Divatos mostanában villogni jó árainkkal. Termékeink árát egy weboldalon összevetni mások áraival szintén megszokottá vált amióta tudjuk, hogy a vásárlók többsége a neten informálódik mielőtt elindulna pénzt költeni. Nincs is ebben semmi kivetnivaló, hiszen a vásárlót információval ellátni jó dolog. A független árösszehasonlítók gyakorlatilag a vevők számára hasznos – hangsúlyozottan – az olcsóbb vásárlást elősegítő elveit és funkcióit azonban erőteljesen ronthatja az, ha valamelyik piaci szereplő egy ilyen oldalon keresztül manipulálja a piacot.
A hazai internetes abszurd jelenségek azonban még erre is képesek rálicitálni. A nemrégiben elindított árösszehasonlító oldalnak látszó jelenség nagy fantáziával úgy veti össze a hipermarketek árait, hogy azok az egyik ismert bevásárló-áruházlánc minden kategóriában lényegesen jobbnak mutatják. A figyelmesebb felhasználóknak persze feltűnhet az oldalon diszkréten elhelyezett reklám, amely meglepő módon már nem az összes hipermarket láncot reklámozza, csupán a furcsa árverseny győztesét.
Ha valaki ennél is tovább megy és az impresszumot is megnyitja, elképedve tapasztalhatja, hogy az oldalt nem más, mint a mindenben legolcsóbb áruház működteti. Komoly etikai kérdéseket vet fel, hogy mennyire lehet hiteles egy ár-összehasonlításra szánt oldal, amelyet a piac egyik szereplője tart fenn. Az is kérdés, hogy nem téveszti-e meg a vásárlókat az, aki úgy hasonlít össze, hogy közben a versenytársaknak esélye sincs olcsóbbnak lenni. Gondosan teszteltük az oldalt és láthatóan a felvitt termékek esetében az árkosár a legritkább esetben hozta ki vesztesnek az oldal működtetőjét, s ha mégis, akkor a négy közül legfeljebb egy volt képes jobb árakat felmutatni a pénztárnál fizetendő összegek tekintetében.
Abszurdisztán – mondhatnánk, amikor az oldal módszertanára kattint a következőket olvashatjuk – „Az eljárás, amivel ezt az oldalt összeállítottuk, szigorú és átlátható követelményeknek felel meg. Az összehasonlítás módszertana négy elven alapul, ezek: az árak összehasonlíthatósága, az árak reprezentativitása, az eljárás objektív jellege és az eredmények pontossága.”
Egyet felejtett ki a szerző, a függetlenséget, az elkötelezettség mentességet, illetve a vásárlók érdekeit szolgáló pártatlanságot. Az oldal egyébként havonta frissülő adatbázisa szintén nem tűnik túlzottan naprakésznek, így az aktuális akciók és árengedmények sem látszanak rajta. A cél láthatóan egyáltalán nem a vásárlók tájékoztatása, hanem a fenntartó reklámozása.
A fogyasztóvédelem láthatóan egyelőre nem talált kivetnivalót az oldal működésében, ettől még az egyszerű felhasználó hiheti azt, hogy rátalált a legolcsóbb áruházra. A karácsony előtt versenyben ez nagy előnyt adhat annak, aki olcsóbbnak látszik az Auchan - Tesco - Cora - Interspar négyszögben.
Szponzorált árösszhasonlító oldal a neten?
Hihetetlenül olcsó árakkal kampányol az első árösszehasonlító portálnak látszó weboldal.
Hirdetés
Hirdetés