A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsa a helyhez kötött telefonszolgáltatást végző cégek ellenőrzését követően piacfelügyeleti eljárást kezdeményezett az NHH Hivatalánál az Invitel és a Magyar Telekom ellen, a MT egyes díjcsomagjaival kapcsolatban pedig maga indított eljárást kötelezettség teljesítésével és megszegésével összefüggésben. Az NHH Tanácsa korábbi határozatában kötelezettségként írta elő a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének tilalmát. A határozat értelmében a szolgáltatók a határozott idejű előfizetői szerződések időelőtti felmondását, vagy a kedvezőbb díjcsomagra történő átváltást nem szankcionálhatják a szerződés teljesítésére fordított költségekkel vagy a teljesítés során nyújtott kedvezményekkel aránytalan módon.
Az NHH Tanácsa az elmúlt év végén kért adatokat a piaci szereplők határozott idejű szerződéssel igénybe vehető díjcsomagjairól, a hűségidő lejártát megelőző szerződésbontáskor megállapított kötbérekről és a kötbérszámítás módjáról. A Tanács 2007-es határozatában megfogalmazott kötelezés a korábbi monopolszolgáltatókat, a Magyar Telekomot, az Invitelt és a Monortel/UPC-t érintette; utóbbi betartotta a határozatban előírt kötelezettségét. A vizsgálat szerint az Invitel és esetenként a Magyar Telekom a korábban határozott idejű konstrukcióval kötött szerződéseket határozatlan idejű, de csak hűségnyilatkozattal igénybe vehető csomagokká változtatta - annak érdekében, hogy mentesüljenek a határozott idejű szerződésekre vonatkozó kötelezés alól.
A határozatlan idejű díjcsomagokra a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének tilalma ugyan nem vonatkozik, de az NHH Tanácsa szerint az Invitel és a Magyar Telekom valószínűsíthetően jogszabálysértést követett el, ugyanis az elektronikus hírközlési törvény szerint a határozatlan idejű szerződések jogkövetkezmények nélkül felmondhatók.
A Magyar Telekom esetében a Tanács rendelkezésére álló információk alapján az is vélelmezhető, hogy több határozott idejű csomagnál az alkalmazott kötbér összege és annak számítási módja nem felel meg a határozat előírásainak, ezért a Magyar Telekommal szemben a kötelezettség teljesítésével és megszegésével összefüggésben eljárást indított az NHH Tanácsa is. A vizsgálatok az indokolatlanul kirótt kötbérekre és az ügyfeleknek kilátásba helyezett büntetés miatt elmaradt szolgáltatóváltás pénzügyi hatásaira is kiterjednek.
Amennyiben az NHH gyanúja beigazolódik, az érintett szolgáltatók a hivatali eljárásban hírközlési tevékenységgel kapcsolatos értékesítéséből származó előző üzleti évi árbevételének 0,25 százalékának, míg a tanácsi eljárásban 0,5 százalékának megfelelő bírsággal sújthatók.