A Bridgestone 2024-ben kezdi el gyártani a rádiós címkével ellátott gumiabroncsokat a haszongépjárművek, például teherautók és buszok számára, összekapcsolva azokat egy felhőalapú rendszerrel, amelynek célja, hogy segítsen az ügyfeleknek maximalizálni a gumiabroncsok élettartamát és minimalizálni a szén-dioxid-kibocsátást.
A tokiói székhelyű vállalat a tervek szerint az év végén kezdi meg az amerikai Tennessee államánban lévő Warren megyei üzemének bővítését. Ennek a felújításnak a részeként olyan termelőberendezést telepít, amely képes a gumiabroncsokba rádiófrekvenciás azonosító (RFID) címkéket beágyazni.
A Bridgestone kezdetben teherautók és buszok újrafutózott gumiabroncsain helyezi el a címkéket, szem előtt tartva az amerikai és európai logisztikai szolgáltatókat, amelyeknek nagy járműflottákat kell kezelniük. A jelenlegi chiphiány az RFID-címkékre is kiterjed, és a gumiabroncsgyártó azt tervezi, hogy a készletek függvényében növeli a gyártást.
A vállalat Japánban és Ázsia többi részén is új gyártósorokat állít fel, hogy 2024-től kezdve ezekben a régiókban RFID-címkézett gumiabroncsokat gyárthasson. Célja, hogy 2030-ra Japánban, az Egyesült Államokban és Európában teljes egészében áttérjen ezekre az új abroncsokra teherautók és buszok esetében, és fontolóra veszi, hogy idővel személygépkocsikhoz is kínáljon címkével ellátott abroncsokat.
A Bridgestone jelenleg a Tirematics nevű szolgáltatást nyújtja, amely a kerekeken elhelyezett érzékelők segítségével figyeli a gumiabroncsok nyomását és hőmérsékletét az ügyfél flottáiban. A platform azonban nem követi nyomon az egyes abroncsokat, és a kerékcserék során további lépéseket igényel, hogy az adatok megfelelően kerüljenek a rendszerbe.
Az RFID-címkék használatával a Bridgestone képes lesz automatikusan azonosítani és nyomon követni minden egyes gumiabroncsot a karbantartási csomópontokban és más létesítményekben. Egyedi azonosítójukat gyártási és javítási előzményekhez kötik, amelyek a felhőn keresztül azonnal lekérdezhetők.
Az új rendszer várhatóan lehetővé teszi majd az ügyfelek számára, hogy az üzemanyag-hatékonyság javítása érdekében beállítsák az egyes gumiabroncsok nyomását, és az élettartamuk meghosszabbítása érdekében az optimális időpontban újrafutózzák azokat.
Amikor a kereskedelmi gumiabroncsok elhasználódnak, már nem lehet őket újrafutózni, és teljesen ki kell cserélni. A Bridgestone szerint egy gumiabroncs kétszeri újrafutózása feleannyi szén-dioxid-kibocsátást eredményez, és feleannyi anyagot igényel, mint a kétszeri cseréje.
Egy gumiabroncs teljes szén-dioxid-kibocsátása, beleértve a nyersanyagokat és a szállítást is, a személygépkocsikra szerelt abroncsok esetében 285 kilogramm, a teherautókra és buszokra szereltek esetében pedig 2481 kilogramm. És bár maguk a gumiabroncsok nem bocsátanak ki szén-dioxidot a jármű mozgása közben, befolyásolhatják az üzemanyag-hatékonyságot.
A gumiabroncsok teljesítménye és karbantartása a haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának 26 százalékát, a személygépkocsiké pedig 18 százalékát befolyásolhatja a Japán Gumiabroncsgyártók Szövetsége szerint.
A Bridgestone több flottakarbantartási szolgáltatót is felvásárolt, és szeretné összekapcsolni őket az új RFID-jelölésű gumiabroncsokkal, hogy több hozzáadott értékű szolgáltatást nyújthasson. A vállalat célja, hogy a járműkarbantartást is magában foglaló megoldásokból származó bevételét 2030-ra megduplázza, és mintegy 2 billió jenre (13,8 milliárd dollár) növelje - jelentette a Nikkei.