Megjelenik a harmadik dimenzió, a bárhol, tehát az üzleti mobilalkalmazások iránti igény is – véli Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke.
Computerworld: Mit tekint a hazai mobilpiac és a Vodafone fő pozitívumainak és negatívumainak 2011-ben?
Beck György: Voltak nagyon jó és kevésbé jó jelenségek. Egyértelmű pozitívum, hogy a piac csökkenése megállt. További pozitívum, hogy találtunk kitörési pontokat. A legfőbb kitörési pontot a mobilinternet, és ezzel összefüggésben az okostelefonok jelentették. Nagy eredmény, hogy némileg sikerült befolyásolnunk a vásárlási szokásokat, és volt egy kör, amelyik a szórakoztatóelektronikai cikkek vagy a külföldi nyaralás helyett inkább okostelefont vásárolt és mobilinternetre fizetett elő. Bizonyos pénzek tehát átvándoroltak a mi iparágunkba. Ugyanakkor el kellett fogadnunk, hogy a gazdasági válság miatt mind a lakosságnak, mind a vállalatoknak jóval kevesebb elkölthető pénze maradt. A 115 százalékos mobilpenetráció egyrészt jó, hiszen gyakorlatilag mindenkinek van már telefonja, másrészt a telített piacon nehéz bármit is eladni. A tavalyi év krónikájához feltétlenül hozzátartozik még az új szereplők megjelenése és a frekvenciatender. Összességében érdekes, izgalmas, sok eseménnyel tarkított évet hagytunk hátra.
CW: Tapasztaltak szignifikáns különbséget a lakossági és a vállalati piac alakulása között?
B.Gy.: Apró különbséget igen, de ez nem egészen új jelenség. A lakosság a gazdasági nehézségek dacára nagyon nehezen váltott szolgáltatót, legfeljebb visszafogta mobilhasználatát. Ezzel szemben a vállalati piacon megnőtt a nyitottság. A cégek költségszámításokat végeznek, és látva, hogy a váltás manapság már nem nehézkes, könnyedén átváltanak a jobb ajánlatra.
CW: Ez egyben azt is jelenti, hogy a negyedik mobilszolgáltató könnyebben elcsábíthatja majd a vállalati ügyfeleket a meglévő szolgáltatóktól?
B.Gy.: Majd meglátjuk, hogy mivel rukkol ki a negyedik szolgáltató. Amikor 1999-ben mi beléptünk a magyar piacra, két versenytársunk már sok-sok éve szolgáltatott. Számunkra is nagy volt a kihívás, ám két szempontból egyszerűbb helyzetben voltunk, mint most a negyedik szolgáltató: egyrészt a penetráció csak 15-20 százalékos volt, azaz volt 8-9 millió állampolgár, akinek még nem volt mobiltelefonja, másrészt a percdíjak jóval 100 forint fölött jártak. A mostani, 115 százalékos penetrációval, valamint a rendkívül nyomott árakkal meglehetősen kicsi a játéktér.
CW: Nemrég elkészült a Vodafone szélessávú hálózata. Hogyan folytatják 2012-ben a beruházásokat?
B.Gy.: Az elmúlt év fontos eredménye, hogy a gazdasági nehézségek dacára mindhárom szolgáltató az „előremenekülés” mellett döntött, és továbbvitte hálózatmodernizációját. Mi ezt a munkát már be is fejeztük. Jelenleg a készülékek nagyobb része még 2G-s, a 3G-re való migráció az idei év egyik nagy kihívása. Ezenkívül a 3G-n igénybe vehető alkalmazások kínálatának bővítése is komoly invesztíciót igényel.
CW: Mikor tesznek gyakorlati lépéseket az LTE, azaz a 4G irányában?
B.Gy.: Ez még korai volna, a Vodafone legalábbis 2012-ben biztosan nem tesz ilyen irányú lépéseket. A 3G a felhasználók legnagyobb része számára gyakorlatilag minden mai valós igényt kielégít. Használatával lekérhetők az e-mailek, letölthetők a különböző prezentációk vagy videók a YouTube-ról.
CW: Milyenek a Tesco Mobile első tapasztalatai?
B.Gy.: A március eleji indulás óta még nagyon rövid idő telt el. Korai volna akár örömünnepet ülni, akár temetni a szolgáltatást. Tulajdonosként, egyben versenytársként is jónak tartjuk a kezdeményezést. Ha megnézzük, manapság a Tescóban nemcsak élelmiszert vásárolnak az emberek, hanem például háztartási gépeket és ruhákat is. Miért ne vennének akkor mobil-előfizetést is, ha jó ajánlatot kapnak? Elsősorban arra a másfél millió Tesco-kártyás ügyfélre gondolok, akik a hűségkártyájukon összegyűjtött pontokat erre a célra is felhasználhatják. Ők képezik a szolgáltatás elsődleges célcsoportját.
CW: Ezek szerint látnak fantáziát a multibrand stratégiában?
B.Gy.: Általánosságban igen, de a magyar piac túl kicsi és széttagolt ahhoz, hogy nagy csomósodási pontok alakuljanak ki, amelyek mentén az új brandek sikerrel szerepelhetnének. Ennek némileg ellentmond a Tesco Mobile, de úgy ítéltük meg, hogy a kártyatulajdonosok másfél milliós köre már elegendő lehet a sikerhez.
