Az extrém idő és a váratlan helyzetek komoly fejtörést tudnak okozni az informatikai rendszerekért felelős szakemberek számára. Legutóbb egy Indiana állambeli iskoláról érkezett olyan hír, hogy egy vihar következtében meghibásodtak a rendszerei. De túlfeszültség is okozhat hasonló jellegű leállást, mint ahogyan az a GigeNET hostingszolgáltató esetében történt tavaly októberben. A Washington State University weboldala és online szolgáltatásai pedig nemrégiben csőtörés miatt álltak le egy időre.
Példából itthon is akad, nemrégiben az Országos Meteorológiai Szolgálat épületét érte villámcsapás. A Szolgálat munkatársai azonnal megkezdték a hibaelhárítást, folyamatosan haladva az egyes szolgáltatások helyreállításával. Így mintegy 30 órával a villám után már minden tevékenység úgy működött, mint a természeti csapást megelőzően.
Az összes előnyt ötvöző megoldás
A szervezetek számára egy leállás során minden egyes kiesett perc súlyos veszteséget jelent, ezért érdemes megvizsgálni, hogyan lehet a leggyorsabban visszaállítani a szolgáltatásokat egy váratlan katasztrófa vagy leállás után. Néhány évvel ezelőtt két módszer közül választhattak a vállalatok: a lassú, de olcsó szalagos biztonsági mentések és a drága, de a leállást szinte teljesen kiküszöbölő infrastruktúra-tükrözési megoldások között.
A virtualizációs technológiáknak köszönhetően ma már megfizethető áron érhetők el olyan megoldások, amelyekkel teljes fizikai és virtuális informatikai szolgáltatásokat lehet tükrözni és védeni, beleértve az adatokat, alkalmazásokat és operációs rendszereket.
Egy ilyen termék rendkívül gyors helyreállítást kínál, mivel a szerver leállása esetén azonnal bekapcsolhatók az informatikai szolgáltatások pontos virtuálisgép-másolatai. Ezek a disaster recovery-megoldás helyreállítási környezetében futnak egészen addig, amíg az élő szerverek helyreállítása meg nem történik. Az eredeti környezet lecserélése vagy megjavítása után ebből a környezetből visszaállíthatók az informatikai szolgáltatások a fizikai kiszolgálókra vagy virtuális gazdagépekre.
Egy megoldással ráadásul egyre több kiszolgálót védhetünk: a NetIQ PlateSpin Forge legfrissebb kiadása már akár negyven különböző szerver szolgáltatásait is képes védeni.
Nem csak az ár számít
Aki ilyen megoldás beszerzését fontolgatja, annak az ár mellett az egyszerű használatra és tesztelésre is érdemes figyelmet fordítania. Ma már elérhetőek olyan termékek, amelyek kezelése annyira magától értetődő, hogy bevezetésük nem igényel külön képzést az IT-munkatársak körében.
Az ideális disaster recovery-megoldás a tesztelést is rendkívül egyszerűvé teszi. A rendszeres és gyakori tesztelés ugyanis fontos részét képezi a katasztrófa utáni helyreállítási stratégiának, hiszen csak így lehetünk biztosak abban, hogy egy váratlan helyzet esetén valóban hagyatkozhatunk a helyreállítási környezetre.
A NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet portfóliójában megtalálható termék többek között arra is lehetőséget kínál, hogy a tesztelésért felelős IT-szakemberek egyetlen kattintással virtuális pillanatfelvételt készítsenek a helyreállítandó informatikai szolgáltatásról. Ezt később egy zárt hálózatban elindítva ellenőrizhetik, hogy valóban megfelelően működik-e a helyreállítási terv.