A négyéves Twitter meglehetősen impozáns mutatókkal rendelkezik. Oldalán naponta 90 millió csiripelés kel útra, amely januárhoz képest háromszoros növekedésnek felel meg. Minden nap 375 ezer új felhasználó csatlakozik a közösségi oldalhoz, amely napjainkban már 160 milliós felhasználó bázissal rendelkezik. A befektetők által 1 milliárd dollárra becsült szolgáltatás azonban a hangzatos számok mellett még mindig csak keresi annak a módját, hogy hatalmas forgalmát miként tudná bevétellé konvertálni. E nélkül ugyanis a Twitter nehezen tud növekedni, márpedig a közösségi oldalak versenyében szinte kötelező a folyamatos innováció, ha valaki talpon akar maradni.
A hirdetőkön nem múlik semmi. A Twitter vezetőinek az elmondása alapján ugyanis a nagy világmárkák képviselői szinte az ajtójuknál toporognak, arra várva, hogy reklámjaikkal elérhessék a közösségi oldal hatalmas felhasználói bázisát. Ennek első kézzelfogható eszköze az áprilisban elindított "támogatott csiripelés" volt, amely értelmében a fizetett tweetek - a keresők által alkalmazott módszerhez hasonlóan - az első helyen jelennek meg, amennyiben a felhasználó a hirdető által beállított kulcsszóra keres rá. Mivel a ComScore adatai alapján augusztusban az internetezők 130 millió keresést bonyolítottak le a Twitteren, úgy tűnik, hogy az oldal tulajdonosai megtalálták a felületet a hirdetések számára. Legalábbis első blikkre.
Van, akinek bejött
A Wall Street Journal tudósítása alapján ugyanis felemásra sikeredett a támogatott csiripek tesztidőszaka. Habár a programban 30 nagyobb világmárka vett részt (például a Coca-Cola, a Virgin, a Starbucks és a PepsiCo), nem mindegyikőjük gazdagodott pozitív tapasztalattal. A Best Buy például egyetlen konkrét konverziót (értsd: tényleges vásárlást) sem tudott elérni, míg a Virgin légitársaság Twitter-kedvezményt kínáló kampánya meglehetősen sikeres volt. A cég ugyanis történetének ötödik legjobb napját zárta az eladott jegyek tekintetében, köszönhetően annak, hogy sokan a követőiknek is továbbították az akciót. A tesztelők közül igazából azonban senki sem járt rosszul, mivel a Wall Street Journal információ szerint a Twitter a próba kampányokért nem számított fel díjat. Ellenben a jövőben a kulcsszavakért legfeljebb 100 ezer dollárt is elkérhetnek majd.
Utóbbi egy maximum összeg, ami a széles körben használatos kulcsszavaknál, globális célzás esetén kerülhet majd szóba. A terveik szerint minden más esetben olcsóbb díjat számítanak majd fel a Twitter üzemeltetői. A tesztelők egyébként nem voltak teljesen elégedettek a hirdetési rendszerrel sem, mivel beszámolójuk szerint nehéz a reklámokat jól célozni - például terület alapján -, a hatékonyság mérése (átkattintási arány, megjelenés, klikkek száma) nem megfelelő, ami miatt nehezen tudják mérni a kampányuk hatékonyságát. Márpedig utóbbi elengedhetetlenül fontos, mivel annak hiányában nehéz lesz elcsábítani a cégeket például az AdWords szolgáltatásától.
Nem feltétlenül érdemes fizetni
A Virgin és a Best Buy esete azt is remekül példázza, hogy nem mindegy, milyen hirdetési szöveg jelenik meg a Twitter oldalán. Mivel egy teljesen újfajta reklámfelületről van szó, ezért a cégeknek meg kell tanulniuk, hogy milyen forma hatékony, valamint azt is, hogy miként kell megszólítani az oldal látogatóit. Logikus módon a keresőkben alkalmazott forma nem minden esetben alkalmazható, hiszen más okból keresi fel az ember a Google, a Facebook és a Twitter oldalát. Azaz egy átültetett AdWords kampány könnyen súlyos bukáshoz vezethet, inkább csiripelés-szerű hirdetésekre van szükség, ami felkelti az Twitteren keresők figyelmét, hogy arról beszéljenek, továbbküldjék azt ismerőseiknek, arra reagáljanak és így tovább.
A megfelelő forma kitalálása kemény dió, és ráadásul az sem biztos, hogy a szponzorált csiripelések a leghatékonyabbak. Habár az oldal üzemeltetőinek az elmondása alapján a Twitter közösségének az 5 százaléka kattintott a megjelenő fizetett tweetekre - ami magas elfogadottsági mutatót jelez -, némely esetben az ingyenesen létrehozott profilokon keresztül írt bejegyzések nagyobb sikert értek el. Vagyis egy új márka bevezetésénél nem biztos, hogy a szponzorált csiripelések több vásárlót eredményeznek, mint a jól felépített ingyenes profilok, amelyeken keresztül szintén el lehet érni a termék iránt érdeklődő felhasználók bázisát. "Ez egy teljes új, és az eddigiektől különböző forma. Sok mindent meg kell tanulnunk, és át kell gondolnunk ezzel kapcsolatban" - nyilatkozta a Wall Street Journal kérdésére Shiv Singh, a PepsiCo szakértője.
Jönnek a szponzorált profilok
A vegyes fogadtatás ellenére a Twitter üzemeltetői bíznak a támogatott csiripelésben. Hétfőn bejelentették, hogy e reklámok hamarosan a külső fejlesztők által írt szoftverekben is megjelenhetnek. Eddig ugyanis azok csak a Twitter.com oldalon voltak láthatóak, míg például olyan kliensekben, mint a TweetDeck, vagy a Seesmic nem, amelyek gazdáit így nem tudták elérni a hirdetők. Ezen felül várhatóan a holnapi IAB konferencián a Twitter fejlesztői bejelentik a "támogatott profilok" elindulását is, amellyel a cégek bevásárolhatják magukat a "kit érdemes követni” mezőbe. Így a márkák több követőt gyűjthetnek, és több embert érhetnek el üzeneteikkel. A két hónapja pletyka szinten elsőként felmerült megoldást a fizetett tweetekhez hasonlóan egy algoritmus fogja felügyelni, hogy olyan felhasználónál ne bukkanjon fel a hirdetés, akinél az rossz fogadtatásra találhat. Azaz például egy húsüzem nem fog azon profil gazdájánál megjelenni, aki egy állatvédő szervezetet már követ.
Mint láthatjuk, a Twitter próbálkozása töretlen, hogy megtalálja a legmegfelelőbb hirdetési formát. Ez hamarosan be is következhet, hiszen a siker érdekében az oldal üzemeltetői már több elismert reklámszakembert is elcsábítottak a Google és a Facebook csapatából. A tét ugyanis nagy. Habár az eMarketer beszámolója szerint a közösségi szolgáltatásokon idén 1,7 milliárd dollárt költenek majd el a reklámozók (az összes 25,1 milliárd dollár online reklámköltés 6,7 százalékát), a közösségi oldalak erősödésével várhatóan ez az összeg évről-évre nagy mértékben növekszik majd.