Hamarosan átlépnek a vállalatok a posztdigitális korszakba, amikor egy cég sikere attól is függhet, mennyire tudja alkalmazni ügyfeleinek, munkavállalóinak és üzleti partnereinek a személyre szabott valóságot és élményt nyújtó új technológiákat, állítják az Accenture-nél. Működésüket a következő három évben jelentősen átalakító technológiai trendekről szóló jelentés szerint (The Post-Digital Era is Upon Us - Are You Ready for What's Next?) a cégek fordulóponthoz érkeztek. A digitális technológiáknak köszönhetően már átfogó ismeretekkel rendelkeznek ügyfeleikről, ezért több lehetőségük van a fogyasztók elérésére, valamint a kapcsolat építésére új partnerekkel. A posztdigitális korban a digitális technológia már nem pusztán előny, hanem alapkövetelmény.
A felmérés során megkérdezett több mint 6 600 üzleti és IT-vezető közel négyötöde (79 százalék) úgy gondolja, hogy a digitális technológiák - azon belül a közösségi média, a mobiltechnológia, az analitika és a felhő - a bevezetés szakaszán túllépve, mára szerves részét képezik cégeik alaptechnológiáinak.
- A posztdigitális világ persze nem azt jelenti, hogy a digitális technológiákra már nincs szükség. Épp ellenkezőleg. Csupán a megválaszolandó kérdés változott meg: most, amikor már szinte minden vállalat rendelkezik a kellő digitális kompetenciával, mi fogja az ön cégét kiemelni a tömegből - fogalmazott Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatója.
A vállalatoknak tudniuk kell felhasználni az ütőképes új technológiákat üzleti modelljeik megújítására és arra, hogy képesek legyenek ügyfeleiknek személyre szabott élményeket nyújtani. A vezetőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy az olyan emberi értékek, mint a bizalom és a felelősség nem csupán kedves szavak, hanem kritikus sikertényezők is.
Öt trend mind fölött
Öt olyan új technológiai trendet azonosít a jelentés, amelyek segíthetik a vállalatok sikerességét a gyorsan változó mindennapokban.
• A DARQ (distributed ledgers, artificial intelligence, extended reality és quantum computing) hatalma: Az elosztott főkönyvi technológia, a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóság és a kvantum-számítástechnika a változások katalizátorai, amelyek kivételes új képességeket kínálnak, egyúttal teljes iparágak megújítását teszik lehetővé. Amikor arra kérték a válaszadókat, hogy rangsorolják ezeket a technológiákat aszerint, hogy melyek gyakorolják majd a legnagyobb hatást szervezetükre a következő három évben, a megkérdezett vezetők 41 százaléka az AI-t tette az első helyre (ez az arány több mint kétszerese a többi DARQ technológia által elért eredménynek).
• Az egyedi fogyasztók és egyedi lehetőségek kiaknázása: A technológiavezérelt interakciók nyomán folyamatosan erősödik a fogyasztók technológiai identitása. Ennek ismerete rendkívül fontos lesz a fogyasztók következő generációjának megértéséhez, valamint a személyes és élményalapú kapcsolatok kiépítéséhez. A megkérdezett vezetők több mint négyötöde (83 százalék) szerint a digitális demográfiai adatok új lehetőséget kínálnak a cégeknek a még nem teljesített ügyféligények azonosítására.
• Humán+ munkaerő: Változtass, különben hátráltatsz! A humán+ munkaerő azt jelenti, hogy a saját készségein és tudásán kívül minden egyes dolgozó rendelkezik majd a technológia által biztosított új képességekkel. A Humán+ munkaerő megjelenésével a vállalatoknak a munkavégzés új formáit kell kialakítaniuk a posztdigitális korban. A vezetők több mint kétharmada (71 százalék) szerint munkavállalóik digitálisan érettebbek, mint maga a szervezet, ezért a dolgozók arra várnak, hogy a szervezet utolérje őket.
