Amikor megveszünk valamilyen műszaki terméket, joggal várhatjuk el, hogy a nem ritkán súlyos vételárért nem csak egy "dobozt" kapunk, hanem évekre szóló biztonságot is arra nézve, hogy ha a működésben valamilyen hiba lép fel, azt gyorsan és hatékonyan megoldják egy szervizben. Az Európai Parlament (EP) szavazásával támogatta azt a javaslatot, hogy szülessen olyan szabályozás, amely szavatolja a felhasználó jogát a termék megjavíttatásához, a gyártóknak pedig megnehezíti, hogy különböző trükkökkel megrövidítsék termékeik élettartamát. Ez egyébként nem csak a felhasználót védi, hanem a környezetet is.
Korábban az Európai Bizottság az okostelefonokra, tabletekre és laptopokra vonatkozó "jog a javításhoz" szabályozás tervét jelentette be 2021-re, hogy ezzel is csökkentse az elektronikus hulladék mennyiségét, és segítse a 2050-re becélzott klímasemlegesség elérését. Manapság még mindig sokféle terméknél divat az, hogy javítás helyett cserekészüléket biztosítanak, a hibásat pedig egyszerűen kihajítják, ha ez jobban megéri a gyártónak vagy a szerviznek.
Az EP által megtárgyalt javaslat célja az, hogy a garancia meghosszabbításával, a meghibásodott alkatrészek garanciális javításának lehetőségével, illetve a javításra és a karbantartásra vonatkozó információk hozzáférhetőbbé tételével vonzóbbá és egyszerűbbé tegye a termékek megjavíttatását. Erről szavazott az EP november 24-én, és jelentős többséggel támogatta is a javaslatot, és felhívta az európai biztosokat, hogy dolgozzák ki azt a címkézési rendszert, amely a javítással kapcsolatban eligazítja a vásárlót.
Az EP arra is felszólította az EU-t, hogy akadályozza meg azokat a praktikákat, amelyekkel a hardvergyártók szándékosan megrövidítik termékeik élettartamát, például úgy, hogy megnehezítik a javítást, vagy szoftverfrissítéssel direkt belassítják az eszközt. A javaslat a "zöldrefestés" (greenwashing) megtévesztő gyakorlata ellen is fellép: erről akkor beszélünk, ha a gyártó minden alap nélkül környezetbarátnak állítja be termékét.
Ha a javaslatokból törvény születik, a vásárlók egy laptop cseréje helyett például egyszerűbben tudják majd kicserélni az akkumulátort, az SSD-t vagy kijelzőt, valamint a gyártó méregdrága szervízhálózata helyett olcsóbb, független szolgáltatónál is megjavíttathatják a terméket.