Teljesen felkavarta az amerikai mobilpiac szereplőit a Google pénteki javaslata. Az internetes keresőóriás egy új üzleti modellt szeretne kipróbálni az amerikai internetes és mobilpiacon, ezért úgy döntött, hogy harcba szállna a jövő évben meghirdetett 700 Mhz-es rádiós frekvenciáért, és 4,6 milliárd dollárt is áldozna rá. A Google összesen négy pontban fogalmazta meg feltételeit, amelyekhez részvételét köti:
- Nyílt alkalmazások: a fogyasztók kívánság szerint bármilyen tartalmat, szoftvert vagy szolgáltatást letölthetnek és használhatnak.
- Nyílt eszközök: a fogyasztók bármelyik hálózaton használhatják hordozható kommunikációs eszközüket.
- Nyílt szolgáltatások: a viszonteladók nagykereskedelmi áron vásárolhassák meg a 700 MHz-es licenc tulajdonosától a vezeték nélküli szolgáltatásokat, ésszerű és nem diszkriminatív kereskedelmi feltételeket szabva meg.
- Nyílt hálózatok: a szolgáltatók (például internetszolgáltatók) egy technikailag megfelelő ponton a 700 Mhz-es hálózatra csatlakozhatnak.
A Google feltételeit - ami nyilván felszabadítaná és liberalizálná a mobilpiacot - az amerikai Federal Communications Commissionnek (FCC) küldte el, a szervezet a nemzeti hírközlési hatóság szerepét tölti be. A 700 MHz-es rádiós frekvencia iránti árverést jövőre indítja el az FCC. Az alacsonyabb frekvenciájú rádiós hálózatok sokkal távolabbra és sokkal gyorsabban haladnak át a falakon, mint a magasabb frekvenciájú hálózatok.
A Google javaslatait a meglévő mobilszolgáltatók felháborodva fogadták, és azt fontolgatják, hogy nem vegysznek részt az aukción, ha annak feltételei számukra előnytelenek - így az aukcióból a tervezettnél kevesebb pénz folyik be.
Az AT&T szolgáltató szerint a Google azt követeli a kormánytól, hogy a javára döntsön, az aukció licitjeit korlátozza és effektív arra kényszeríti a vezeték nélküli szolgáltatókat, hogy a Google szájíze szerint módosítsák üzleti modelljüket. Szerintük a Google feltételek nélkül részt vehetne az aukción, olyan üzleti modellel, amit kedvelnek, és hagyják a fogyasztókat arról dönteni, hogy milyen modellt szeretnek a legjobban.
A mobilszolgáltatókat képviselő szakmai szervezet, a CTIA is erősen reagált a Google javaslatára. Szerintük a Google feltételei azt jelzik, hogy a hírközlési hatóságtól egy személyre szabott árverést kér. A szervezet közleménye szerint szeretettel várják az új szereplőket a mobilpiacra, de a cégeknek nem kellene arra kérni a hatóságokat, hogy a szabályokat üzleti terveik szerint módosítsák.
Egy másik pénteki bejelentés megerősíti azt a vélekedést, hogy a Google-t komolyan érdekli a mobilpiac. Az amerikai femtocellákat gyártó Ubiquisys Ltd. bejelentette, hogy a Google pénzt fektetett a cégbe. A femtocellák kis alapállomások, melyeket irodákban vagy otthonokban használják a mobiltelefon lefedettség növelésére. Az Ubiquisys jelenlegi termékei a 3G hálózatokon működnek.