Az utóbbi években rendre a legértékesebb családi tulajdonban lévő magyar cégek között számontartott, 1990-ben gázkészülékek és épületgépészeti szerelvények forgalmazásával piacra lépő Szatmári Kft. bő három évtizedes útja során egy 66 milliárd forint bevételt jegyző, több mint 500 főt foglalkoztató cégcsoporttá fejlődött. A Szatmári csoport immár negyvenegy épületgépészeti és fürdőszoba-szakáruházban várja vásárlóit szerte az országban, érdekeltséget szerzett a tej- és autóiparban, a malomiparban pedig a hazai piac egyik legnagyobb szereplőjévé lépett elő.
A meredeken felívelő pályán lévő cégcsoport növekedését technológiai és informatikai fejlesztések, innovációk sora kíséri. A legújabb mérföldkövet ezen a téren az új, 3,6 milliárd forintból felépült automatizált raktáruk megnyitása jelenti idén télen.
Modellváltás a legnagyobb sikerek idején
A Szatmári csoport központi infrastruktúrájának tervezése, kiépítése és üzemeltetése során már 20 éve számíthat egy gyártóból (Hewlett Packard Enterprise és elődei), disztribútorból (Ingram Micro Magyarország) és viszonteladó partnerből (Mind System Consulting) álló csapatra. A kétévtizedes gyakorlat szerint a Szatmári csoport néhány évente, amikor időszerűvé vált az informatikai rendszer fejlesztése, felkereste az IT infrastruktúráját biztosító csapat jól ismert szakembereit és a közös tervezést követően megvásárolta a cégcsoport újabb igényeit kiszolgáló rendszer elemeit. 2021 tavaszán, a fejlesztési igények legutóbbi menetrendszerű felmerülésekor ez a gyakorlat megváltozott.
A története legprosperálóbb időszakát élő Szatmári csoport - a forgalma az elmúlt két évben egyaránt nagyságrendileg 24 százalékkal nőtt - két és fél éve a szolgáltatás alapú, a valós IT felhasználásához illeszkedő HPE GreenLake keretében használja a központi infrastruktúráját, így egyszerre élvezheti két világ, a helyben telepített infrastruktúra és a felhőmegoldások előnyeit.
"Az együttműködésünk hosszú évei alatt összeszokott csapattá váltunk a Hewlett Packard Enterprise, az Ingram Micro és a Mind System szakembereivel, így a 2021-ben kapott új infrastruktúrára vonatkozó ajánlat műszaki elemei teljes mértékben találkoztak az elképzeléseimmel. Némi számolást követően a HPE GreenLake szolgáltatás alapú konstrukció feltételeit is megfelelőnek találtam: az ajánlat legvonzóbb pontja az volt, hogy beruházás nélkül fejleszthettük a rendszerünket, ráadásul ötéves technológiai életciklusra vetítve még a beruházási árnál is kedvezőbb feltételekkel" - húzta alá Stomfai György, a Szatmári csoport IT igazgatója.
Több erőforrás az üzleti tevékenységre
A HPE GreenLake működési modellje szerint a vállalatok beruházási költségek nélkül, három, négy vagy öt évre fizethetnek elő egy olyan szolgáltatásra, ami ellátja a központi infrastruktúra feladatát a szolgáltatási időszak első és - a vélhetően nagyobb igényeket támasztó - utolsó napján egyaránt, jól tervezhető havi kiadások mellett.
A szolgáltatás alapú modellel a vállalatok tőkét takaríthatnak meg, az IT beruházásokra szánt anyagi és humán erőforrásaikat egyéb, az üzleti tevékenységüket támogató módon használhatják fel. Tehetik mindezt úgy, hogy nap mint nap az aktuális igényeiket biztonsággal kiszolgáló, folyamatosan karbantartott és rendszeresen frissített központi infrastruktúrára támaszkodhatnak.
A tényleges fogyasztás számít
A vállalatra szabott megoldás kialakításakor meghatározzák, hogy az adott szervezetnek a szerződéses időszak megkezdésekor milyen és mekkora kapacitásra van szüksége adattárolás, szerver vagy hálózati eszközök tekintetében. A szolgáltatás havi díját az így megállapított kapacitás alapján számítják ki, miközben a vállalat telephelyén ennél 20-40%-kal nagyobb kapacitású infrastruktúrát telepítenek felár nélkül. A tartalék célja, hogy a rendszer az esetleges kiugró időszakokban is maximálisan el tudja látni a feladatát és alkalmas legyen a szerződéses időszak alatt felmerülő többletkapacitás-igények kielégítésére. Amennyiben a vállalat tartósan a teljes kapacitás határát súrolja, a tartalék áthidaló megoldásként szolgálhat arra az időszakra, amíg az infrastruktúra fizikai bővítése meg nem valósul.
Garanciák mára és a jövőre
A Szatmári csoport ötéves HPE GreenLake szerződést írt alá és az azóta eltelt két és fél évben két alkalommal kezdeményezte az infrastruktúra bővítését. Ilyen igény felmerülésekor a vállalat IT osztálya több szempontból is biztonságban érezheti magát. Egyrészt nem fordulhat elő az, hogy az infrastruktúrával kompatibilis bővítő eszközökhöz nem fér hozzá, mert a szerződésben garanciát kap a termékellátásra a szerződéses időszak végéig, másrészt a termékek árának ingadozása miatt sem kell aggódnia, hiszen az eszközökhöz a szerződéskötéskori, rögzített áron juthat hozzá. Utóbbi hatványozottan fontos napjainkban, amikor az ellátási láncok globális problémái miatt az alkatrészek árai hatalmas amplitúdóval képesek változni.
