A Microsoft csütörtökön adta ki aktuális, a 2012-es üzleti év harmadik negyedére vonatkozó gyorsjelentését. A gyártó szinte valamennyi divíziója növelni tudta a bevételeit; nyeresége mégis – ha kis mértékben is – visszaesett.
A vállalt összesített bevétele hat százalékkal 17,41 milliárd dollárra nőtt. Adózott nyereségük az előző év azonos negyedében regisztrált 5,23 milliárd (részvényenként 0,61) dollárról 5,11 milliárdra (részvényenként 0,6) csökkent. A Microsoft beszámolója szerint a profit alakulásához nagyban hozzájárult az az egyszeri, 461 millió (részvényenként 0,05) dolláros adókedvezmény, amelyet az Egyesült Államok kormányával kötött megegyezésük keretében sikerült kialkudniuk. Ezt a kiadást nem számítva, a cég éves szinten hét százalékos nyereségnövekedést ért el.
A Microsoft eredményei messze meghaladták a tőzsdei elemzők várakozásait: a Thomson Reuters által megkérdezett szakemberek 17,18 milliárdos bevételre és részvényenként 0,58 dolláros nyereségre számítottak.
Steve Ballmer vezérigazgató a pénzügyi beszámoló kapcsán kiadott közleményében egyértelműen „erősnek” nevezte a negyedév eredményeit. A CEO felhívta a figyelmet: cége intenzív portfóliófrissítésen megy keresztül, a közeljövőben számos felhasználói és üzleti kulcsterméke, így a Windows operációs rendszer és az Office irodai szoftvercsomag is alapvetően megújul.
„Erősödött a szerver- és Office- termékeink iránti vállalati keresletet: ez a javuló PC-piaci mutatókkal együtt egészséges növekedést biztosított. A költségmenedzsment javításának köszönhetően a bevételeink mellett az árkülönbözetünket is növelni tudtuk” - jelentette ki Bill Koefoed, a Microsoft befektetői kapcsolatokért felelős vezetője egy, a pénzügyi eredményekkel kapcsolatos konferenciabeszélgetésen.
Az iparági szakértők jelentős része úgy véli, a következő 12-18 hónap meghatározó lehet a Microsoft számára. A cég keservesen küszködik, hogy felkapaszkodjon a cloud-computing vonatra: lépniük kell, hiszen a felhőalapú rendszerek elterjedése nagyban veszélyezteti hagyományos, a helyi telepítésű asztali és szerverszoftverekre épülő üzleti modelljüket.
A Microsoft vezetői újra és újra elmondják: stratégiájuk alapja, hogy a cloud és a helyi telepítésű szoftverek előnyeit ötvöző hibrid megoldásokat kínáljanak az ügyfeleiknek. Véleményük szerint ezek a kombinált rendszerek jelentik az üdvözítő utat; ám hiába a hangzatos szólamok: a tisztán felhőalapú megoldásokat kínáló versenytársak – köztük az Apps csomagot forgalmazó Google – egyre nagyobb konkurenciát jelentenek a redmondiak számára.
A gyártó egyelőre a tablet- és okostelefon-piacon sem tudta megvetni a lábát: ezen a területen egyértelműen a piacvezető Apple és az Android mögött ragadt. A céget a legújabb „divathullám”, a BYOD (Bring Your Own Device) trend hatásai is kedvezőtlenül érintik; világszerte egyre elterjedtebbé válik a munkavállalók saját eszközeire alapuló vállalati IT-infrastruktúra használata.
A szakértők szerint nagyon sok múlik az olyan bemutatás előtt álló Microsoft-termékek piaci fogadtatásán, mint a PC-ken, laptopokon, táblagépeken és várhatóan okostelefonokon is futó Windows 8 operációs rendszercsalád, illetve a gyártó irodai szoftvercsomagját megújító Office 15. Mindkét termékcsaládot táblabarátra tervezték – ahogy ezt a Microsoft új felhasználói interfésze, az érintőképernyőkre optimalizált Metro fejlesztései is bizonyítják.