A hangalapú kommunikációt interneten megvalósító VoIP- (Voice over IP) rendszerek mára kiforrott, főáramba tartozó alkalmazásokká fejlődtek, ezért a távközlési szolgáltatók körében egyértelmű trenddé vált a technológiaváltás igénye, a hagyományos rézvezetékes telefonvonalak lecserélése, mutatott rá elemzésében (VoIP Trends - What to expect in 2016) a Compare Business Products. A vállalatoknak ezért fel kell készülniük arra, hogy a hagyományos telefonszolgáltatást (Plain Old Telephone Service, POTS) a távközlési cégek néhány éven belül teljesen beszüntethetik. Az Egyesült Államok szövetségi távközlési hatósága (Federal Communication Commission, FCC) például az iparági szereplők javaslatára 2014 óta nagy próbaprojektek eredményeit értékeli ki, hogy meggyőződjön róla, a távközlési cégek által preferált VoIP-infrastruktúra országszerte teljesen megbízható módon válthatja-e majd ki a hagyományos telefonszolgáltatást.
Nomád VoIP
A hagyományos telefonrendszerek piaca az utóbbi pár évben érezhetően zsugorodott, az AT&T POTS-vonalainak száma 2012-ről 2013-ra 15,7 millióról 12,4 millióra csökkent, miközben a VoIP-előfizetők száma a 2012-ben regisztrált 16,1 millióról az idei évre megduplázódott, 32,5 millióra nőtt az Egyesült Államokban. A technológiaváltás folyamata a következő években minden fejlett internetes infrastruktúrával rendelkező országban fel fog gyorsulni, mivel a távközlési cégek a hangalapú kommunikációt IP-alapokon innovatív szolgáltatásokkal egészítik ki, amelyek még vonzóbbá teszik a megoldást. Az új szolgáltatások egyúttal előrevetítik a VoIP-piac további fejlődésének fő irányait is.
Markáns trendet jelöl a VoIP szolgáltatások és a mobileszközök - okostelefonok és tabletek - együttes használata, amelyek wifi- és 3G vagy 4G mobilinternet-kapcsolaton keresztül bárhol csatlakozhatnak a hálózatra. A CBP szerint a ma használt VoIP-eszközök 59 százaléka okostelefon vagy tablet, de számuk - különösen a vállalati felhasználók körében - a következő években megtízszereződhet, mivel a hangalapú kommunikáció költséghatékony formáját hordozhatóvá teszik, s ezzel növelik a munkavégzés hatékonyságát.
Becslések szerint a felhőalapú mobilkommunikációs szolgáltatások piacán a szolgáltatói bevételek idén meghaladják a 45 milliárd dollárt, 2017-re pedig már több mint 1 milliárd mobilfelhasználó választhat VoIP-szolgáltatásokat. A szállítói és felhasználói oldalon egyaránt megmutatkozó lendületes növekedés kiélezi a versenyt, ami alacsonyabb költségeket és még több innovációt hoz majd magával.
Kulcstechnológiák 2016-ban
A közelmúltban fejlesztett és az idén főáramba kerülő új technológiák közül több is a mobileszközökhöz, a nomád VoIP-hoz kötődik, de számos újítás születik a gépek egymás közti (machine to machine, M2M) kommunikációjának támogatására is, mutatott rá a CBP.
Mobilinterneten megvalósított, hangalapú kommunikációs szolgáltatások technológiája a VoLTE, amely a 3G-s hálózatok képességeit fejleszti tovább anélkül, hogy a 4G felségterületére lépne (ezért néha 3,99G-nek is nevezik).
Az LTE technológiát a gyorsan elterjedő mobilinternet-szolgáltatás nagyobb adatátviteli igénye hívta életre, 100 Mbps-os letöltési és 50 Mbps-os feltöltési sebességet ad, a 3G-s hálózatok teljesítményének többszörösét, ami sokkal jobb minőségű VoIP-hívások lebonyolítását teszi lehetővé mobileszközökön. Bár a VoLTE technológiát csak az újabb okostelefonok támogatják, térhódításával csökken a régebbi IP-hálózatokat terhelő VoIP-adatforgalom.
Különösebb magyarázatra nem szorul a Voice over Wireless LAN-ként is emlegetett Voice over Wi-Fi (VoWLAN, illetve VoWi-Fi) technológia, amely az irodákban és az otthonokban is szinte mindenütt megtalálható vezeték nélküli hálózatokon teszi elérhetővé a hangalapú szolgáltatásokat. Nagy épületegyüttesekben, például kórházakban és repülőtereken, ahol a beltéri körülmények között a mobillefedettség minősége nem mindig tökéletes, különösen népszerű ez a technológia, mivel segítségével a látogatók és a személyzet tagjai is külön kommunikációs költségek nélkül tarthatják egymással a kapcsolatot. Kisebb, regionális VoIP-szolgáltatóknak is alkalmat ad ez a technológia, hogy versenybe szálljanak a piac nagy szereplőivel, így még gyorsabban bővül a szolgáltatások köre. Megjelentek már azok a mobileszközök is, amelyek a vezeték nélküli hálózat elérhetőségét felismerve automatikusan váltanak a VoLTE és a VoWi-Fi között, hogy a felhasználóknak mindig a jobb minőségű és költséghatékonyabb alternatívát kínálják.
