A nyuszi iPadot hoz - már annak, aki most szombaton sorba áll az Egyesült Államokban és megvásárolja az Apple legújabb üdvöskéjét. A hírverés nagyon nagy volt, de sokak szerint kérdéses, hogy a siker is ugyanekkora lesz-e.
Az Apple története tele van azzal, hogy felrúgja a piacot és új pályára állítja a fogyasztói elektronikai eszközök történetét, az iPod, az iPhone és most talán az iPad is mély nyomot hagy majd a számítástechnika és kommunikáció történetében. Az előjelek az iPad sikere felé mutatnak, a Broadpoint Armtech pénzügyi vállalat keddi előrejelzésében azt jósolja, hogy az Apple 5 millió iPadet fog eladni a naptári év végéig.
Az új eszköz úttörő lehet a tekintetben, hogy milyen módon jut el tartalom - videó, hírek és elektronikus könyvek - a felhasználóig, mégis, sok vásárló kivár, mondván, hogy az iPad olyan hiányosságokkal küzd, amik korlátozzák használhatóságát.
Jó üzemidő, de jelenleg csak Wi-Fi
A most szombaton boltokba kerülő modellek csak Wi-Fi adaptert tartalmaznak, áruk a háttértár méretétől függően 499 és 699 dollár között mozog majd. E hónapban később válnak elérhetővé a 3G szélessávú adapterrel is ellátott darabok, 629 és 829 dollár közötti áron.
A héten megjelent kezdeti tesztek dícsérték az iPad sebességét, akkumulátoros üzemidejét, multimédiás és e-reading képességeit. Az Apple 10 órás akkumulátor üzemidő adott meg, de egyes felhasználók 12 videózással eltöltött órát is kicsikartak készülékből. Az Apple A4 lapkájának hála az eszköz képes 720p videoanyagok lejátszására is.
Vannak tehát erős oldalai, de árnyoldalaktól sem mentes az új masina. Nem elhanyagolható a beépített webkamera hiánya és az sem, hogy nem játszik le Flash tartalmakat a böngésző, hiszen így a felhasználók nem férhetnek hozzá a webvideós világ nagy részéhez. Persze az Apple-től tölthetnek le fizetős videós tartalmakat.
Ellentmondásos érzéseket szül az iPad
Nem, nem jó netbook helyett
A 9,7 hüvelykes érintőképernyős eszközt valahová az iMac és az iPhone közé pozicionálta gyártója, és valóban használható böngészésre, mozgóképlejátszásra, esetleg játékra (a képernyős billentyűzet ellenére is), valamint e-mailezésre. A fizikai billentyűzet és az írásfelismerés hiánya azonban megakadályozza, hogy feljegyzéseket írjunk rajta, no és az sem mellékes, hogy a hírek szerint az Office sem lesz elérhető rá, pedig ez nem csak a munkához, de a háztartás vezetéséhez is jól jöhet.
Az Apple hírverése során gyakorlatilag arra bíztatta a felhasználókat, hogy tegyék félre a nehézkes laptopot és váltsanak iPadre. Sokan úgy ítélik meg, hogy nem váltanak addig, amíg az iPad elfogadható szinten nem helyettesíti a laptopot. Van aki persze eleve úgy gondolkodik, hogy ha van noteszgépe és iPhone-ja, akkor nincs szüksége új kütyüre.
Nincs Flash, legfeljebb HTML5
Nicolas Dinatale webdizájnert, mint potenciális iPad-vásárlót tengerentúli kollégánk kérdezte meg az új eszközről. Dinatale, mint sok más felhasználó furcsállja, hogy az iPad nem támogatja a Flash tartalmakat, holott alapvetően multimédiás szórakoztató eszköznek készült. "Úgy érzem, hogy (az Apple) nagy befolyásával változásokat akar kierőszakolni a piacból, pedig az internetezők elégedettek a jelenlegi flash-es tartalmakkal. Alapkiépítésben kellene Flash-támogatást nyújtania az eszköznek."
Van, aki kifejezetten eldöntötte, hogy vár, amíg az Apple nem ad újabb funkciókat az iPadhez. "Én még várnék egy évet a 3G-vel és kamerával integrált modellre" - árulta el Steve Grove rendszergazda az újságírónak. "Van egy szimpla 3G-s iPhone-om és várok a 4G- vagy CDMA-változatra - nekem nem gond várni."
Arra is várhat még Grove, hogy egyre több internetes oldal térjen át HTML5 lapokra, mert ezek a weboldalak videotartalmakat is tudnak szolgáltatni iPadre. Az Apple nemrégiben tette közzé az "iPad-ready" weboldalak listáját, amelyek támogatják a HTML 5-öt. Köztük van a CNN, a Reuters és a Vimeo videomegosztó oldal is.
Erős tartalomfogyasztásban
Elemzők szerint hátrányai ellenére az iPad a későbbiekben képes lehet megváltoztatni a számítástechnika arculatát. Olyannyira, hogy problémát is okozhat a notebook és netbook forgalmazóknak.
"Az Apple jó csinálta, létrehozta az eszköz 1.0-ás változatát, hogy ő legyen az első fecske, és felállítsa a mércét ebben a tartalmat fogyasztó környezetben" - véli Stephen Baker, az NPD vezető elemzője. Szerinte az iPad, mint fogyasztói eszköz lesz leginkább használt, olyan tevékenységekre, amiket ma mobiltelefonjával lát el sok ember.
Brian Marshall, a Broadpoint AmTech pénzügyi elemzője szerint az iPad erős multimédiás képességeit felerősíti az a tartalomkínálat, ami megjelenésével párhuzamosan rendelkezésére áll majd. A felhasználók mintegy 8500 mozifilmből válogathatnak majd. Több mint 55 ezer tévésorozat epizód várja a rajongókat, emellett a CBS és ABC tévétársaságok is szolgáltatnak élő tartalmakat.
E-bookok, hírek és alkalmazások tömege
A legnagyobb könyvkiadók sorakoznak fel az Apple üdvöskéje mögött, a HarperCollins, Simon & Schuster, Penguin Group és Macmillan mind kínálnak majd elektronikus könyveket iPadre. Tankönyveket a McGraw-Hill, Houghton Mifflin, Pearson és Kaplan szolgáltat majd, a híreket pedig a The New York Times, a Wall Street Journal az Associated Press adja majd.
Sok fejlesztő cég is igyekszik, hogy már a megjelenés napjától kínálhasson iPad-szoftvereket. A Netflix a streaming video források megtekintéséhez készít egy alkalmazást, az eBay pedig bejelentette, hogy szoftvert fejleszt iPadra, amellyel az eszköz képességei kihasználhatók lesznek a mobilkereskedésben is.
Mindenképpen találkozik tehát a kínálat a kereslettel az USA-ban, de meglehet, hogy ez az iPad még nem az a modell, amely globális sikert fog elérni. Sok múlik a helyi tartalmak elérhetőségén, gondoljunk csak arra, hogy Magyarország egyelőre mennyire kiesik a tartalompiac fókuszából, egyelőre az iTunes hazai indulása lendíthetne legnagyobbat az iPad itthoni karrierjén.