CW: Hogyan tervezik a Postafon jövőjét?
B.Gy.: A Postafonnak – akárcsak a Tesco Mobile-nak – két „szülője” van, jövőjét tehát a két fél közösen határozza meg. Amíg a Posta folytatja az üzletet, mi mögötte állunk. Kétségtelen tény, hogy jobb eredményekre számítottunk, de végül is ez egy hasznos teszt, amiből sokat tanulunk.
CW: Változtak az utóbbi időben az üzleti világ mobilszolgáltatások iránti igényei?
B.Gy.: Az üzleti világban, de egy kicsit a lakosság körében is egyre gyakrabban merül fel a plusz egy dimenzió igénye. Amíg egy darabig a felhasználók megelégedtek a két dimenzióval, tehát azzal, hogy bármilyen információhoz, bármikor hozzá lehessen férni, addig mostanra bejött a harmadik dimenzió, azaz a bárhol elvárása is. Ez a tendencia folyamatosan erősödik. Egyre több cég eladási modellje már nem egy-két napos, hanem egyórás vagy akár 10-20 perces válaszadásra épül. A mobilitás, a mobilalkalmazások tehát mind nagyobb szerephez jutnak a vállalatoknál.
CW: A mobilalkalmazások tehát fokozatosan beépülnek a vállalati rendszerekbe. Nem kerül ilyenkor hátrányba az a szolgáltató, amelyiknek nincs vezetékes lába?
B.Gy.: A mobiltechnológia a jelenlegi sebességparaméterekkel és a legújabb alkalmazásokkal már könnyedén felveszi a versenyt a közepes sebességű vezetékes internettel. Sok esetben a mobil egyszerűen helyettesíti a vezetékest. Különösen igaz ez az ADSL-alapú megoldásokra. Az optika más dolog, de annak széles körű elterjesztése rettentően beruházásigényes.
CW: Milyen szerepkörben képzeli el magát a Vodafone az értéknövelt szolgáltatások piacán?
B.Gy.: A jelenlegi piacon két lehetőségünk van a növekedésre: vagy elveszünk bevételeket a versenytársaktól, vagy a versenytársainkkal együtt, közös erővel növeljük a tortát, és így mindenki nagyobb szeletet tud kihasítani magának. Mindkét megoldást kedveljük, de az értéknövelt szolgáltatások terén különösen sok lehetőség kínálkozik az együttműködésre, és mi nyitottak vagyunk a kooperációra. Ahol például csak egyetlen technológiai megoldás szükséges, ott megpróbáljuk mindig a legjobbat kiválasztani. Már vannak közös kezdeményezéseink, ezek közé tartozik a Mobil Tárca Egyesület. Ezen túlmenően komoly segítség számunkra, hogy egyre több megoldást tudunk átvenni a Vodafone-csoporttól; Magyarország ma már nagyon jó tesztterepnek számít. Jó hír, hogy fordítva is működik a dolog, a csoport sokszor vesz át hazai fejlesztéseket.
CW: A jelenlegi piaci helyzetben milyen kormányzati lépéseket tartana a legfontosabbnak?
B.Gy.: A legfontosabb, hogy elinduljon a gazdasági növekedés. Az első fázis, a kormányzat működési költségeinek csökkentése megtörtént. Most már nagyon várjuk, hogy több pénz jusson a fejlesztésekre. És van itt még valami: úgy érezzük, hogy az elmúlt évben a távközlési és az informatikai cégek elég sok korábbi kormányzati tárgyalópartnert elveszítettek. 2010-ben, miután a kormány felállt, kialakult egy struktúra, látszott az irányító csapat, tudtuk, hogy kihez fordulhatunk távközlési problémáinkkal, most azonban már messze nem ilyen tiszta a kép. Pedig bőven vannak olyan témák, amelyekről beszélnünk kellene; például számos nagy távközlési projekt (a használatarányos útdíjfizetés, a GSM/R stb.), vagy a 800 megahertzes frekvenciasáv, amit az LTE-hez előbb-utóbb fel kell szabadítani.
CW: Elképzelhető, hogy Brüsszel nyomására visszakapják a különadót. Mihez kezdenek majd a talált pénzzel?
B.Gy.: Azt hiszem, hosszabb történet ez, a következő évi tervezéskor semmiképpen sem számolunk vele. Egyébként a különadó negatív hatásainak nagy részét is a csoport vállalta fel, tehát ha a befizetett pénzt esetleg visszakapjuk, akkor ennek zöme őket illeti.
CW: Vélhetően nemcsak a lakossági, hanem az üzleti ügyfelek számára is tartogat érdekességeket a Vodafone május 1-jén. Miről is van szó?
B.Gy.: Formula–1-es városi versenyt rendezünk Budapest Belvárosában. A sztárvendég Jenson Button, a Vodafone McLaren Mercedes világbajnok pilótája, aki elhozza saját versenyautóját is Budapestre. Egyik fő célunk, hogy a rendezvényen sok-sok ezer embernek mutathassuk meg, mi mindenre képes 2012-ben a Vodafone és a mobiltechnológia.