A finn gyártó részesedése az elmúlt egy-két évben folyamatosan csökkent világszinten. Kezdetben még lehetett azzal magyarázni a trendet, hogy a piacot domináló szereplőként, a vevőkör drasztikus kibővülésével természetes folyamaton esik át a vállalat. Ám erről szó sincs: a multinacionális cégóriás hatalmas térvesztést volt kénytelen elkönyvelni amiatt, hogy nem fordított kellő figyelmet az okostelefonok piacára. Az iPhone illetve az Android készülékek gyakorlatilag letarolták a piacot, az elavult Symbian operációs rendszer pedig nem tudott lépést tartani velük. Nem csoda, hogy szárnyra kapott a pletyka, miszerint a Nokia - miután feladta az Intel-féle Meego-ról szövögetett terveit - megválik a Symbiantól is.
Ezek egyre csak erősítik azt a tavasszal bejelentett, a kommunikációs ipart alaposan megbolygató elhatározást, miszerint a finnek a Microsoft legújabb mobil operációs rendszerére állnak át. A Windows Phone 7 adaptálásához azonban idő kellett, melyet a Nokia „alibi akciókkal" (például az igen tetszetős, sokat tudó, ugyanakkor deklaráltan zsákutcának számító Meegoo-s N9 bemutatásával és piacra dobásával) igyekezett átvészelni. Mától azonban nem kell tovább „falaznia" a vállalatnak: Stephen Elop, a Nokia vezérigazgatója maga mutatta be a Nokia World - néhol kicsit túljátszott, de egyértelműen lelkes egyéb prezentőrei között - az új készülékeket (itt megtekinthető a több mint másfél órás délelőtti videó is).
A következő egymilliárd internetező
Ezek részletes ismertetésétől eltekintenénk (megtették azt helyettünk a PCWorldnél dolgozó kollégáink), de pár szót tényleg érdemel a Nokia Lumia 700 és 800 modell. Nem csak a 480x800 pixeles kapacitív, egyszerre több érintést is kezelni képes, vitathatatlanul gyönyörű kijelzője vagy az 1,4 GHz-es Qualcomm processzora miatt. Nem is Elop magabiztos kijelentése (ez az első igazi Windows Phone 7 telefon) okán - hanem annak trendváltó jellegéből adódóan.
Amint az a mai londoni eseményen elhangzott, a Nokia akarja a következő egymilliárd internetezőt „bekötni" a digitális világba. Vagy legalábbis tevékenyen részt venni ebben - mert erre sor kerül, arról ne legyenek kétségeink. Ennek érdekében a finnek széleskörű piackutatást végeztek, hogy felmérjék: ki is lesz a következő egymilliárd internetező. Mit eszik, mit dolgozik, mire vágyik. Nagy vonalakban ki is derült, kikről van szó: azokról az elsősorban fejlődő országokban élőkről, akik az internettel először mobil eszközökön találkoznak, nem asztali PC vagy laptopon, hanem többnyire (okos)telefonon. A következő egymilliárd internetező ráadásul fiatal, nagyon fiatal: Elop szerint többségük 25 évet sem élt még.
Ezt felmérve több döntést is meghozott a finn vállalat: elsősorban olcsó (vagy legalábbis nem túl drága) telefonokkal kell előrukkolni, amik olyan speciális képességeket is támogatnak, mint például az Indiában igen népszerű dual-SIM megoldás (egy mobiltelefonba két SIM-kártya is helyezhető, például mobiltarifa-optimalizáció vagy a felhasználói csoportok különválasztása céljából). Emellett a telefonoknak mindazt tudniuk kell, amit ma az androidos készlékek és az iPhone-ok tudnak, mert a következő egymilliárd internetező igényli is ezeket a szolgáltatásokat (sőt, az olyan újdonságokat is, mint az augmented reality).
A siker kulcsa..?
Kicsit meglepő, hogy a fenti az igényeknek talán nem is a legújabb Windows-os Nokia telefonok felelnek meg leginkább, hanem a velük párhuzamosan szintén bemutatott négy új modell, melyek az Asha fantázianevet kapták. A vállalat szerint a Nokia Asha 300, a Nokia Asha 303, a Nokia Asha 200 és a Nokia Asha 201 szinte eltűnteti a határvonalat az okostelefonok és a hagyományos mobiltelefonok között: a készülékek egyaránt kínálnak QWERTY billentyűzetet és érintőképernyőt, gyors és egyszerű interneteléréssel egyesítve, továbbá integrált közösségi tartalmakat, üzenetküldést és a Nokia Áruházból elérhető alkalmazásokat. A legolcsóbb példány ára (adók és szolgáltatói támogatás nélkül) pedig mindössze 60-70 euró körül alakul.
Nokia Asha modellek: a 200-as, 201-es és a 300-as, 301-es típusok
Természetesen sok érdekes információ hangzott még el a Nokia Worldön - például szóba került a hangvezérlésű, 3D-s, ingyenes autós navigáció és a megreformált zenelejátszás is -, a kérdés, ami mindenkit izgat: vajon tényleg a Windows Phone-on keresztül vezet-e a Nokia útja? Egyelőre még nem lehet látni, mennyire lesznek sikeresek ezek a készülékek; tény, hogy a Microsoft élőcsempés felülete tényleg jellemezhető az újságírók által igen utált „intuitív" jelzővel, ráadásul komoly eltérést mutat az iOS-től és az Apple rendszerét kvázi lemásoló Androidtól. Elég komoly hardverrel nem lehet gond a felhasználói élményben sem; de sikerre csak akkor számíthat a Nokia, ha a most bemutatott modellek 420/270 eurós árához képest olcsóbb okostelefonokkal is elárasztja a piacot.
Idén igazán izgalmasnak ígérkezik a karácsonyi bevásárlási időszak - a Nokia (és vele a Windows Phone platform) sikere vagy kudarca pedig pár hónapon belül egyértelművé fog válni. A versenyhelyzet előnyeit (fel)ismerő felhasználók milliói csak a finnek megerősödését kívánhatják.