A Florida Atlantic University (FAU) mérnöki és informatikai főiskoláján egy olyan új technológiát fejlesztettek ki az autonóm járműrendszerek számára, amely a gép által megtanult emberi hangulatok alapján reagál az emberi érzelmekre. Adaptive Mood Control in Semi or Fully Autonomous Vehicles (Adaptív hangulatvezérlés félig vagy teljesen autonóm járművekben) címmel az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala már be is jegyezte a FAU szabadalmát.
Az adaptív hangulatvezérlés kényelmes, kellemes és ami még fontosabb, megbízható élményt nyújt az autonóm járművekkel kapcsolatba kerülő emberek számára. A technológia az autonóm rendszerek széles skáláján alkalmazható, beleértve az önvezető autókat, az autonóm katonai járműveket, az autonóm repülőgépeket vagy helikoptereket, sőt a közösségben dolgozó robotokat is.
"A találmány egyedisége abban rejlik, hogy az érzékelt érzelmekhez kapcsolódó működési módok és paraméterek cseréje a szomszédos járművekkel történik a félig vagy teljesen autonóm járműben lévő adaptív hangulatszabályozó modul céljainak elérése érdekében, kooperatív vezetési környezetben" - fejtette ki Mehrdad Nojoumian, a rendszer feltalálója, az egyetem docense, az "Adatvédelem, biztonság és bizalom az autonómiában" laboratórium igazgatója. A szakember szerint az ember és az AI/autonómia közötti interakció az akadémiai és ipari körök figyelmének középpontjában áll. Ráadásul az emberek és a mesterséges intelligencia/autonóm technológiák közötti bizalom kritikus szerepet játszik ezen a területen, mivel közvetlenül befolyásolja e modern technológiák társadalmi elfogadottságát.
Az újonnan bejegyzett szabadalom a félig vagy teljesen autonóm járművekben nem tolakodó érzékszervi megoldásokat használ a járművezetők és az utasok hangulatának érzékelésére. Az információgyűjtés többek között arckifejezések, a fogantyúkban/ülésekben elhelyezett érzékelők és hőkamerák alapján történik. Az adaptív hangulatvezérlő rendszer emellett valós idejű gépi tanulási mechanizmusokat tartalmaz, amelyek idővel folyamatosan tanulják a vezető és az utasok hangulatát. Az eredményeket ezután elküldik az autonóm jármű szoftverrendszerének, amely lehetővé teszi a jármű számára, hogy az érzékelt érzelmekre a megfelelő üzemmód, például a normál, az óvatos vagy a figyelmeztető vezetési mód kiválasztásával reagáljon.
"A teljesen vagy félig autonóm járművek technológiájának egyik fő problémája, nem biztos, hogy pontosan meg tudják jósolni más önvezető és ember által vezetett járművek viselkedését. Ez az előrejelzés elengedhetetlen az autonóm járművek megfelelő navigálásához az utakon. Nojoumian professzor innovatív és élvonalbeli technológiája megkerüli ezt a problémát azáltal, hogy gépi tanulási algoritmusok segítségével sajátítja el az ilyen járművekben utazó emberek viselkedési mintáit" - mondta Dr. Stella Batalama, a FAU műszaki főiskolájának dékánja.