A Twitter mikroblog-szolgáltatás tulajdonosai csütörtökön bejelentették, a Microsofttal és a Google-lal arról tárgyalnak - természetesen külön-külön -, hogyan lehetne összekötni a népszerű közösségi oldalt a szoftvercégek internetes keresőivel. Az elképzelés szerint a felhasználók által beírt üzenetek (tweetek) egy része megjelenne a keresők organikus találatai mellett.
Kérdések és lehetőségek
Több kérdés is felmerül ennek kapcsán, az első mindjárt a közösség véleménye arról, hogy üzeneteik egy internetes kereső felületén is megjelenhetnének. A Twitter alapvetően nyitott elven működik, de a felhasználók leszűkíthetik a kört azon ismerőseikre (követőikre), akik feliratkoztak csatornájukra. A zárt üzenetfolyamokat nyilván nem publikálhatja a Twitter, ezek után az a kérdés, a tweetek mennyiségét és minőségét illetően a szolgáltatók támaszkodhatnak-e a nyitott csatornákra.
A másik fontos kérdés az, hogyan szűrnék ki a szolgáltatók a többség számára értékkel nem bíró üzeneteket, például azokat, amikor valaki leírja, mit csinál éppen. Néha ezek egy része is hasznos információt hordozhat, például természeti katasztrófák esetén. A szakembereknek tehát olyan algoritmust kell készíteniük, ami intelligens módon kiszűri a valóban releváns üzeneteket. Konkrét tweetek helyett valószínűleg trendek és vélemények aggregálására lehetne használni a Twitter szolgáltatását, különböző termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban.
Titokzatos üzleti terv
A mikroblog, amely a compete.com februári felmérése szerint a harmadik legnépszerűbb közösségi szolgáltatás, 2006-os bemutatása óta nem rendelkezik komoly (nyilvános) üzleti modellel. A céget kockázati-tőkebefektetők tartják fenn, egyes becslések szerint már 100 milliós nagyságrendű pénzeket fektettek a kezdeményezésnek már nemigen nevezhető szolgáltatásba. Egy üzleti terv kiszivárgott ugyan az internetre, eszerint 2009 negyedik negyedévében tízszer több (4 millió dollár) lesz az oldal bevétele, mint a harmadik negyedévben, a felhasználók száma pedig eléri majd a 25 milliót. A terv 2013-ra már 111 millió dolláros nettó nyereséget prognosztizál az 1,54 milliárdos bevételből, és 1 milliárd felhasználóval számol. Arról egyelőre nincs publikus információ, hogyan szeretnék elérni ezeket a számokat a befektetők. Biz Stone, a Twitter társalapítója egy szeptemberi konferencián azt mondta, idén még nem lesznek hirdetések a mikroblogon. A Microsofttal és a Google-lal folytatott tárgyalások talán részleges magyarázatot adnak a fenti kérdésekre.
Újabb kimaradás
A bejelentés napján a felhasználók újabb hibát tapasztalhattak a Twitteren: új üzeneteket létre lehetett hozni, a követők adatai azonban nem frissültek, és bizonyos SMS-ek teljesen elvesztek. A közösségi oldal üzemeltetői elismerték a kimaradást, igaz, csak az után, hogy a TechCrunch már DDOS-támadásra gyanakodott. Nem ez az első eset, hogy a szolgáltatás részben vagy teljesen elérhetetlenné vált. A hiba hátterében sokak szerint az áll, hogy a Twitter egyelőre nem rendelkezik stabil anyagi háttérrel és hosszú távú tervekkel, ám a keresőóriásokkal való megállapodás változtathat ezen a helyzeten.