A Courier Journal beszámolója szerint a Tennessee-i hatóságok a napokban vádat emeltek egy férfi ellen, aki furgonjából próbált meg hamis számítástechnikai eszközöket értékesíteni a járókelőknek. A hatóságok tavaly év végén ellenőrizték a járművet, amelynek rakterében laptopoknak és táblagépeknek látszó tárgyakat találtak. Ezek kicsomagolása során kiderült, a laptopok merevlemez és billentyűzet nélküli üres gépházak voltak, amelynek fedlapján ismert márkák logója szerepelt. Az iPadként eladni kívánt táblagépek valójában megfelelő méretű üveglapok voltak, amelynek szélei szigetelőszalaggal voltak körbetekerve, hátlapjára pedig az Apple ismert almás logóját ragasztották, írja a HENT hírlevele.
Nem meglepő a fenti történet annak tükrében, mennyire kelendők az iPadek. A Tennessee-i eset viszont azt példázza, hogy az érdeklődés nagy az anyagilag kevésbé eleresztett rétegek körében is a táblagépek irányában. Ha sikerül tovább csökkenteni az eszközök árát, akkor pedig eltűnhet az a gazdasági előny, amit a tablettulajdonosok képviselnek, és amire az Adobe Digital Marketing Insight jelentés nemrég világított rá. Eszerint a táblagépeket birtoklók szignifikánsan többet költenek, mint a notebookok használói, és 21 százalékkal többet, mint a hagyományos számítógépeken böngészők, az okostelefonok tulajdonosainál pedig 54 százalékkal többet vásároltak.
Igaz, a fenti jelentés nem az ilyen „kéz alól” vett eseteket vizsgálta, hanem a 150 legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc adatait elemezte, ami összesen 16,2 milliárd látogatást tett ki. Mind 2011 év végi ünnepi szezonjában, mind az egész évet tekintve a táblagépes vizitek mennyisége a négyszeresére nőtt, míg az okos telefonoké csak megduplázódott, a hagyományos eszközöknél 90 százalékra csökkent az egy eszközre jutó vásárlói látogatások száma.
Kelendő táblagépek
Az NPD DisplaySearch adatai szerint nagy volt az érdeklődés tavaly a hivatalos termékértékesítési pontokban, hiszen összesen 72,2 millió táblagépet adtak el világszerte – ez a teljes mobil PC-piac 25,5 százalékát teszi ki. A vállalat negyedik negyedéves becslése szerint a tabletszegmens egyetlen év alatt 256 százalékos növekedést produkált.
Az iparági megfigyelők többsége egyetért abban, hogy bár a tabletek népszerűsége vitathatatlanul negatív hatással van a hagyományos PC-piac alakulására, egyelőre nem tapasztalható számottevő kannibalizáció. A Google tulajdonában lévő mobil hirdetési hálózat, az AdMob felmérése szerint a táblatulajdonosok 77 százaléka továbbra is használ notebookot; a Forrester Research pedig egyenesen arra jutott, hogy az új notebookok vásárlóinak többsége is közülük kerül ki.
A fenti eredményeket az NPD DisplaySearch kutatásai is alátámasztják: becslésük szerint 2017-ben közel 432 millió notebookot és 383,3 millió táblagépet értékesítenek majd.