Apple új szolgáltatásokkal és termékekkel tudna kezelni - ez egy potenciálisan hatalmas piac.
"Mit ér egy óra emberi idő egy autóban, ahol nincs mit tenni? Attól függ, kit kérdezel... de (és ez csak a mi véleményünk) 1,2 billió óra szorozva bármivel, az egy NAGYON NAGY SZÁM" - írták a Morgan Stanley elemzői az év elején.
Az Apple szerint az olyan nagyágyúk, mint a Honda, a Nissan és a Renault "izgatottan" támogatják az új CarPlay-t. Az Apple diáján szereplő 14 márka 2021-ben több mint 17 millió járművet szállított le. De az autógyárak talán nem annyira izgatottak, mint ahogy azt az Apple igyekszik elhitetni. Kevés olyan modellt jelentettek be közülük, amely támogatni fogja az új CarPlayt, és a legtöbbjük nem kötelezte el magát.
Az autógyártók elkötelezettségének hiánya időzítési és termékciklusbeli kérdés lehet. Az Apple szerint a járművek bejelentése "a jövő év végén" kezdődik. De a hűvös reakció oka lehet az is, hogy az új CarPlay jelentős változást hoz az Apple és az autók kapcsolatában. Az új CarPlay megköveteli, hogy az autó valós idejű rendszerei továbbítsák az információkat vissza a felhasználó iPhone-jára, ahol azokat elemzik és integrálják az Apple saját szoftverébe, majd megjelenítik az autó képernyőin. Az Apple kezelőfelülete a járművezérlőket is magában foglalja majd. Az Apple promóciós videója szerint a felhasználók az Apple által tervezett érintőképernyő gombjára koppintva bekapcsolhatják a légkondicionálót.
"Ezeknek a gyökérfunkcióknak az irányítása azért figyelemre méltó, mert az autós élményt az autógyártó kezéből gyakorlatilag az Apple-re helyezi át" - írta a Loup Funds alapítója, Gene Munster egy kutatási jegyzetben.
Az autóipar számára stratégiai szempontból kritikus lehet, hogy az autógyártók lemondanak-e az autóban nyújtott élmény feletti ellenőrzésről. Az olyan intelligens, digitálisan első elektromos autógyártók, mint a Tesla és a Rivian, a felhasználóik tiltakozása ellenére, valószínűleg stratégiai okokból, elkerülték az Apple CarPlay-t.
Ha az autóba épített számítógépek és képernyők végül elsősorban az Apple kezelőfelületét jelenítik meg, akkor az autógyártóknak kevesebb lehetőségük lesz arra, hogy ezeket a szolgáltatásokat eladják ügyfeleiknek. És elveszíthetik azt a képességüket, hogy meghatározzák az online szolgáltatásokkal és alkalmazásokkal való ügyfélkapcsolatukat.
A játék célja az autógyártók számára az kell legyen, hogy a felhasználók az okostelefonjukat a zsebükben hagyják, amikor beszállnak a járműbe. "Abban a pillanatban, hogy bekapcsolja a CarPlay-t, vagy az Android Auto-t, vagy az Android Automotive-ot, vagy bármi mást, az autógyártó igazi bajban van" - mondta Richard Windsor, a Radio Free Mobile elemzője a CNBC szerint.