Folyamatosan át kell alakulnia valami mássá a vállalatnak, ez az egyedüli módja, hogy talpon maradjon a versenyben. A folyamatos átalakulás képessége ugyanis újító erőt ad, innovatívvá tesz. Antonio Muttoni, az IBM közép-kelet-európai igazgatója a Watson SEE Summit 2017 nyitóelőadásában idézte Ginni Rometty elnök-vezérigazgató szavait. Az IBM második alkalommal tartott konferenciát a délkelet-európai régióban - a tavalyi budapesti eseményt követően idén szeptemberben a horvátországi Opatijában -, amelyen ügyfeleivel közösen mutatta be, hogy felhőalapú kognitív megoldásaival milyen eredményeket érnek el működésük digitalizálásában a különböző iparágak szereplői.
Az IBM platformok fejlődése is tükrözi a folyamatos megújulás szükségességét. A szervezetek által létrehozott és kezelt adattömeg egyre gyorsuló növekedésével a múlt század második felének nagy részét uraló nagygépeket a 90-es évektől a köztes szoftverek és a kihelyezett rendszereket, folyamatokat működtető szolgáltatóközpontok váltották, hogy azután a 2010-es évektől a kognitív és a felhőplatform kerüljön előtérbe, mondta Muttoni.
Napjainkra a felhő lépett elő az innováció katalizátorává, gyorsasága és rugalmassága által a szervezetek képessé válnak az azonnali válaszadásra és újításra. Az IBM öt év alatt több mint 5200, a nagyvállalati felhőalapú megoldásokra vonatkozó szabadalmat jegyeztetett be, mostanra 55 felhőszolgáltató adatközpontot épített a világ 19 országában. Naponta 100 milliárdnál több tranzakciót kezelnek az IBM rendszerei, Bluemix felhője több mint 160 szolgáltatást kínál kognitív, valamint a dolgok internetére és a Blockchain technológiára épülő alkalmazások fejlesztéséhez - ezek alkalmazásprogramozási interfészeit (API-jait) a felhasználók havonta több mint 9,5 milliárd alkalommal hívják meg.
Magyarázza a nagy érdeklődést, hogy a felmérések szerint a felsővezetők ma már a technológiát tartják a legnagyobb hatású külső tényezőnek, amely a következő 3-5 évben befolyásolni fogja az üzlet alakulását, és 54 százalékuk ennek következtében iparágon kívülről érkező versenytársak felbukkanásával is számol. Emiatt rohamosan nő az emberi intelligenciát kiterjesztő, a jobban megalapozott döntések gyorsabb meghozatalát segítő kognitív rendszerek szerepe. Az IBM kognitív technológiájának lelkét adó Watsonra húsz iparág szereplői építenek megoldásokat több mint 45 országban, így az idén már egymilliárdnál több ügyfelet fog elérni világszerte.
Watson SEE Summit 2017: panelbeszélgetés az IBM régióbeli ügyfeleinek egy csoportjával
Piacérés a régióban
Tavaly 36 millió dollárt költöttek a vállalatok kognitív rendszerekre Közép-Kelet-Európában, de ez az összeg 2020-ra várhatóan a négyszeresére fog nőni, ami évente átlagosan 40
százalékot meghaladó bővülésnek felel meg - mondta Jozef Gemela, az International Data Corporation (IDC) régiós alelnöke a Watson SEE Summit 2017 plenáris előadásában.
A piac legnagyobb, mintegy 25 százalékos szegmensét a pénzügyi szolgáltatások alkották 2016-ban, majd sorrendben a gyártóipar, a kormányzati szektor, a kereskedelem, a szállítmányozás, az egészségügy és a távközlés következett. A pénzügyi szolgáltatók körében jellemző alkalmazási terület a csalásészlelés és a kockázatkezelés. A gyártóvállalatok a termékminőség felügyeletében és a prediktív karbantartásban, a kereskedőcégek a szolgáltatások automatizált támogatásában használják leginkább a kognitív rendszereket. A kormányzati és a távközlési szektor a fenyegetések automatikus észlelésében és megelőzésében, a szállítmányozás a flottakezelésben, az egészségügy pedig a diagnosztizálásban épít a technológiára.
Kognitív Magyarország
A Watson SEE Summit 2017 konferencián az IBM szakemberei mellett számos régióbeli vállalat vezetője is pódiumra lépett, hogy megossza a közönséggel a kognitív megoldásokkal szerzett eddigi tapasztalatait. A plenáris részt záró panelbeszélgetésbe bekapcsolódott Molnár Imre, az MVM Csoport elnök-vezérigazgatói kabinetvezetője, továbbá szekció-előadást tartott Giorgio Gavioli, a CIB Bank Zrt. üzemeltetési igazgatója, és jelen volt a Mol Nyrt. képviselője is.
- Kognitív számítástechnikával olyan rendszereket hozunk létre, amelyek képesek tanulni, megértik a problémákat, és hatalmas információhalmaz feldolgozásával megoldásokat javasolnak, sőt azokat érvekkel támasztják alá - mondta lapunknak Rehus Péter, az IBM Magyarországi Kft. országigazgatója. - Amikor a vállalatok automatizált, digitalizált folyamatait mesterséges intelligenciával vértezzük fel, a számítástechnikai rendszerek a "tanácsadó" szerepét öltik magukra, az üzlet kognitív alapokra kerül, így ez a technológia megannyi iparágban fontos változásokat idéz elő. Hogy valóban élhessenek a digitalizáció, a mesterséges intelligencia és a kognitív számítástechnika lehetőségeivel, a szervezeteknek újra "fel kell találniuk" magukat, elszakadniuk a múlttól, és erőforrásaikat az innovációra összpontosítaniuk, beleértve a szervezeti megújulást is.