Az ACG, az Ovum és a Cisco előrejelzése (VNI Mobile, 2015) szerint a beszélgetéssel töltött percek alapján a VoLTE és a VoWi-Fi szolgáltatások használata nagyságrenddel (41, illetve 53 százalékkal) gyorsabban nő majd 2019-ig, mint a hagyományos VoIP-szolgáltatásoké (6 százalék). A VoIP-eszközökbe beruházó vállalatoknak ezért olyan megoldást érdemes választaniuk, amely mindkét technológiát támogatja.
Látványos fejlődésen mentek keresztül az utóbbi pár évben az úgynevezett OTT (over the top) VoIP-megoldások is, amelyek nemcsak mobileszközökön, hanem üzleti alkalmazásokba - például CRM-rendszerbe - ágyazva, közösségi hálókon és weboldalakon is elérhetővé teszik a hangalapú kapcsolattartást. Noha a távközlési cégek kezdetben perre mentek az OTT-szolgáltatókkal, hogy korlátozzák a megoldások használatát, próbálkozásuk nem járt sikerrel, így ma már inkább partneri kapcsolatok építésére törekednek a piac szereplőivel. Nagy informatikai cégek érdeklődését is felkeltette a terület, ahogyan azt a Skype-ot felvásárló Microsoft példája mutatja. A megoldások olyan innovatív képességekkel bővülnek, mint az automatikus fordítás, a hangüzenetek szöveggé alakítása, a hangos utasításokkal vezérelhető funkciók és a fájlmegosztás.
A házon belül telepített IP-telefonrendszerhez képest a felhőben hosztolt VoIP-szolgáltatás sokkal egyszerűbben és alacsonyabb induló költségek mellett használatba vehető, ráadásul szélessávú internetelérés mellett bárhonnét használható. Mégsem tanácsos a vállalatoknak elhamarkodottan dönteni a kettő valamelyike mellett. A CBP szerint a házon belül bevezetett és a SaaS szolgáltatásként használt VoIP-megoldások költségét érdemes hosszabb távra vetítve összehasonlítaniuk. Nagy felhasználószám esetén ugyanis előfordul, hogy bérlés helyett célszerűbb a házon belüli bevezetésbe beruházni.
Alaposan tanulmányozniuk kell a felhőalapú VoIP-megoldást választó vállalatoknak a szerződési feltételeket is, hogy meggyőződjenek arról, az előfizetési díjért pontosan milyen szolgáltatást kapnak. Megtörténhet ugyanis, hogy az alaprendszer bérlésére kötnek szerződést, de külön kell majd fizetniük olyan képességekért, amelyeket üzleti igényeikből adódóan nem nélkülözhetnek.
Biztonsági megfontolások
Minthogy a VoIP egységes kommunikációs megoldásként többféle technológiát ötvöz, növeli a támadási felületet, a biztonsági kockázatokat is, amivel a vállalatoknak szintén tisztában kell lenniük. A rendszeradminisztrátoroknak már a bevezetés korai szakaszában kezelniük kell az ebből adódó problémákat.
A VoIP-adatforgalom az interneten zajlik, ha a vállalat nem titkosítja, akkor a kiberbűnözők könnyen lehallgathatják azt. Megoldást a végpontok között felállított virtuális magánhálózat (VPN) adhat, azonban ez összetettebbé teszi a bevezetést. Előfordul, hogy a régebbi tűzfalak nem ismerik fel a VoIP-adatcsomagokat, vagy a behatolásészlelő rendszerek (intrusion detection system, IDS) megpróbálják ellenőrizni őket, és ez a hívásminőséget rontó késleltetéshez, zajhoz vezet. Az adatforgalom ellenőrzésére felállított szabályok megkerülhetők, de ez újabb biztonsági rést nyithat a hálózat védelmén, így a vállalat korszerű, VoIP-barát hálózati eszközök beszerzésére kényszerülhet.
Gyakran elkerüli a rendszeradminisztrátorok figyelmét, hogy a VoIP-telefonkészülékek szoftverét is frissíteni, a javítócsomagokat telepíteni kell. Egyes készülékek gyári beállításaiknak megfelelően közvetlenül letöltik ezeket a javításokat, akár autentikáció nélkül, így különösen kiszolgáltatottak a kiberfenyegetéseknek. Nem szabad megfeledkezni az eszközök alapértelmezett jelszavának, nyitott portjainak menedzseléséről és védelméről, valamint arról sem, hogy a VoIP-telefonrendszerek is áldozatul eshetnek az elosztott szolgáltatásmegtagadás típusú támadásoknak.