Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-vezérigazgatója kedden, a San Francisco-i TechCrunch Disrupt konferencián a közösségi oldal balsikerű tőzsdére lépését követően első ízben adott interjút az újságíróknak. A CEO elismerte, hogy a májusi nyilvános ajánlattétel (initial public offering, IPO) „egyértelműen kiábrándító” volt, de sietett leszögezni: továbbra is hatalmas lehetőségeket lát a cégben – elsősorban a mobil fejlesztésekben és a keresőszolgáltatásokban.
Mobil fejlesztések
Zuckerberg szerint sokan félreértik a vállalat stratégiáját: nem igaz, hogy nem tudják, hogyan szólítsák meg a mobil felhasználókat. „Kevesen képesek felmérni, milyen lehetőségeket tartogat számunkra az okos eszközök elterjedése” - jelentette ki.
A Facebook-alapító hangsúlyozta: ma már több felhasználó rendelkezik internetezésre is alkalmas mobiltelefonnal, mint PC-vel; napról-napra nő azoknak a száma, akik különféle mobil eszközökön keresztül jelentkeznek be a közösségi oldalra. „Azt tapasztaljuk, hogy a mobil felhasználók az átlagnál jóval aktívabbak” - jelentette ki Zuckerberg, hozzátéve: „Úgy látjuk, hogy hamarosan többet fogunk keresni a mobil eszközökön, mint az asztali számítógépeken”
Zuckerberg elismerte, voltak „botlásaik” a Facebook mobil strartégiájának kialakítása során. A legnagyobb problémának azt tartja, hogy kezdetben nem a natív alkalmazások, hanem a HTML 5 megoldások fejlesztésére fókuszáltak. „Azt hiszem, a legnagyobb hibánk az volt, hogy a natív alkalmazások helyett a HTML 5-öt választottuk” - húzta alá.
A CEO hangsúlyozta: megtanulták a leckét, és nagy erőkkel dolgoznak a Facebook-alkalmazások tökéletesítésén. „Nemrég jelent meg az [új] iOS applikációnk és az [új] Android alkalmazást is hamarosan bemutatjuk” - jelentette ki.
Keresőmegoldások
Zuckerberg úgy látja, hogy a keresőmegoldások fejlesztése is komoly lehetőségeket tartogat a Facebook számára. Az oldalon napi egymilliárd keresést indítanak; a CEO szerint annak ellenére, hogy a felhasználók elsősorban a barátaik, ismerőseik után kutakodnak, a márkanevek és a különféle alkalmazások is gyakran felbukkannak a keresések között.
„Azt hiszem, a Facebook különleges pozícióban van, ha a felhasználók kérdéseinek megválaszolásáról van szó - fejtegette a menedzser. - És itt elsősorban az olyan kérdésekre gondolok, mint a 'Melyik New York-i sushi-éttermet látogatták és lájkolták a barátim az elmúlt hat hónapban?'” - fejtegette.
Nem lesz Facebook-telefon
Zuckerberg ismételten cáfolta azokat a pletykákat, amelyek szerint a Facebook saját, márkázott okostelefon kifejlesztésén dolgozna. „Ez egyértelműen rossz stratégia lenne a számunkra” - mondta.
A CEO elmondása szerint cége az olyan piaci konkurensekkel szemben, mint a Google vagy az Apple, nem a saját eszközök készítésében, hanem a lehető legtöbb eszközt és platformot támogatni képes rendszer kidolgozásában látja a jövőt. „Mi épp az ellenkező irányba haladunk. Olyan rendszert akarunk építeni, amely a lehető legmélyebben integrálódik valamennyi, az emberek által használt eszközbe” - nyilatkozta.