Milyen szerepet tölt be az Invitel az ICT-piac vállalati szegmensében? Hogyan kezeli a szolgáltató a telefonadót? Kérdéseinkre David McGowan, az Invitel új vezérigazgatója válaszolt.
David McGowan: Nagyon erős a piaci helyzetünk az üzleti szegmensben. Egyértelműen mi vagyunk a második legnagyobb szereplő. Nagy az ismertségünk a vállalatok körében, ehhez kétségtelenül hozzájárult például az InnoMax díj is.
Computerworld: Mivel próbálják meggyőzni az üzleti ügyfeleket, hogy szolgáltatót váltsanak, és az Invitelt válasszák?
D. McG.: Az elsődleges és legfontosabb tennivalónk, hogy magas értéket kínáljunk ügyfeleinknek. A másik a kiváló ügyfélkiszolgálás. Arra törekszünk, hogy vállalati ügyfeleink speciális, egyedi igényeit kiszolgáljuk. Ez a szempont különösen a szolgáltatásportfóliónk egyre nagyobb hányadát kitevő ICT-szolgáltatásoknál érvényesül.
CW: A kis- és középvállalatok vagy inkább a nagyvállalatok képezik az Invitel fő célcsoportját?
D. McG.: Nem tennék ilyen megkülönböztetést. A teljes vállalati ügyfélkörnek kínálunk szolgáltatásokat. A középvállalatok nagyon fontosak számunkra, de jelentős a piaci részesedésünk a kiemelt nagyvállalati ügyfélkörben is.
CW: Mekkora jelenleg adatközpontjaik kihasználtsága?
D. McG.: Nagyon magas, és folyamatosan fejlesztjük őket. Különbözőképpen lehet a kihasználtságot meghatározni, ezért konkrét számot inkább nem mondanék.
CW: Tervezik, hogy a távközlési és az informatikai piacon kívül más piacok, például az energiaszolgáltatás vagy a biztosítás felé is nyitnak?
D. McG.: Jelenleg nem szerepel a terveink között az energiaszolgáltatói vagy a biztosítási piacon való megjelenés. Nem állítom, hogy soha nem vesszük fel ezeket a területeket a tevékenységi körünkbe, de pillanatnyilag nem foglalkozunk ilyen tervekkel.
CW: Működése során az Invitel megvásárolt néhány céget, így az Eurowebet, a Tele2-t és a Fibernetet. Vannak további akvizíciós terveik?
D. McG.: Pillanatnyilag nincsenek, de folyamatosan vizsgáljuk a lehetőségeket. Keressük azokat a cégeket, amelyek felvásárlásával bővíteni tudnánk szakértelmünket, szolgáltatásaink kínálatát. Ez a legfontosabb szempont, de természetesen szem előtt tartjuk előfizetői bázisunk növelésének lehetőségét is.
CW: Ahogy jelezték, év végéig több mint 100 ezer háztartáshoz viszik el az optikai hálózatot. Milyen ütemben folytatják a szélessávú hálózat építését 2013-ban?
D. McG.: Valóban, a 2012 végéig terjedő vállalásunkat már nyilvánosságra hoztuk. A további hálózatépítés menetrendjéről azonban jelenleg nem tudok beszámolni. Csak a jövő év tervezésekor látjuk majd, milyen ütemben tudjuk a hálózatépítést folytatni.
CW: Az utóbbi időben több tervezett kormányzati projekt nem indult el, illetve a folyamatban lévők lelassultak. Tapasztalnak mostanság valamiféle mozgást?
D. McG.: A kormányzat rendkívül fontos piac a számunkra. Kétségtelen, hogy jelenleg más a kormányzati környezet, mint a korábbi években volt, de ma is sok izgalmas dolog történik kormányzati szinten. Az Invitelnek nagyon jó a kapcsolata a kormányzattal, több témában is folynak közöttünk tárgyalások. Azt gondolom, hogy a jövőt illetően jó helyzetben vagyunk.
CW: Az Invitel nem hárítja át a július 1-jén életbe lépett távközlési adót az előfizetőire. Milyen megfontolásból döntöttek így?
D. McG.: Kétségtelenül nehéz döntés volt. Meghozatalakor azt tartottuk szem előtt, hogy továbbra is magas értéket nyújtsunk ügyfeleink számára. El akartuk kerülni, hogy az ügyfeleinkkel kialakított jó viszonyt egy áremelés elrontsa. Ezért aztán úgy döntöttünk, hogy pillanatnyilag átvállaljuk az új adóterhet.
CW: A lakossági és az üzleti piacon egyaránt átvállalják az adót?
D. McG.: Természetesen igen. Mindazonáltal néhány meghatározó üzleti ügyfelünkkel közösen azon dolgozunk, hogy olyan utakat találjunk, amelyekkel minimalizálni tudjuk az adóterheket –, ezeket a későbbiekben majd megoszthatjuk egymással.