Ahogy azt több, az Apple-lel foglalkozó orgánum, köztük természetesen a Computerworld Online is világgá kürtölte, a cég közelmúltban bemutatott, régóta várt újdonsága, az iPad táblagép nem kompatibilis az Adobe széles körben használt Flash-platformjával, ahogy a korábban piacra vezetett iPhone és iPod Touch sem. Így a felhasználók számos olyan népszerű alkalmazást nem érhetnek el, amelyek - mint a Farmville vagy a Hulu - az Adobe technológiájára építkeznek. Mi több: egyes szakemberek szerint a weben található játékok hetven, a videótartalmak 75 százaléka is "láthatatlan" az Apple mobileszközeit használók számára.
Az irányítás határai
Vajon mi lehet az oka annak, hogy a cupertinóiak ilyen határozottan elzárkóznak a technológia adoptálásától? Michael V. Copeland, a CNN Money vezető munkatársa szerint az "Apple-Adobe hidegháború" kitörésének számos oka lehet, ám a legvalószínűbb az, hogy Steve Jobs és csapata nem akarja kiengedni a kezéből az eszközeiken keresztül elérhető tartalmak kontrolálását.
Az időről-időre felreppenő pletykák ellenére, amelyek szerint az iPhone szoftverének soron következő frissítése már tényleg támogatni fogja a Flash-alapú alkalmazásokat, az eszköz a mai napig nem kompatibilis a platformmal. "Folyamatos tárgyalásokat folytatunk az Apple-lel, de erre a kérdésre soha nem kaptunk választ" - nyilatkozta Adrian Ludwig, az Adobe marketingmenedzsere, amikor arról faggatták, mi lehet az oka a folyamatos elutasításnak.
Techie-körökben természetesen számos a témát taglaló fejtegetés és összeesküvés-elmélet napvilágot látott már. Kiagyalóik egy valamiben nagyjából egyetértenek: ha az Apple elérhetővé tenné felhasználói számára a Flash-tartalmakat, feladná az általuk elérhető tartalom ellenőrzésének lehetőségét. Ami a cég általános üzleti stratégiáját nézve egyáltalán nem áll érdekükben.
A CNN Money újságírója összegyűjtötte a legérdekesebb teóriákat:
A Flash idejétmúlttá vált
A technológiát a kezdetektől fogva az Intel x86-os chipjeire fejlesztették. A legtöbb mobileszköz - köztük az iPhone és valószínűleg az iPad is - azonban az ARM-architektúrát használja, ami a Flash jelenlegi verziói számára nem biztosít kedvező futási környezetet. "A legnagyobb gondok az energia-menedzsmenttel, a teljesítménnyel és a memória-kiosztással kapcsolatban merülhetnek fel" - mondta egy, a témában jártas fejlesztő.
A Flash technológiai zsákutca
A Flash jó minőségű képi megjelenítést tesz lehetővé, de túlságosan leterheli a félvezetők kapacitását - ezért sem alkalmas az ARM-architektúrában való futtatásra. A szakértők szerint a Flash-alapú alkalmazások gyorsan lemeríthetik a mobileszközök akkumulátorait; a videók képe szaggathat; a játékok használata pedig az operációs rendszert is lefagyaszthatja. Jobs semmiképp sem szeretné, ha egy "technológiai baki" következtében az iPad büszkén hirdetett tízórás üzemideje ötre csökkenne. Ráadásul ha a videók képe szaggat, vagy a rendszer hajlamos a lefagyásra, az Apple eszközei nem tudnák többé az utóbbi években a cég kvázi-védjegyévé vált "szavatolt felhasználói élményt" nyújtani.
A Flash adoptálása veszélyeztetheti az Apple üzleti modelljét
Az Apple olyan eszközöket gyárt, amelyek rendkívül népszerűek a felhasználók körében - miközben Jobs csapatának erős üzleti modellt is sikerült kiépíteniük. Az App Store és az iTunes Store páratlanul ügyes üzleti húzásnak bizonyult. Ha az Apple integrálná a Flash-t, a szoftverfejlesztők szabadon, a cég áruházait megkerülve kereskedhetnének a megoldásaikkal, amelyek értékesítéséből így nem részesülhetne az Apple. A vállalat ráadásul a készülékein elérhető tartalmak feletti "korlátlan ellenőrzés" lehetőségét is elveszítené.
A Flash-platform az Apple és partnerei számára "kellemetlen" piacokat nyitna
Az internet-pornó jelentős része Flash-alapú streaming videóként érhető el. A szakértők egy része szerint éppen ez tartja vissza az Apple-t a technológia alkalmazásától: a "felnőtt tartalmak" terjesztése nem fér bele jól felépített imidzsébe. Arról nem is beszélve, hogy a mobileszközök ilyen irányú használata a cég kiemelt partnerei, a szolgáltatók hálózatát is veszélyesen túlterhelhetné.
Az Apple saját platformot fejleszt
Ugyan ez egyelőre nem több puszta találgatásnál, de egyes szakemberek szerint az Apple saját, a Flash-t kiváltó platformot fejleszt. A teória támogatói szerint ez annál is valószínűbb, mivel ez a megoldás lehetővé tenné a cég számára, hogy továbbra is maga dönthessen arról, milyen tartalmakat tesz elérhetővé a felhasználói számára.
Az Adobe jelenleg éppen a Flash 10.1-es verziójának piacra dobását készíti elő, amelyet várhatóan valamennyi mobileszköz és operációs rendszer gyártó - köztük a Research In Motion (RIM), a Samsung, a Palm és a Google - megoldásai támogatni fognak. Hamarosan az Apple valamennyi konkurensének eszközei Flash-kompatibilissé válhatnak; technikailag tehát nem lehet komoly akadálya annak, hogy az iPhone-on vagy az iPad-en is elérhetővé váljon a technológia. Ám ez nem szolgálná a cég üzleti érdekeit: Jobs és csapata várhatóan, amíg tehetik, ellenállnak majd.