Valamit nagyon jól csináltak a Nokiánál. Az egykoron gumicsizma-gyártástól a televíziókészülékek előállításáig mindennel foglalkozó skandináv vállalat már több mint egy évtizede meghatározó szereplője a mobiltelefóniának. Milliárdnyi eladott készülék, rengeteg technikai újítás, útmutató fejlesztések - valamint nagyon jól csináltak a Nokiánál.
Ennek azonban vége van. Legalábbis a Strategy Analytics és az IHS iSuppli jelentése szerint, melyből kiderül, hogy az idei év első negyedében már nem a Nokia volt a legnagyobb mobiltelefon-gyártó vállalat. A dél-koreai Samsung lenyomta a finneket a szegmensben, ráadásul ez nem is pillanatnyi megingás, hiszen a skandinávoknál már az Android előretörése óta rezeg a léc - ide vezetett a folyamatos piacvesztés.
De lássuk a számokat! A koreai vállalat 2012 első három hónapjában 93,5 millió készüléket szállított le, szemben az egy évvel korábbi hasonló időszak 69 millió darabjával. Ezzel a piac 25 százalékát mondhatja magáénak. Történt mindez úgy, hogy közben a globálisan eladott készülékek számában mindössze 3 százalékos bővülés mutatkozott - a Strategy Analytics adatai szerint - az első negyedévben. Ezzel ellentétben a Nokia éves szinten 24 százalékos csökkenést volt kénytelen elkönyvelni, így a vizsgált időszakban „csupán” 82,7 millió példányt szállítottak le a kereskedőknek, mobilszolgáltatóknak. Ezzel a piac mintegy 22,5 százalékát szerezték meg.
Emlékeztetőül a tavalyi adatok. A Nokia akkor még a piac 30,4 százalékát tudhatta magáénak, miközben a Samsung 19,3 százalékos részesedéssel bírt. Ennek tükrében könnyen belátható, hogy a fent ismertetett folyamat milyen gyors és radikális változást jelent.
Okok
A Nokia térvesztésének hátterében több hibás döntés is áll. Egyrészt az okostelefonok jelentőségét a vállalat nem becsülte elég nagyra, amikor pedig kiderült, hogy a vonat elmenni készült, őrült kapkodásba kezdett. A valóban elavult Symbian rendszert lecserélte - először úgy tűnt, hogy a szenzációsnak ígérkező, Intellel karöltve fejlesztett Meego lesz a befutó. Ám ezt a projektet tavaly nyáron a finnek végül lelőtték; mindent egy lapra feltéve a Microsoft igencsak gyengélkedő Windows Phone operációs rendszerére voksolva.
Két probléma is van a redmondi szoftver választásával. Egyrészt 2010-es őszi bemutatkozása után máig nem tudott jelentős részesedést kivívni az Android és az iOS mellett, másrészt pedig az alsókategóriás készülékekbe a Microsoft szigorú szabályai szerint nem telepíthette a finn vállalat az operációs rendszert. Ebben a szegmensben eddig királynak számított a Nokia, a fejlődő piac húzta az értékesítéseket, de most ez megtorpanni látszik. Ráadásul a felsőkategóriás Lumia modellek, noha külsőre valóban gyönyörűek, nem keltették fel annyira a vásárlók figyelmét, hogy áttörésről lehetne beszámolni.
Apple
Természetesen az okostelefon-forradalmat berobbantó almás vállalat sem tétlenkedett az év első három hónapja alatt. Majdnem megduplázva tavalyi eredményét, mintegy 35 millió készüléket szállított le (bővebben itt). Ezzel a 2011-es első negyedévben mért 5,2 százalékos részesedése 9,5 százalékra nőtt, állítja a Strategy Analytics. Ha azonban megjelenik a négymagos Samsung Galaxy S3, akkor az jelentősen lassíthatja a Steve Jobs alapította vállalat okostelefonjának további menetelését.