A kezdetek: tervezés
Az IQSYS Zrt. csapata évtizedes tapasztalattal rendelkezik a közösségi közlekedési társaságoknál. Tervezőrendszerekkel kezdődött: menetrendek, sofőrök beosztása, teljesítményelszámolás és statisztikák. A felhasználók a „nagyok", azaz a BKV és a Volánbusz, a fővárosi régió szolgáltatói voltak akkoriban. A rendszerek fejlődnek, segítségükkel több mint 3000 jármű és azok vezetői napi munkáját szervezik, de nemcsak forgalmi vonalon; kereskedelmi rendszerek is üzemelnek, amelyekkel a jegy- és bérlet-értékesítés menedzsmentje kap informatikai támogatást.
A folytatás: GPS!
A GPS műholdak hamar életre hívták a flottafelügyeleti rendszereket. Az IQSYS a közösségi közlekedés céljai szerint specializált rendszert fejlesztett ki partnerei segítségével. Ez egy tervező- és elszámoló rendszerhez illesztve teljes körűvé teszi egy közlekedési társaság szakmai háttérrendszerét. A GPS-technológia és a mobil adatátvitel minden járművet állandó kapcsolatban tart a központtal, ismertté válik azok pozíciója, pontossága. Az adatokból információ lesz - az utasok tájékozódhatnak az aktuális menetrendről a megállókban és az interneten. Az adatkapcsolatot más célra is fel lehet használni, ez az e-ticketing - a készpénzkímélő és kényelmes fizetési mód, amely gyorsítja a vársárlási és ellenőrzési folyamatokat; hosszan sorolhatnánk az előnyöket. Az IQSYS az elmúlt években már három Volán társaságnál vezetett be ilyen rendszert, így megalapozta a fejlődés irányát, elsősorban az e-ticketing megoldás fejlesztésére koncentrálva. A megoldás jelenleg az Elektra Hungária ajánláson alapuló rendszertechnikával dolgozik. Az utasok elektronikusan és nyomtatottan is megszemélyesített - azaz a nevükre szóló - érintésmentes chipkártyát kapnak, ezekre tudnak ún. díjtermékeket tölteni, azaz így válnak jogosulttá az utazásra. Felszálláskor a járművezető pénztárgépén (amely egyben a GPS-rendszer lelke, a fedélzeti multifunkciós eszköz), illetve jegyellenőri készüléken utazás közben lehetséges elektronikusan az utazási jogosultság ellenőrzése.
A jelen és a jövő: kártya és mobiltelefon
Az IQSYS megoldásai tehát az érintésmentes kártyákra alapozva kínálnak e-ticketing funkciókat. A szakemberek azonban dolgoznak a kiterjesztésen, a kártyát ugyanis be kell szereznie az utasnak ahhoz, hogy „része" legyen a rendszernek, míg mobiltelefonja manapság már szinte mindenkinek van. A mobilok cserélődése felgyorsult, embert próbáló feladat az újítások figyelése. Ezek egyike az NFC, amellyel a mobiltelefon multifunkcionális eszközzé válik: kártyaként tud működni, azaz helyettesíthet egy közlekedési kártyát is. Használata egyszerű, biztonságos és a legfontosabb: rövidesen a mobiltelefonok többsége NFC-képes lesz. Tehát ezek válhatnak a világon a legelterjedtebb közlekedési kártyává...
Előfordulhat, hogy a plasztikkártyák rövid életűek lesznek és az e-ticketing jövője az NFC? Arról, hogy pontosan milyen jellemzői is vannak az NFC-nek, illetve mi mindenre lehet még használni egy NFC-képes mobiltelefont a közlekedésben vagy az élet megannyi területén, sok-sok információt és gyakorlati példát ismerhet meg az IQSymposium - Operatív Információtechnológia 2011 konferenciánkon.