A Napi Gazdaság Online megkérdezte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) illetékeseit, milyen hatással lehet a Matolcsy György vezette Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM) az a hetekben megszellőztetett terve, amely szerint percenként kétforintos „telefonadót” vetnének ki a vezetékes és mobilszolgáltatók hálózataiból indított hívásokra.
Kötbér nélkül felmondható
Az NMHH szerint az új adó lehetővé tenné az előfizetők számára, hogy kötbérfizetés kötelezettsége nélkül felmondjanak egyes hűségnyilatkozattal kötött (határozott idejű) szerződéseket. A felmondások és módosítások körét az elektronikus hírközlésről szóló törvény határozza meg. A jogszabály szerint abban az esetben, ha a változás a korábbi hűségszerződés feltételeihez képest hátrányosan érinti az ügyfelet, az ügyfél felmondhatja azt, amennyiben a változás ezt a kedvezményt érinti. Azokat tehát, akik kedvezményes percdíjakat kaptak, érinti a tervezett új adónem bevezetése, azokat azonban, akik a hűségnyilatkozatért cserébe csak kedvezményes áron vásárolható telefont kaptak, nem.
Sending Out an S.O.S
A tervezett új adónem nem csak a hűségszerződések feltétételeinek módosítására lehet hatással: a szakértők szerint számos más vitás kérdés is felmerülhet. Köztük az eddig ingyenes segélyhívások adóztatása is – már ha erre is kiterjedne a percenként kétforintos teher. A kérdés annál is bonyolultabb, mivel a vonatkozó európai irányelvek egyértelműen kikötik: a legfontosabb segélyhívó számok ingyenes elérését (112, mentők, rendőrség, tűzoltóság) biztosítani kell a felhasználók számára. Talán nem véletlen, hogy a kormányzat illetékesei sietve deklarálták, egyelőre nem tervezik a segélyhívások megadóztatását.
A távolságot, mint üveggolyót
A Napi Gazdaság Online cikke szerint az egységes díjért „korlátlan” telefonálást kínáló csomagokat használók járhatnak a legrosszabbul: minél inkább kihasználják a csomag lehetőségeit, annál több adót kell majd leszurkolniuk. Várhatóan az eddigieknél kevésbé lesznek vonzóak a szolgáltatók által kedvezményként adott plusz ingyen percek és SMS-ek is. No meg a flottakedvezmény, amely ezután nem nulla, hanem legalább kétforintos percdíjat jelentene.
Kékre-zöldre adóztatnák
Módosulhat a zöld- és kékszámok tarifája is. Előbbiek esetében a hívott fél – például a céges call centerek vagy a közműszolgáltatók egyes hívószámai – vállalja át a hívás költségeit. Kérdés, hogy az adót is átvállalják-e – ha nem, akkor ezek a számok kétforintos percdíjjal lesznek hívhatóak. A kék számok esetében várhatóan az egész ország területén érvényes tarifa drágul majd.