Hirdetés
. Hirdetés

Teszt: Mio C710 - GPS hi-end

|

A Mio navigációra kihegyezett csúcskészülékét nem könnyű dolog megizzasztani. Autógyártók figyelem! Itt az új kötelező szériatartozék!

Hirdetés

PDA és GPS = PNA (Personal Navigation Assistant). Ezekkel a rövidítésekkel már korábban találkozhattunk, mindössze annyi történt, hogy a Mio egy újabb kifejezést talált ki boszorkánykonyhájában. A cég felismerte, hogy készülékei népszerűségüket nem kifejezetten a PDA tulajdonságoknak köszönhetik, hanem sokkal inkább a fejlett autónavigációs rendszereknek. A Mio PNA-k között a jelenlegi csúcsmodell, a Mio C710, a hazai képviselettől, az LCP Systems Kft-től érkezett.

Kézbe véve

A fekete borítás remekül illik egy hasonló árnyaltú gépjármű középkonzoljába, feltéve, ha nincs túl nagy távolság a szélvédő és a kormány között, mivel az új autós tartó immáron a rövidebb, 15 cm-es változat - legalább nem remeg állandóan az egész eszköz. A Mio 701 igen vaskos, de a gumiborítás és a masszív fizikum egy-két kisebb leejtést biztosan ki fog bírni.

A jobb oldalán találjuk a funkció gombokat (hangerő, bekapcsolás, menü), alul látható a tmc csatlakozó (Magyarországon jelenleg nem működő forgalomfigyelő rendszer), a miniUSB-s töltő és a reset gomb, a bal oldalt állapotjelző LED-ek díszítik, felül pedig az SD/MMC kártyafoglalat és a kitüremkedő SirfStar III GPS modul teljesít szolgálatot. A készüléket a saját ujjunkkal kell összetapicskolnunk, mivel 150-es tempónál elég kínos még egy vacak kis stylusszal is bíbelődni - túl azon, hogy egyáltalán nem tartalmaz stylust az egységcsomag.

A kezdőképernyő hat szolgáltatást rejt magában: egy telefonkönyvet, egy számológépet, az iGO-t, egy MP3 lejátszót, egy képnézegetőt és végül a beállításokat. Utóbbi menüpontban kalibrálhatjuk az amúgy kissé homályos TFT kijelző fényerejét, a hangerőt, kiválaszthatjuk a megfelelő nyelvet, megtekinthetjük az akkumulátor töltöttségét és bekapcsolhatjuk a Bluetooth-t. A kékfog lehetőséggel szinkronizálhatjuk mobiltelefonunkat a Mio 701-el. Ehhez először indítsunk egy keresést a telefonról, majd válasszuk ki a WindosCE névre keresztelt eszközt.

A mobil készülékünkben szereplő neveket és számokat egy pillanat alatt át lehet vinni a Mio C701 adatbázisába, és ha az autóban aktív a BT kapcsolat, akár kihangosítóként is használható a PNA. A kontaktokat az előugró virtuális billentyűzet segítségével szerkeszteni is lehet. Apropó Windows CE. Az ezredforduló magasságban az akkori PDA-k és miniatűr notebook-ok operációs rendszerét hívták így, ebből lett később a Smartphone / Mobile verzió, illetve a Pocket PC.

A C710 akkumulátorával nem tudtam közelebbi barátságba kerülni, mivel az éppen nálam tesztelésen lévő készülék dobozában nem találtam autóstöltőt - újságíró társak, valaki keresse már meg ezt az apróságot! A készülék 2-3 óra folyamos navigálás után, de többszöri figyelmeztetést követően, feladja a szolgálatot és lemerül. Így nem árt minden elindulás előtt egy-két órát tölteni, és járműben szigorúan csak autóstöltővel szabad használni. A C710 akkumulátora nem cserélhető.

iGO 2006 - lásd MioMap

Az iGo 2006-os verziójával már több ízben találkoztam, de ezúttal úgy gondoltam, hogy itt az ideje egy hosszabb és a javasolt útvonaltól állandó eltéréseket produkáló furikázásnak. Igazán nem sikerült megizzasztani az iGO2006-os verzióját, mivel a felfrissített szoftver jóval pontosabban és gyorsabba működik, mint elődje.