- Magyarországon is segítünk ügyfeleinknek, hogy megtegyék az első lépéseket, vagy előrehaladjanak a digitális és kognitív üzleti átalakulás útján. A Mol Csoportnak például három országban egy kézből adunk támogatási szolgáltatást igen heterogén informatikai környezetének üzemeltetéséhez, így jelentős erőforrásokat és költségeket takaríthat meg, amelyeket aztán új területek fejlesztésre fordíthat. Hasonló indíttatással fordult a CIB Bank is az IBM-hez, és az MVM innovációs kezdeményezését, az Edison programot is segítettük szaktudásunkkal. Jövőnk egyértelműen a kognitív megoldásokban rejlik. Ez a technológia egészében áthatja az üzleti innovációt, az adat, az analitika, a felhő, a mobil és a közösségi csatornák, valamint a dolgok internetének együttes erejét hasznosítva segít a digitalizációban, ezért egyre több vállalatvezető kezeli prioritásként, összegezte az országigazgató.
Nem elég azonban az adatok hasznosítása, a digitalizáció korában védelmük is kulcsfontosságúvá válik, ezért felhőszolgáltatóként nemcsak a technológiába, hanem folyamatainkba és termékeinkbe, szolgáltatásainkba is beépítjük az adatbiztonságot, már a tervezés szakaszától - mondta Rehus Péter. - Az IBM vezető szerepet tölt be ezen a téren, Magyarországon is jelentős az ügyfélbázisunk. Az év elején jelentettük be Watson for Cyber Security kognitív biztonsági megoldásunkat, amellyel a szervezetek lényegesen hatékonyabban léphetnek fel a kibertámadásokkal szemben. Saját, illetve ügyféltapasztalataink is alátámasztják ezt, kognitív biztonsági megoldásunk iránt idehaza is jelentős az érdeklődés.
Az IBM Magyarország az 1936-os alapítása óta eltelt nyolcvanegy évben folyamatosan bővítette tevékenységét, 2004 óta magas tudásszínvonalat képviselő üzleti és informatikai szolgáltatóközpontokat működtet Székesfehérváron, Budapesten, Vácon csúcstechnológiát gyárt, emlékeztetett az országigazgató.
- Magyarország kiemelkedő egyetemeivel és oktatási intézményeivel működünk együtt, és startup-cégekkel is kooperálunk, hogy a kognitív technológia minél szélesebb körben tért nyerjen - mondta Rehus Péter. - A Ustream akvizícióját követően idén tavasszal megnyitottuk az IBM Budapest Labet, amely már most fontos hazai helyszíne a IBM globális k+f stratégiájának, tevékenységének része a kognitív technológián alapuló fejlesztés is. Üzleti szolgáltatásokat adó központunkban a beszerzési feladatokat is kognitív megoldással támogatjuk. Nem csupán beszélünk róla, hanem itthon is hozzájárulunk a globális innovációhoz, és részesülünk az ebből fakadó előnyökből.
Társ az innováció útján
Sepp Norbert Watson-nagykövet, az IBM Systems Lab Services tanácsadója a kognitív utazás megkezdéséhez szükséges rendszer-átalakítási stratégiáról tartott előadást a konferencián.
- Kognitív megoldások kifejezetten széles portfólióját vonultatja fel az IBM - válaszolta kérdésünkre Sepp Norbert. - Közéjük tartoznak például az egy-egy iparágra, ágazatra vagy problémára fejlesztett megoldásaink, amelyeket mindig az ügyfél igényeire szabunk, hogy a legtöbbet hozhassuk ki belőlük. De az olyan startup-szemléletű innovátorokat is szívesen támogatjuk, akiknek "már csupán" egy jó kognitív platformra van szükségük lehetőségeik továbbfejlesztéséhez, kognitív képességeik kiterjesztéséhez; erre különösen alkalmasak az IBM Cloud megoldásai. Más vállalatokat viszont teljes digitális vagy kognitív átalakuláson kell átvezetünk.
A kognitív átalakulás útján többféleképpen is segítjük ügyfeleinket, a tanácsadástól a kognitív technológiák telepítéséig mindennel foglalkozunk. Közösen tárjuk fel az adott vállalattal az üzleti tevékenységében rejlő lehetőségeket, részt veszünk az üzleti stratégia továbbfejlesztésében, a lehetséges innovációs irányok kiértékelésében, a bevethető technológiák kiválasztásában. A technológiai piac dinamikusan fejlődik, sok izgalmas lehetőséget kínál, érdemes ezekre úgy tekintenünk, mint egy innovációkkal szegélyezett útra, amit együtt járhatunk be ügyfeleinkkel. Hogy honnan indulunk, milyen úton haladunk és hová érkezünk, mindig az utazó választása, a mi feladatunk, hogy felkészült, megbízható idegenvezetőként kalauzoljuk. Azt gondoljuk, ehhez minden tudásunk és eszközünk adott. Az egészségügytől kezdve az oktatáson és a kiskereskedelmen át a telekommunikációig szinte minden iparágban otthon vagyunk, hogy a vállalatokat jó döntések meghozatalához segítsük kognitív átalakulásuk során.