A Wall Street Journal szerdán megjelent híre szerint a Google szeretné közös megegyezéssel rendezni az ellene indított trösztellenes vizsgálatot az Európai Bizottsággal (EB), ezért felajánlotta, hogy megkülönböztető címkékkel látja a keresőmotorja találati listáin megjelenő saját szolgáltatásait.
Szép gesztus, de valószínű, hogy a keresőóriás ellen panasz benyújtó cégeket ez önmagában még nem fogja kielégíteni – annál is kevésbé, mivel a valódi kérdés az, hogy hova kerülnek a konkurens cégek szolgáltatásai a találati listákon.
Maga felé hajlik a keze
A Google-t elsősorban azzal vádolják, hogy keresőpiaci dominanciájával visszaélve, a saját szolgáltatásai felé „terelte” a felhasználókat, miközben a versenytársak megoldásait ügyesen „eldugta” – azaz kevésbé előkelő helyen rangsorolta és jelenítette meg a találatok között. Az EB tavaly novemberben indított nyomozást annak felderítésére, megállják-e a helyüket a piaci ellenlábasok vádjai: igaz-e, hogy a cég tisztességtelen módon „bünteti” őket a rangsorolás során.
Az első panaszokat a francia keresőoldal, az eJustice.fr és a brit Foundem nyújtotta be az ügyben, még 2010-ben. Időközben nem kevesebb, mint tizennégy kisebb-nagyobb vállalat csatlakozott a keresetükhöz – köztük a Microsoft tulajdonában lévő német áru-összehasonlító oldal, a Ciao, az Elfvoetbal nevű holland futballportál, a francia Dealdujour.pro és Twenga, a Streetmap, az Expedia és a Tripadvisor.
A panaszosok szeretnék elérni, hogy a Google saját „házon belüli” szolgáltatásait is azoknak a keresési kritériumoknak megfelelően osztályozza, amelyeket a többi oldal esetében alkalmaz. A cég egyeduralkodónak számít Európában: a keresések több mint 95 százalékát az ő oldalukról indítják a felhasználók.
Van vaj a fülük mögött
Ahogy azt pár bekezdéssel korábban is említettük, a Wall Street Journal szerint a Google felajánlotta az EB-nek, hogy bemárkázza a saját térképeire, árfolyamjelentéseire, repülőjárat-keresőire és egyéb szolgáltatásaira mutató találatokat – így különböztetve meg azokat a vetélytársakéitól, a fair kereskedés és a felhasználók kielégítő tájékoztatása jegyében.
Csakhogy a Bizottság más, a keresővállalatot érintő ügyekben is vizsgálódik. A gyanú szerint a cég egyszerűen „elemelte” egyes versenytársak utazási és étteremajánlóit – azaz a scrapingnek nevezett módszerrel, engedély nélkül másolta a tartalmakat –, és a tetejébe a hirdetők számára is nagyon megnehezítette, hogy más szolgáltatók keresőmotorjaira vigyék át a kampányaikat. Márpedig, ha a vádak igaznak bizonyulnak, nem valószínű, hogy Joaquin Almunia, az Európai Unió versenyügyi biztosa kielégítő jóvátételnek találná a Google által javasolt címkézést.
Nagy a tét, hiszen, abban az esetben, ha nem sikerül egy minden érdekelt számára kielégítő megoldást találni, az EB akár a Google európai tevékenységét is korlátozhatja, és borsos, akár éves bevételének tíz százalékára rúgó bírságot akaszthat a vállalat nyakába.