A szórakoztatás és a hasznosság tekintetében egyaránt növekvő szerepének köszönhetően az internet mára a TV konkurenciájává nőtte ki magát. Az internetezés már napjainkban is kimutathatóan időt vesz el a televíziózástól. Az NRC kutató cég felmérése szerint 2008. második felére a legalább hetente internetező 14-69 éves lakosság 42 százaléka internetezik legalább 3 órát, míg ugyanez az arány a TV esetében 38 százalék (2007 elején e tekintetben még a tévénézés vezetett 44 százalékkal az internetezés 36 százalékával szemben).
Az utóbbi öt évben durván ötszörösére (65%-ra) emelkedett a rendszeresen internetező 15-69 évesek körében az online rádiózás és tévézés aránya (NRC-TNS).
Az online tevékenységek idősebb korcsoportok körében való terjedése valamint az internetes tartalmak bővülése (és ide tartozik az online televíziózás is) egyelőre a tendencia erősödése irányába látszik hatni. Jó példa erre az angol BBC iPlayer szolgáltatása, amelyen mindenkor elérhető és letölthető az éppen elmúlt egy hét összes BBC TV és rádió programja. Az indulás első három hetében több mint 1 millió felhasználó, több mint 3,5 millió programot nézett meg vagy töltött le a BBC iPlayer honlapról. Talán ez még nem a magyar közeljövő, de mint jelenség semmiképpen sem hagyható figyelmen kívül.
BBC iPlayer from mauee on Vimeo.
Az internetezés azon kevés trend egyike, amely képes az idősebb korosztályokat is megfertőzni. Magyarországon az internetezési szokások rohamléptekben alakulnak át, az otthoni internet térnyerése a legszembetűnőbb. Ugyanakkor az ügyfeleknek csupán 43 százaléka nagyon elégedett az internetszolgáltatójával, nem meglepő, hogy ezeken a területeken a legmagasabb tehát az elvándorlást tervezők aránya is. – hangzott el a Data Research Kft. és az Antenna Hungária szervezésében megtartott „Konvergencia az ügyfelek szemüvegén keresztül" konferencián.
2008-ban a négy évvel ezelőtti 55 százalékhoz képest ma már a megkérdezettek 91 százaléka nyilatkozott úgy, hogy interneten tájékozódik vásárlásai előtt, 25 százalék helyett 62 százalék vásárol a neten, az álláskeresés esetében pedig harmincnyolcról hatvankettőre változott az arány.
Az infokommunikációs piacon tapasztalható versenyben az ügyfélmegtartás kulcsfontosságú eszköze lehet az elvándorlási szándék időben történő felismerése, illetve a „csomagban kínált ajánlatok” sikeres kidolgozása és marketing-támogatása.
Nyomul a mobilnet, egyre többen intézik ügyeiket a neten
Az a szolgáltató kerülhet ki győztesen az új, potenciális ügyfelekért folytatott küzdelemből, illetve érhet el sikert az ügyfélhűség kialakítása vagy megszilárdítása terén, aki a fogyasztók preferenciáinak és viselkedésének elemzése és előrejelzése révén időben képes kidolgozni a megfelelő stratégiákat. Az internethasználat rohamos terjedésében igen fontos szerepet játszik a net használatában rejlő lehetőségek felismerése. Az egyértelműen szórakoztató szerep felől a hangsúly erőteljesen eltolódott az internet praktikusság, ügyintézés és a vásárlás megkönnyítése terén betöltött szerepe felé.
A hivatalos szervekkel és vállalatokkal kapcsolatos ügyintézést maguk a hivatalok és szolgáltatók igyekeznek egyre inkább online felületekre terelni (például APEH, Önkormányzatok, közművek vagy kereskedelmi szereplők ügyfélszolgálatai, stb.)
Nagy változáson mentek keresztül az internetes technológiák is, megszüntetve ezzel az ADSL-alapú technológiák egyeduralmát. A Bellresearch Magyar Infokommunikációs Jelentés 2008 adatai szerint az internet-technológiák tekintetében kiegyenlítődött a verseny; a kábelplatform megközelítette az ADSL-háztartások számát. Internet szolgáltatás tekintetében a jelenlegi fogyasztói preferencia a kábeltelevíziós hozzáférés (42 százalék) és ezt követi az ADSL (21 százalék). Szintén az utóbbi időben indult rohamos fejlődésnek a mobilinternet. A mobilinternet használók 20 százalékának már nincs is hagyományos Internet előfizetése (Dataresearch: Telco Mosaic Tanulmány 2009). A mobilinternet tehát a nem szélessávú előfizetés esetén már valódi alternatíva.
Előnyben a kábeltv-k
A versenyben nagy előnyre tehetnek szert azonban a kábeltelevíziós szolgáltatók, tekintve, hogy napjaink magyar fogyasztóinak „bundled” választásában a TV szolgáltatás jelenti a húzóerőt, és ehhez képest értékelik előnyként, ha a csomagban az internetes szolgáltatás is benne foglaltatik.
Többet netezünk, kevesebbet tévézünk
Az utóbbi öt évben durván ötszörösére emelkedett a rendszeresen internetező 15-69 évesek körében az online rádiózás és tévézés aránya.
Hirdetés
Hirdetés