A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az előfizetői jogok érvényesülése, valamint a jogszabályi előírásoknak való teljes körű megfelelés érdekében hatósági eljárás keretében vizsgálta a Telekom és a Telenor július 1-jei hatállyal bevezetni kívánt, a lakossági mobilszolgáltatások díjait érintő kétoldalú szerződésmódosítását.
Az eljárás az NMHH és a szolgáltatók között létrejött hatósági szerződésekkel zárult, melyek előremutató módon rendezték a módosítás kapcsán kialakult helyzetet és biztosítják az előfizetők jogainak érvényesülését. A szerződések aláírásával az ideiglenes intézkedések is hatályon kívül kerültek.
A hatóság üdvözli és fontos lépésnek tartja a szerződés megkötését, ezzel ugyanis lehetővé vált az eljárás gyors és eredményes lezárása, ami az érintett nagyszámú előfizető érdekét is szolgálja. Az NMHH a piaci szereplőktől továbbra is elvárja a jogszabályi előírások teljes körű tiszteletben tartását és a jövőben is határozottan fel fog lépni ezek védelmében. A szolgáltatók és a hatóság a megállapodás megkötésével is kifejezték elkötelezettségüket a fogyasztói érdekek hatékony védelme iránt.
De mit is jelent mindez?
Azt, hogy a megállapodás értelmében az ügyfelek elkerülhetik a július 1-jével életbe lépő áremelést, ha az értesítéstől számított 15 napon belül jelzik a szolgáltató felé, hogy elutasítják a szerződésmódosítást. Ezt megtehetik személyesen és telefonon is (1220 vagy 1430). Nem mindenki úszhatja meg azonban, ugyanis a telenoros kártyás ügyfelek esetében "az új határozott idejű szerződés ráutaló magatartással történő megkötésének minősül, az egyenlegfeltöltéssel az előző határozott idejű szerződés megszűnik", tehát a következő egyenlegfeltöltésnél már az új árakat alkalmazza az elszámolásnál a szolgáltató.
FRISS: postai úton is nyilatkozhatnak a Telenor és a Telekom ügyfelei
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleménye szerint az ügyfélszolgálatok leterheltsége esetén postai úton, tértivevényes küldeményben is nyilatkozhatnak azok az ügyfelek, akik nem kívánják elfogadni a társaságok július 1-jétől tervezett, díjemelést is tartalmazó kétoldalú szerződésmódosítási ajánlatát. Az NMHH közlése szerint ha az ügyfél a módosítást nem kívánja elfogadni, akkor azt célszerű a szolgáltató tájékoztatásában szereplő módon és határidőig jeleznie szolgáltatójánál, annak ügyfélszolgálatánál.
Az NMHH arra is felhívja a figyelmet, hogy az ajánlat elutasítására a jogszabályok szerint alapesetben 15 nap áll rendelkezésre, de a feltöltőkártyás előfizetésekre speciális szabályok vonatkoznak.
Az NMHH emlékeztet, hogy a szolgáltatókkal kötött hatósági szerződésben a társaságok vállalták, hogy kiegészítő értesítést küldenek ügyfeleiknek a tervezett szerződésmódosításról, és ezzel ismételten lehetőséget biztosítottak az ajánlat elutasítására, ezzel biztosítva, hogy az előfizetői jogok a hatósági elvárásoknak és a jogszabályi előírásoknak megfelelően kellően érvényesüljenek.
A Telenor június 24-én küldte ki a szerződésmódosítási ajánlatról szóló kiegészített értesítéseket, a Telekom július 1-je után kezdi meg az értesítések kiküldését. Az ügyfelek a kiegészített értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül jelezhetik, ha nem fogadják el a szerződésmódosítást.
A kártyás előfizetői szerződésekre speciális szabályok vonatkoznak. A jogszabályok szerint ugyanis minden egyes egyenlegfeltöltés egy-egy új szerződés megkötésének minősül. Így ha az egyenleg feltöltése július 1-je után történik meg, abban az esetben az akkor hatályos díjakkal zajlik a számlázás.
Tehát a régi szerződéssel kapcsolatos módosításról szóló nyilatkozat kártyás előfizetés esetén addig tehető meg, amíg az előfizető a megváltozott feltételek ismeretében nem kezdi meg a szolgáltatás további igénybevételét - például hívást indít -, de legkésőbb az értesítésben megjelölt időpontig. Kártyás előfizetés esetén az egyenlegfeltöltéssel létrejött új kártyás előfizetői szerződésre a feltöltés idején hatályos általános szerződési feltételek díjszabása érvényesül.