A Mercedes-Benz gyártója, a Daimler 2030-ig több mint 40 milliárd eurót tervez befektetni, hogy készen álljon a Tesla ellen a teljesen elektromos autók piacán, de figyelmeztetett, hogy a technológiai váltás munkahelyek leépítésével jár majd. Az elektromos jövőre vonatkozó stratégiáját felvázolva a cég közölte, hogy partnereivel együtt nyolc akkumulátorgyárat fog építeni az elektromos járművek (EV) gyártásának felfuttatása során, illetve 2025-től minden új járműplatformon csak EV-ket gyártanak majd.
"Tényleg bele akarunk vágni... és az évtized végére dominánsan, ha nem teljesen elektromosak akarunk lenni" - jelentette ki Ola Källenius vezérigazgató a Reutersnek, hozzátéve, hogy a hagyományos belső égésű motoros technológiára fordított kiadások 2025-re közel nullára csökkennek. A Daimler azonban - amelyet a teherautó üzletágának még az idén történő kiválását célzó tervek részeként Mercedes-Benzre fognak átnevezni - nem adott konkrét határidőt a fosszilis üzemanyaggal működő autók értékesítésének megszüntetésére.
Néhány autógyártó, például a Geely tulajdonában lévő Volvo vállalta, hogy 2030-ra teljesen átáll elektromos meghajtásra, míg a General Motors Co azt mondja, hogy 2035-re törekszik elérni a teljesen elektromos meghajtást, mivel mindannyian megpróbálják behozni a lemaradást az iparágvezető Teslával szemben.
"El kell mozdítanunk a vitát attól, hogy mikor építjük meg az utolsó belsőégésű motort, mert ez nem releváns. A kérdés az, hogy milyen gyorsan lehet elérni, hogy közel 100 százalékban elektromosak legyünk, és mi erre összpontosítunk" - mondta Källenius.
A Daimler részvényei 2,5 százalékkal emelkedtek a hír után, amelyet alig több mint egy héttel azután bocsátottak ki, hogy az Európai Unió a globális felmelegedés elleni küzdelem széles körű intézkedéscsomagjának részeként 2035-től kezdődően az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítésének tényleges betiltását javasolta.
Az EU bejelentése előtt az autógyártók egy sor jelentős elektromos autókba történő beruházásról adtak információt. A hónap elején a Stellantis azt mondta, hogy 2025-ig több mint 30 milliárd eurót fektet be modellpalettájának villamosításába.
A Mercedes-Benznél a váltás következtében 2019 és 2026 között 80 százalékkal csökkennek a belső égésű motorokba és a plug-in hibrid technológiákba történő beruházások, ami a csoport szerint közvetlen hatással lesz a munkahelyekre. Az EV-k kevesebb alkatrészből állnak, így kevesebb dolgozót kívánnak, mint a belső égésű motoros járművek.
"A munkaerő átalakítása kemény döntésekkel jár majd. Igen, összességében csökkentenünk kell és csökkenteni is fogjuk a személyi költségeinket" - mondta Sabine Kohleisen, a Mercedes-Benz igazgatótanácsának tagja és humánerőforrás-vezetője.
A Daimler közölte, hogy 2025-től az elektromos és hibrid elektromos autók várhatóan az eladások 50 százalékát teszik majd ki - a tisztán elektromos autók várhatóan ennek nagy részét -, méghozzá korábban, mint ahogyan 2030-as dátumot megjelölve arra megelőzően számítottak.
Az autógyártó három elektromos platformot fog bemutatni - egyet a személyautók és SUV-ok, egyet a furgonok és egyet a nagy teljesítményű járművek számára -, amelyek 2025-ben kerülnek piacra. A Daimler emellett felvásárolja a brit YASA céget, hogy segítse a nagy teljesítményű elektromos motorok fejlesztését.
Azt is közölték, hogy 200 gigawattóra (GWh) akkumulátorcellakapacitást építenek ki. Az új akkumulátorgyárak közül négy Európában, egy pedig az Egyesült Államokban lesz. A Daimler hamarosan bejelenti az akkumulátorgyártási terveihez kapcsolódó új európai partnereit is.
Az EU nagy erőfeszítéseket tesz az akkumulátor-kapacitás kiépítése érdekében, hogy ellensúlyozza Kína domináns szerepét az akkumulátorgyártásban. A rivális Volkswagen fél tucat akkumulátorüzem építését tervezi Európában. A Daimler közölte, hogy villamosítási stratégiája részeként a németországi Kuppenheimben építene egy akkumulátor-újrahasznosító üzemet, amely 2023-ban kezdené meg működését.