Mint ahogyan arról a Computerworld.hu már beszámolt még az év elején, a Facebook megteremtette a lehetőséget arra, hogy kijelöljünk egy személyt arra az esetre, ha meghalnánk, aki majd eldönti, mi legyen a profilunkkal.
De azt tudja, hogy hogyan kell eljárni az ügyfélkapu esetében? Az biztos, hogy nem úgy, mint eddig, mert módosításra került „A szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokról és az állam által kötelezően nyújtandó szolgáltatásokról szóló 83/2012. (IV. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.)” – jelent meg a legfrissebb Magyar Közlönyben.
Az R1. 133. §-a helyébe lépő új rendelkezés értelmében az ügyfélkapu a következő módokon szűnhet meg:
- a felhasználó a regisztrációs szervnél személyesen vagy írásban előterjesztett kérelmére;
- a szolgáltató által biztosított elérési felületen a felhasználó által kezdeményezett megszüntetési eljárás alapján;
- az ügyfélkapu-regisztrációs adatbázis adatkezelőjéhez a felhasználó által postai úton benyújtott megszüntetési kérelemre, valamint
- a felhasználó halála esetén.
Abban az esetben, ha a felhasználó a regisztrációs szervnél személyesen vagy írásban terjesztett elő kérelmet, vagy a szolgáltató által biztosított elérési felületen kezdeményezte a megszüntetési eljárást, akkor az ügyfélkapu megszüntetést a regisztrációs szerv, illetve az ügyfél-regisztrációs adatbázis adatkezelője haladéktalanul végre kell hogy hajtsa.
Ha az ügyfélkapu-regisztrációs adatbázis adatkezelőjéhez a felhasználó postai úton nyújtott be megszüntetési kérelmet, úgy annak beérkezését követően az ügyfél-regisztrációs adatbázis
adatkezelője tájékoztatást kér a szolgáltatótól arra vonatkozóan, hogy az érintett személy ügyfélkapus elektronikus tárhelyén található-e adat. Amennyiben az elektronikus tárhely üres, az ügyfél-regisztrációs adatbázis adatkezelője a válasz beérkezésétől számított 5 napon belül megszünteti az ügyfélkaput, és erről a felhasználót írásban tájékoztatja; amennyiben a tárhely nem üres, az ügyfél-regisztrációs adatbázis adatkezelője haladéktalanul figyelmeztető
üzenetet küld postai úton a felhasználó címére, melyben 21 napos határidővel kéri a tárhely kiürítését. E határidő leteltével megszünteti az ügyfélkaput.
Minden esetben fontos, hogy a megszüntetésre kerülő ügyfélkapu tárhelyén tárolt adatokat a szolgáltató helyreállíthatatlan módon törli.
Ha a regisztrációs adatbázis adatkezelője arról szerez tudomást (dokumentumokkal alátámasztott bejelentés), hogy a felhasználó elhalálozott, kezdeményezi a szolgáltatónál az elhunyt személy ügyfélkapujának tárhely vizsgálatát. Amennyiben a szolgáltató a tárhely vizsgálat eredményeképpen megállapítja, hogy az elhalálozott ügyfélkapu felhasználó elektronikus tárhelyén nem található dokumentum, erről haladéktalanul értesíti a regisztrációs adatbázis adatkezelőjét, aki haladéktalanul gondoskodik az ügyfélkapu megszüntetéséről.
Amennyiben a szolgáltató a tárhely vizsgálat eredményeképpen megállapítja, hogy az elhunyt tárhelyén található dokumentum, a dokumentumok haladéktalan letárolását követően értesíti a regisztrációs adatbázis adatkezelőjét, aki az értesítés beérkezését követően haladéktalanul gondoskodik az ügyfélkapu megszüntetéséről.
Az ügyfélkapu megszüntetésével egyidejűleg a regisztrációs adatbázis adatkezelője a dokumentumok átvételének módjáról és helyéről tájékoztatja a hagyatéki leltár felvételére hatáskörrel rendelkező illetékes hatóságot. Amennyiben az elhalálozás időpontjától számított 5 éven belül jelentkezik az örökös, a szolgáltató a személyazonosságának, valamint az öröklés tényének vagy öröklésre való jogosultságának ellenőrzését követően az örökössel egyeztetett módon, a költséghatékonyság figyelembevételével biztosítja az elhunyt ügyfélkapujának
tárhelyén található dokumentumok átadását.
Amennyiben az elhalálozás időpontjától számított 5 éven belül nem jelentkezik az örökös, a szolgáltató gondoskodik a korábban a tárhelyről letárolt dokumentumok helyreállíthatatlan módon való törléséről.
Mint ismeretes, az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere, mely biztosítja, hogy felhasználói a személyazonosság igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.