A Microsoft RT tabletek gyenge eladási statisztikái miatt felmerült a kérdés az IT-elemzőkben, hogy vajon a redmondiakat mennyire foglalkoztatja valójában az új készülék értékesítése.
Egyes szakértők szerint a Microsoft nem engedheti, hogy a Windows RT-t vagy Windows 8-at futtató Surface túlságosan nagy eladásokat produkáljon, mert nem szeretnék beelőzni, és ezzel megsérteni a kulcsfontosságú partnereket, mint a Lenovo, a Samsung vagy más olyan gyártók, akik windowsos tableteket készítenek. Ezek a partnerek licencdíjat fizetnek a Microsoftnak, hogy Windows-t futtassanak táblagépeiken.
“Mindig is úgy hittem, a Microsoftnak nem célja, hogy vezető tablet-gyártó legyen, hanem arra akarja használni a Surface-t, hogy előkészítse a talajt a többi Windows 8-as tablet számára” - mondta Jack Gold, a J. Gold Associates elemzője.
“A Microsoft célja, hogy kellő mennyiségű eszközt adjon el, aminek hatására az emberek érdeklődni kezdenek a Windows 8 iránt, majd gyakorlatilag átadja a piacot az eredeti eszközgyártóknak (OEM)” - tette hozzá Gold. “Ugyanaz a stratégia, mint amit a Google használ az androidos telefonokkal és táblagépekkel”.
Gold és a többi elemző egyetértenek abban, hogy a Microsoft és a Google az igazi pénzt nem a hardverek eladásából szerzi, hanem az alkalmazások és szolgáltatások App Store-on, a Google Play-en vagy az iTunes-on történő értékesítéséből.
“Még a Surface szerény eladási statisztikáit is előnyére fordíthatja a Microsoft, mert megmutatja a szállítóknak, hogy a Windows 8 tabletek jelen vannak a piacon és további építkezés alapját jelenthetik” - véli Gold.
Bár Ryan Reith, az IDC elemzője úgy gondolja, a Microsoft megengedhetné magának, hogy a Surface megelőzze a többi Windows 8-at futtató tabletet, a többi kérdésben egyetért Golddal. “Figyelembe véve a Surface Rt korlátozott forgalmazását, nagyon is valószínű, hogy nem fog több fogyni belőle, mint más tabletekből” - véli Reith.
„Ha igazán szép eladásokat akart volna, a Microsoft minden csatornán árulta volna ezeket a tableteket, és az, hogy nem ezt tették, azt sugallja számomra, inkább csak megmutatják az OEM-eknek, hogy milyen fejlesztéseket szeretnének látni. Gyakorlatilag a Surface egy kézikönyv, ami azt mondja: ilyen tableteket készítsetek Windows 8 alá” - tette hozzá Reith.
A múlt héten érkeztek először jelentések arról, hogy a Microsoft a saját 31, illetve a 34 kiemelt ünnepi szakbolton túl kész ellátni Surface tabletekkel más viszonteladókat is. A hivatalos indok a Surface lassú értékesítése lehet.
A bostoni Detwiler Fenton brókercég a múlt héten úgy becsülte: a Microsoft 5-600.000 Surface tabletet ad majd el 2012-ben, míg az IHS iSuppli 1,3 millió eladást prognosztizált. A Surface RT 10,6 hüvelykes táblagép október 26-án került piacra 499 dollárért, míg a Surface Pro várhatóan januárban debütál majd 899 dolláros áron.
Az elemzők szerint a Google Nexus 7-ből, amit június óta árulnak, mindössze 199 dollárért, mostanában havi egymilliót adnak el, míg eleinte ez a szám csak félmillió volt. Az Apple sikere egyértelmű, mindig több millió darabot adott el az iPad tabletekből és iPhone telefonokból a megjelenést követő időszakban.