„Elindult Magyarország első, Blu-ray témában indított blogja az LG támogatásával. A blogon minden, Blu-ray-hez kapcsolódó témáról olvashatnak az érdeklődők” – olvasom az egyik legfrissebb sajtóközleményben…” Tulajdonképpen örülök neki, hogy indulnak ilyen blogok is, mivel ha az elsőkézből érkező információ találkozik a jó stílussal, a téma iránt érdeklődő közösség jól jár.
A blogok hatékonyságára tulajdonképpen akkor kezdtek a cégek rádöbbenni, amikor az iPhone megjelenése előtt hatalmas népszerűségre tett szert a "hamis" Steve Jobs naplója. A marketing szakemberek ma is vitatják, hogy jól kiagyalt reklámfogás, vagy egy szerencsés magánakció volt az Apple vezető titkos naplója. Érdekes adalék, hogy Dan Lyons a 10 évnyi Forbes Magazinos tevékenykedéséből ez a blog volt az egyetlen világszenzáció. Ma pedig már a Newsweek egyik vezető szerzője és éppen az azóta is működő titkos naplót szerkeszti nyomdakészre...
Egy Londonban élő szakmai blogger barátom véleménye szerint 4-500 olvasót minden témára - akár az ő android platformos kalandozásaira is - behoz a Google, de a nagy olvasottsághoz valószínűleg ennél azért több kell. Ennek ellenére számosan vállalkoznak arra, hogy speciális témában rendszeresen kifejtsék véleményüket.
Láthatóan sokáig keresték a helyüket a szakmai bloggerek, de úgy tűnik manapság forintosítható lehetőségeket is kínál a hozzáértés. A véleményformáló műfajok közül mindenképpen a blogok építkeznek egyértelműen az olvasók véleményére, igényeire, igyekezvén megtartani független, kritikus hangvételüket.
A szakmai blogok természetesen ennél sokkal kevésbé tudnak szubjektívak lenni, hiszen a szakértő általában valamilyen szinten elkötelezettje, rajongója az adott témának. Az olvasókkal kiépített közvetlen kapcsolat azonban itt a kontrol szerepét is betölti. A szakmai blogok azért nem lehetnek reklámszagúak, mert az olvasók egy érezhetően reklámblogtól nagyon hamar elpártolnak.
A szakmaisággal megalapozott blogok viszont sokszor hasznos és jó vitafórumai lehetnek a téma iránt érdeklődőknek, s az érintett cégek számára is hasznos visszajelzéseket, értékes feedbackeket jelentenek az ilyen oldalak.
Ma még kevesen merik egyértelműen elhelyezni a logójukat, és ezzel a támogatásukat a független blogok mellé, de valószínűleg ez a helyzet hamarosan gyökeresen megváltozik. A személyesebb hang, a közvetlen kapcsolat úgy tűnik valamilyen módon mégis csak visszacsempésződik az internet világába. A közösségi oldalak, a FaceBook, a YouTube, a Twitter egyre inkább teret enged azoknak a speciális közösségeknek, amelyek speciális témák köré szerveződnek.
A felhasználók így hatékonyabban jutnak információhoz, nem kell keresőkben kutakodniuk, hanem egy olyan általuk és barátaik által megbízhatónak tartott forrást olvashatnak, amely gyorsan reagál a téma legfrissebb híreire.
A blogger persze törekedhet arra, hogy jól terjessze a posztjait, kedveljék a stílusát vagy hogy sok követője és megfelelő kapcsolati hálója legyen, de a lényeg mégis csak a hozzáértés. Enélkül a látogatók elpályáznak máshova…és soha nem térnek vissza.