• Védj meg mindenkit: A vállalatok nagyban függenek a velük kapcsolatban álló cégektől, de ezek a kapcsolatok egyben a biztonsági kockázatokat is növelik. A vezető vállalatok tisztában vannak azzal, hogy a biztonság fontos szerepet játszik működésükben, miközben egy kiterjedt ökoszisztémával együttműködve nyújtanak piacvezető termékeket, szolgáltatásokat és élményeket. A válaszadók mindössze 29 százaléka biztos abban, hogy az ökoszisztémában működő partnerek maximálisan törekednek a biztonsági szabályok betartására és a megfelelő védelem kialakítására.
• Személyre szabott kereskedelem: Valós idejű interakciók a fogyasztókkal. A technológia létrehozza a testre szabott és igény szerinti élmények világát, a vállalatoknak pedig átalakuláson kell keresztülmenniük ahhoz, hogy az új korszak kínálta lehetőségeket azonosítani tudják, és képesek legyenek azokat kiaknázni. Magyarán minden lehetőségre úgy kell tekinteniük, mintha az külön piacot képviselne. Hét vezetőből hat (85 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a testre szabás és a valós idejű kiszállítás integrálása lesz majd a következő jelentős versenyelőny a piacon.
Alakítani a világot
Hozzátartozik a posztdigitális korban az innovációhoz az is, hogy a vállalatvezetők képesek legyenek kitalálni, hogyan alakíthatják az embereket körülvevő világot, és miként kínálhatják nekik a megfelelő időben termékeiket és szolgáltatásaikat. A gazdaság szereplői most teszik meg az első lépéseket abban az új világban, amely a pillanatnyi igények szerint alakul: a termékek, a szolgáltatások, sőt akár még az emberek környezete is egyre inkább testre szabottá válik, és a vállalatok az élet és a munka minden területén arra törekednek, hogy az egyén igényeit maximálisan kielégítsék, és átformálják az általa megélt valóságot.
Egyike a testre szabást új szintre emelő vállalatoknak Japán legnagyobb e-kereskedelmi vállalkozása, a Zozotown. A cég alkalmazása pontosan meghatározza a vevő méreteit, s ennek alapján szintetikus spandex anyagból készíti el a testhez simuló Zozosuitot, amely tíz napon belül meg is érkezik a vevőhöz.
A technológia segítségével azonban nemcsak a divatiparban valósítható meg a korábban elképzelhetetlen mértékű testre szabás. A Sam's Club amerikai kiskereskedelmi cég olyan alkalmazást fejlesztett ki, amely a gépi tanulás és a vevő korábbi vásárlásaira vonatkozó adatok segítségével automatikusan elkészíti az aktuális bevásárlólistát. A vállalat hamarosan navigációs funkcióval is kiegészíti az alkalmazást, amely megmutatja, hogyan lehet a optimálisan eljutni a bolton belül a listán szereplő termékekhez.
Mint a jelentés megállapítja, a digitális átalakulás szakaszában lévő vállalatok azt vizsgálják és kutatják, milyen megoldásokkal szerezhetnének versenyelőnyt, legyen szó innovatív szolgáltatásokról, nagyobb hatékonyságról vagy akár pontosabb testre szabásról. A posztdigitális vállalatok már ezeket az irányokat ötvözve magát a piaci működést megváltoztatva utasítják maguk mögé a versenytársaikat. Egy piac helyett több olyan kisebb testre szabott piac jöhet létre, amely igény szerint, az adott pillanat elvárásaihoz igazodva működik.
Jó példa erre a kínai JD.com e-kiskereskedelmi portál Toplife platformja. A külső cégek saját áruházak létrehozásával, a JD robotikai megoldásai és drónos házhozszállítás útján a JD ellátási láncán keresztül értékesítik termékeiket. Egy, a Walmarttal partneri kapcsolatban álló sencseni áruház több mint 8000 terméket kínál majd vásárlóinak a JD platformján keresztül személyes átvétellel vagy az üzletből 30 percen belüli kiszállítással. A soha nem látott testre szabási lehetőséget és sebességet kínáló JD úgy nyújt segítséget más vállalatoknak, hogy közben saját maga számára hoz létre új piacot.