A HPE GreenLake szerződések ciklikusságának hozománya, hogy nem engedi elavulni az infrastruktúrát. Közmegegyezés szerint napjainkban átlagosan 4-5 évente történnek olyan generációváltások, amelyeket már ildomos lekövetniük a vállalatoknak. A szerződések újrakötésekor ez a generációváltás is automatikusan, beruházás nélkül valósul meg.
"A HPE GreenLake szolgáltatás másik kifejezetten vonzó eleme az volt, hogy felszabadított attól a tehertől, amit a fenntarthatóságra nagy hangsúlyt helyező vezetőként az infrastruktúránk generációváltásakor éreztem. A HPE GreenLake szerződési ciklusok lejártakor a HPE visszaveszi a következő terminusban már nem szükséges eszközöket és dedikált programja keretében gondoskodik azok fenntartható felhasználásáról vagy megsemmisítéséről" - tette hozzá Stomfai György.
Kiszámítható működés, egyszerű tervezhetőség
A HPE GreenLake szolgáltatásban működő rendszerek öndiagnosztikai funkciója egyszerűbbé és gördülékenyebbé teszi az üzemeltetést, többek között azzal, hogy az esetlegesen felmerülő hibákat már akár a bekövetkezésük előtt felismeri, azokról automatikusan értesíti az illetékeseket, sőt javaslatot is tesz a kezelésükre. A rendszerbe épített tartalék erőforrásoknak köszönhetően a hiba elhárítása idején sem tapasztalnak a vállalatok kiesést, a meghibásodott alkatrészek cseréje pedig emelt szintű szolgáltatás alapján történik.
Itt fontos megemlíteni, hogy a HPE GreenLake szolgáltatási szerződések értelmében minden hardvereszköz tulajdonosa a HPE, de a tárolt adatokhoz nincsen semmilyen hozzáférése. A rendszer működésével kapcsolatos adatokról készül adatgyűjtés, de ezek is csak a vállalat által felülvizsgálható formában jutnak el automatikusan a gyártóhoz. Az adatok ezen halmazának gyűjtőhelye a HPE GreenLake Cloud Platform, amihez a disztribútor, a gyártó és a viszonteladó is hozzáfér. A portálon nyomon követhető, hogy hogyan alakul a rendszer kapacitásainak aktuális és múlt béli kihasználtsága, információt szolgáltatva az infrastruktúra finomhangolásához éppúgy, mint a hosszútávú tervezéshez.
Két világ előnyei egy megoldásban
A helyben telepített rendszerek biztonságát és gyorsaságát kínáló, a piacon ilyen formában egyedülálló HPE GreenLake szolgáltatás nélkül a Szatmári csoport nem is tudott volna áttérni a felhőszolgáltatások kényelmét nyújtó infrastruktúrára. A korábban már említett friss fejlesztésük, az automatizált raktár infrastrukturális kiszolgálására például egyszerűen nem képesek a számottevő latency (késleltetés) mellett üzemelő felhőszolgáltatók.
A cloud szolgáltatások hátrányai közé szokták sorolni a távoli adattárolást is, pontosabban azt, hogy a vállalatok adatvagyona nem "szemmel látható helyen", fizikailag elérhető közelségben található. A HPE GreenLake helyben üzemelő infrastruktúraként erre is megoldást kínál. A Szatmári csoport esetében a jogi környezet nem követeli meg a helyi adattárolást - szemben például a pénzügyi szektor szereplőivel, melyeknek jóval szigorúbb szabályoknak kell megfelelniük -, de mégis megnyugvással tölti el az IT osztályukat az, hogy az adataik biztonsága a saját kezükben van.
Érdemes átgondolni
Az erőteljes növekedés szakaszában lévő Szatmári csoport számára igazán ideális megoldás a HPE GreenLake szolgáltatás, de ajánlható minden olyan közép- és nagyvállalat számára, amely inkább az alaptevékenységére szeretne erőforrásokat fordítani, mintsem az IT-infrastruktúrája fejlesztésére, vagy akár menedzselésére. Az Ingram Micro Magyarország szakemberei hazánkban egyedülálló, teljes körű demózási lehetőséget és tanácsadást biztosítanak mindazok számára, akik a központi infrastruktúra jövőjét szolgáltatásként képzelik el.
További információért kérjük, hogy látogasson el a https://ingramhorizon.com/hu/products/hu-greenlake-for-customers oldalra!
Az Ingram Micro-ról
Az Ingram Micro a globális márkák mögött álló vállalkozás, amely a világ lakosságának közel 90 százalékát képes elérni. Elérésünk, valamint változatos megoldásportfóliónk és a digitális élményt nyújtó platformunk, az Ingram Micro Xvantage™ segítségével történő egyszerű üzletkötés tesz minket egyedivé. Közel 200 országot érünk el, világszerte mintegy 26.000 munkatársunk és több mint 161.000 ügyfelünk és 1.500 beszállító partnerünk van. Tudjon meg többet a www.ingrammicro.com weboldalon!
Ez a cikkünk a Computerworld magazin 2023. december 20-ai nyomtatott számában jelent meg. A teljes lapszámot itt tudja elolvasni >>>