A nemzetközi piacon több mint harminc éve mérik az alkalmazottak munkahelyi közérzetét. Az elköteleződés számos országban már makrogazdasági ügy – hangzott el a Magyar Telekom által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.
A nyugati országokban már a munkavállalók visszajelzéseit is feltüntetik az éves jelentésekben a vállalatok, hiszen az elkötelezett és cégükhöz lojális alkalmazottak jobban végzik a munkájukat – fogalmazott Veres Rita, a dolgozói elköteleződéssel kapcsolatos felméréseket végző Aon Hewitt ügyvezető igazgatója. A magyarországi vállalatok előtt ugyan hosszú még az út, de az irány jó: manapság már közel száz vállalat szeretné elérni a legjobb munkahely minősítést. A felmérések alapján megállapítható, hogy a legjobb hazai munkahelyeken a munkavállalók innovatívabbak, kreatívabbak, alacsonyabb a fluktuáció, illetve a betegszabadság is kevésbé jellemző. Általánosságban a kisebb cégeknél elégedettebbek a munkatársak, mint a nagyoknál.
Somorjai Éva, a Magyar Telekom HR vezérigazgató-helyettese kiemelte: a siker kulcsa az elkötelezett munkatársak arányának növelése. Míg a legjobb munkahelyeken az elkötelezettek aránya 83 százalék, addig a többieknél csak 53 százalék. A Telekomnál a munkatársak több mint négyötöde vallja magát elkötelezettnek. Figyelemre méltó, hogy míg az éves fluktuáció mértéke Magyarországon átlagosan 8-10 százalék, addig a Telekomnál ez az érték csupán 1 százalék körül mozog.
A felmérések szerint a fizetésemelés pozitív hatása körülbelül fél évig tart, utána ismét előtérbe kerülnek az egyéb szempontok. Nagyon fontos például a dolgozóknak a hosszú távú perspektíva. Emellett a nemzetközi lehetőségek is számítanak. Az Ericssonnál egy-egy csapatban a világ bármely pontjáról dolgozhatnak szakemberek, aki pedig országot szeretne váltani, támogatást kap – tájékoztatott Bohács Bernadette, az Ericsson Magyarország HR igazgatója. A Telekomnál az elmúlt 10 évben mintegy megtízszereződött azon munkatársak száma, akik érdeklődnek a külföldi munkalehetőségek iránt. A vállalat a legjobbak esetében támogatja is a cégcsoporton belüli külföldi munkavállalást.
A nagy cégek egyre több kezdeményezést, programot indítanak, amelyekkel a fiatal munkavállalóknak kívánják vonzóvá tenni a vállalatukat. Ilyen a Telekom által szervezett gyakornoki program, amit a felsőoktatási hallgatóknak hoztak létre, és amelyre több mint 1000 jelentkező érkezik évről évre.
A vállalatok a dolgozók elkötelezettségét növelő tényezőként értékelték a távmunka és a részmunkaidő lehetőségét, illetve terjedését. A HR-szakértők abban is egyetértettek, hogy a dolgozói elköteleződés a felsővezetők fejében kezdődik.