Egy 2013-as felmérés adatai szerint a megkérdezettek 75 százaléka egyáltalán nem tartja valószínűnek, hogy a közeljövőben váltson - mondta Solt Ádám az internetet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.
Az Ariosz, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbízásából felmérést készített idén tavasszal a magyarok távközlési csomagváltási hajlandóságáról. 2013 április-májusa folyamán 1538 személyt kérdeztek meg személyesen arról, tervez-e más távközlési csomagra váltani a közeljövőben, és ha igen, miért; ha pedig nem, miért nem. A felmérés eredményei azt mutatják, a magyarok közül megdöbbentően kevesen akarnak váltani. A telefonszolgáltatást illetően 75, a televíziót illetően 72, az internetet illetően pedig 68 százalék vallotta, egyáltalán nem valószínű, hogy a közeljövőben csomagot váltson. Magyarországon az EU-s átlaghoz képest nagyon alacsony a váltási hajlandóság, és nem csak a fenti három szolgáltató terén, hanem például a mobilszolgáltatóknál is: míg tavaly például Dániában 12, Spanyolországban 7 százalék váltott szolgáltatót, ez az arány nálunk a fél százalékot sem érte el.
Miért nem váltunk?
A megkérdezettek 38 százaléka azért nem vált, mert saját bevallása szerint nem ért a távközléssel, telekommunikációval kapcsolatos dolgokhoz, így fél, hogy becsapnák. A válaszadók 32 százaléka számára a távközlési és telekommunikációs szolgáltatások világa nagyon idegen, nem ismeri ki magát benne; 37 százalék pedig úgy véli, a szolgáltatók ajánlatai átláthatatlanok és nehezen érthetőek. Ezek az eredmények igen meglepőek annak tudatában, hogy manapság a távközlési csomagok váltásához szükséges információk és a jó döntéshez szükséges összehasonlítások percek alatt elérhetőek. Ennek ellenére csupán a megkérdezettek 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy teljes mértékben biztos benne, megvan a felkészültsége ahhoz, hogy a szolgáltatók ajánlatait, csomagjait egyedül összehasonlítsa.
Miért váltanánk?
Akik már váltottak szolgáltatót vagy tervezik, ennek okaként elsősorban a jelenlegi szolgáltató áraival való elégedetlenséget, a minőségi problémákat és a konkurencia kedvező akcióit nevezték meg. A megkérdezettek 37 százaléka szerint jelenlegi szolgáltatója túl drága; 35 százalék a szolgáltatás minőségével vagy a cég ügyfélkezelésével nem elégedett; 33 százalékot pedig a konkurencia kedvező akciói vonzzák. Ennek ellenére mégis nagyon kevesen váltanak, akármennyire is indokolt lenne. Ennek oka, hogy úgy vélik, a szolgáltatóváltás tortúrával jár (60 százalék); a váltás csak rövid távon előnyös (50 százalék), kockázatokat sejtenek a megszokott szolgáltató elhagyásában (45 százalék); illetve nem látnak jelentős különbséget az ajánlatok között (40 százalék).