Az elmúlt hónapokban szinte valamennyi jelentős szoftvergyártó – köztük az SAP, az Oracle, a Salesforce.com és a Microsoft is – súlyos pénzeket költött különféle közösségi alkalmazásokat fejlesztő cégek felvásárlására. Az IDC elemzői legújabb kutatásukban arra keresték a választ, mi az oka annak, hogy a nagyok kezüket-lábukat törik azért, hogy bekerüljenek erre az épp csak kialakulófélben lévő piacra.
Az elemzőcég számításai szerint az üzleti közösségi alkalmazások szegmense a 2011-es 800 millióról 2016-ra 4,5 milliárd dolláros piaccá nőheti ki magát. Ez igen impozáns, éves szinten közel 42,4 százalékos növekedési rátát feltételez – de rövid távon mégsem teremt kellő mozgásteret a most beszálló gyártók számára.
Az IDC az első években főként az amerikai piacokon számít agresszív növekedésre: Európa, a Közel-Kelet és Afrika – ahogy Ázsia és a csendes-óceáni térség – várhatóan csak később kezdi majd meg a felzárkózást.
A cégek a fenti adatok ellenére továbbra is lelkesen invesztálnak: a Microsoft például nemrég jelentette be, hogy 1,2 milliárd dollárért felvásárolja a Yammert. Korábban más nagyvállalatok is bevásároltak: a Salesforce.com a Buddy Mediát, a Chattert ás a Radian6-ot vette meg, és az Oracle is komoly összegekkel szállt be a közösségi buliba.
Hirdetik az igét
Larry Ellison, az Oracle vezérigazgatója cége nyilvános felhőszolgáltatásuk elindításakor a következőket mondta az általa „közösségi kapcsolatkezelésnek” nevezett módszerről:
„A közösségi kapcsolatkezelés lényege a modern médiafelületek – így a Facebook, a Twitter, a Google+ és a többi – felhasználása arra, hogy megtudjuk, mit gondolnak az emberek a termékeinkről. Jelen kell lennünk a Facebookon. Meg kell jelennünk a Twitteren, hogy a boltjainkba irányítsuk és a közösségi média eszközeivel tájékoztassuk őket a termékeinkről.”
Persze nem ő az egyetlen, aki a közösségi igét hirdeti. Nemrégiben Marc Benioff, a Salesforce.com CEO-ja vázolta fel ambiciózus elképzeléseit a közösségi megoldások, a CRM és a marketing összeolvadásáról egy előadáson.
„A közösségi forradalom a marketingipar elmúlt hatvan évének legnagyobb átalakulását hozta. A vállalati honlapok szerepét egyre inkább a Facebook tölti be; a Gartner adatai szerint a marketingvezetők öt éven belül többet költenek majd technológiai beruházásokra, mint a CIO-k” - hangoztatta Benioff.
Úgy fest, kitört az új aranyláz az IT-iparban. A gond csak az, hogy ha hihetünk az IDC elemzésének, a üzleti közösségi alkalmazások piaca belátható időn belül nem tud elég nagyra nőni ahhoz, hogy valamennyi kincsvadászt eltartsa.