Első indításkor a teljes Nyugat-Európa térkép megtalálható volt a készülék belső memóriájában (2 GB!), amit egy Kelet-Európa térképpel egészítettem ki SD kártya formájában. Az így teljessé váló alkalmazás gyakorlatilag minden európai ország nyelvén képes megszólalni, és természetesen a program szövegei is lecserélhetők.

Magyar szinkronból egy férfit (Moha bá) és egy hölgyet választhatunk - nekem utóbbi jobban elnyerte a tetszésemet, mivel az úr igen vontatottan és álmosítóan kommunikál a vezető felé. A hölgytől se várjunk vicceket, de valamivel még is csak barátságosabb. A Mio 701 hangereje igen széles skálán állítható, de letekert ablak mellett, pláne ha még zenét is hallgatunk a rádióból, szinte kötelező a maximumra állítani. A hangutasítások a vezető számára tisztán érthetőek.

Az első percekben vissza kellet szoknom a korábban már megtanult iGO 2005 irányításához. Mindenképpen végezzük el az alapbeállításokat, tehát engedélyezzük az autópályák és a határátlépés opciókat, kapcsoljuk ki a sebességhatár túllépésének jelzőjét, így sok kellemetlenségtől meg fogjuk kímélni magunkat. Mivel nincs stylus a kezünkben, és csak az ujjainkra hagyatkozhatunk, igen méretes gombokkal látta el a készítő a menürendszert, amely áttekinthető, de például az utca nevek begépelésénél a jobb szélen lévő betűket nem mindig hajlandó érzékelni a rendszer.

Miután megadtuk otthonunk és munkahelyünk koordinátáit, lehetőségünk nyílik egy célpont megadására a Menü és Cím opciók kiválasztásával. A jobb felső sarokban tudunk várost és országot váltani. Miután a kívánt pont pirosan villog a kijelzőn, az alsó menüsorból felbukkanó opciók közül válasszuk a Célpontot, majd az enyhén jobbra feltűnő követ gombot. Ezek után nincs más dolgunk, csak elindulni és követni a gép utasításait.

Mintha egy árnyalatnyi lemaradásban lenne a készülék, a térképen megjelenő információ érezhetően csúszik. Sokkal inkább szeretek a hangutasításokra hagyatkozni, így nem tereli el a vezetésről a figyelmet. Zavart, hogy egyes felüljáróknál képtelen eldönteni, hogy éppen a hídon megyek át vagy mellette. Hasznos segítség, hogy a hosszabb egyenes szakaszok alatt már jóelőre felkészít a szoftver a teendőkre, így például 800, 300 és 50 méternél is jelzi, hogy hamarosan balra kell fordulnunk. Ha esetleg ellenszegülünk, és fittyet hányunk az utasításokra, a gép azonnal újratervezi az utunkat, és makacsul ragaszkodik az általa kitalált tervhez. Eleinte gyakorlatilag semmiben nem értettem egyet a GPS választásával, de később beláttam, hogy bizonyos esetekben valóban léteznek rövidebb utak, mint ahogy én azt korábban gondoltam. Sajnos a szerkezet annyira nem intelligens, hogy ismerje a hazai autós és közlekedési viszonyokat (főleg Budapestet), így gyakran - naivan - az állandóan tömött és zsúfolt utakat javasolja.

További szolgáltatások

Az MP3 lejátszónak kakor van igazán értelme, ha az autó audio rendszeréhez tudjuk csatlakoztatni, igaz, ha a Kelet Európa térkép már be van helyezve az SD bemenetbe, így a zenehallgatás várat magára - legalább Ausztriáig. A számológép képes gyököt vonni, illetve egy egyszerű ár és mértékegység átváltót is tartalmaz. A képnézegetővel a készülék memóriájában szereplő fotókat hívhatjuk elő akár teljes méretben és diavetítéssel egybekötve.

Összegzés

A teszt során hasznos és megbízható társnak bizonyult a Mio 701, főleg a teljes Európa térképpel. A kezelése pofonegyszerű, a működése gyors, és pár napos igénybe vétel után logikusnak fog tűnni az iGO menürendszere, illetve a hangerővel sincs gond. Első pillanatban a készülék ára lehet csak ijesztő, mivel az alapgép iGO Nyugat-Európa térképpel és 2 év garanciával bruttó 158 400 Ft, amihez még illene egy Kelet-Európát is vásárolni.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.