Féléves kísérlet eredményeként kiderült, ha az egyetemistáknak akár egyetlen percig is engedélyezik a mobilozást, az kevesebb telefonhasználatot és jobb teszteredményeket eredményezhet az órákon.
A telefonok hasznos eszközök lehetnek az osztálytermekben, hogy emlékeztessék a diákokat a határidőkre, vagy ösztönözzék a diákok és a tanárok közötti több eszmecserét. Ugyanakkor zavaróak is lehetnek: a diákok arról számoltak be, hogy naponta akár 10 alkalommal is használják a telefonjukat nem tanulmányi célokra, ezért sok osztályteremben tilos a telefonok használata.
Amerikai kutatók most azt vizsgálták, ha a diákok nagyon rövid időre legálisan mobilozhatnak - ezt nevezik telefon- vagy technológiai szüneteknek -, az javíthatja-e az órai teljesítményt és csökkentheti-e a telefonhasználatot.
"Kimutattuk, hogy a technológiai szünetek segíthetnek a mobiltelefon-használat csökkentésében az egyetemi osztályteremben" - mondta Ryan Redner professzor, a Southern Illinois University kutatója, a Frontiers in Education tanulmány első szerzője. "Tudomásunk szerint ez az első értékelés a technológiai szünetekről egy főiskolai tanteremben."
A kutatók egy teljes félév során kísérletileg értékelték az egy, két, illetve négy percig tartó technológiai szünetek hatékonyságát. Az eredmények azt mutatták, hogy a technológiai szünetek bevezetésével a hallgatók általában ritkábban használták a telefonjukat az órák alatt. A mindössze egyperces technológiai szünetekben volt a legalacsonyabb a telefonhasználat, így ezek a szünetek voltak a leghatékonyabbak a diákok telefonálással töltött idejének csökkentésében.
Még nem teljesen tisztázott, hogy ez miért lehetett így. "Az egyik lehetőség az, hogy egy perc elegendő kisebb számú üzenet elolvasására és elküldésére. Ha több idejük van sok üzenetet elküldeni, nagyobb valószínűséggel kapnak újabb üzeneteket és válaszolnak újra az óra alatt" - magyarázta Redner.
A kutatók emellett azt is megállapították, hogy azokon az órákon, ahol egyperces szünetek voltak érvényben, a diákok tesztteljesítménye csúcsot döntött. Következetesen magasabb (80% feletti) átlagos teszteredményeket figyeltek meg. "Reményeink szerint ez azt jelenti, hogy a diákok kevésbé voltak szórakozottak az előadás alatt, ami jobb teljesítményhez vezet" - mondta Redner.
Bár eredményeik a rövid technológiai szünetek lehetséges hatékonyságára utalnak, a kutatók szerint adataikat jelenlegi állapotukban nem javasolt véglegesnek tekinteni. A telefonhasználati adatok például nagymértékben változtak attól függően, hogy milyen órán ültek a diákok. A kutatók szerint további vizsgálatokra van szükség, hogy megtalálják a nagyfokú változékonyság mögöttes okait.
"Megpróbáljuk megtalálni a mobiltelefon-használat csökkentésének módját, méghozzá büntetések nélkül. Reméljük, hogy eredményeink arra inspirálják a kutatókat és a tanárokat, hogy a mobiltelefon-használat csökkentésére olyan megközelítéseket próbáljanak ki, amelyek megerősítésen alapulnak" - zárta Redner.