Amint arról a múlt héten írtunk, a Telenor már korábban jelezte, hogy ha az Orbán kormány a válságadó mellett vezeti be az újabb távközlési terhet, akkor azt tovább fogja hárítani a fogyasztókra. Habár a kormányzat szerint versenyhelyzetet generál a szituáció, és ezért a szolgáltatók nem fogják az ügyfélen elverni a port, úgy tűnik, megint csak nem jött be Matolcsy György számítása.
A Telenor ugyanis már nincsen egyedül; a Vodafone közleménye szerint a 2010-es válságadó mellett nem kívánják az újabb terhet is „benyelni”. A távközlési cég magyarázata szerint mivel nem ideiglenes adóról, hanem - legalábbis a mostani kormányzati elképzelések szerint - hosszú távú teherről van szó, ezért a Vodafone a július 1-től érvényben levő telefonadó bevezetése miatt „tarifái módosítására kényszerül”.
A korábbi cikkünkben közölt adatokhoz képest némi változás történt az új adó idei maximális összegét illetően. 2500 forintról 1400 forintra csökkent a vállalatok, 700 forintról 400-ra az egyéni előfizetők esetében a plafon. Ez a „felezés” azonban csupán 10-15%-kal kevesebb terhet jelent a telekommunikációs szolgáltatóknak, rajtuk keresztül pedig az előfizetőknek.
A SciamuS közel 100 sikeres költségoptimalizálási projekt tapasztalata alapján részletesen szimulálta a módosított telefonadó hatását az üzleti előfizetőkre. A forgalomelemzés eredménye azt mutatta, hogy hiába csökken az adó üzleti ügyfeleknél 2500 Ft-ról 1400 Ft-ra a mobilszolgáltatók illetve az előfizetők terhe 10-15%-kal csökken csupán. Vagyis az állam által tervezett bevétel 85-90%-a a telefonadó „felezése” ellenére is befolyik. Ennek oka, hogy üzleti előfizetők esetén a kiszabott maximum 1400 Ft adó eléréséhez 700 perc kezdeményezett hívás (vagy 700 SMS küldése) szükséges, ami több mint 11 óra telefonálást jelent havonta. Ekkora forgalom (hívás és SMS együtt) nem jellemzi még az üzleti előfizetőket sem, vagyis nagyon kevés esetben jelent ez az „adó enyhítés” valós megtakarítást a cégeknek.
Az egyéni előfizetők esetén a 700 Ft-ról 400 Ft-ra mérsékelt telefonadó valamelyest enyhít a terheken, de ez esetben sincs szó az adó felezéséről, hiszen ez havi 200 perc hívás vagy 200 db SMS küldés felett lesz csak észlelhető, ami egyéni előfizetők esetén nem jellemző mennyiség.
Kérdés, mikor csatlakozik a fogyasztókra való áthárításhoz a harmadik nagy mobilszolgáltató T-Mobile. Kérdés..?